13 ترند بازاریابی در سال 2021 که باید بدانید

ترندهای جدید بازاریابی بر اساس نظرات لیدرهای بازاریابی دنیا

۱۳ الگوی بازاریابی جدید؛ بر اساس نظر لیدرهای مطرح بازاریابی در دنیا

در سال گذشته که فراگیری ویروس کرونا، تمامی صنایع را تحت تأثیر خود قرار داد؛ کسب‌و‌کارهای مختلف مجبور شدند خود را با شرایط پیش آمده سازگار و حتی گاهی در لحظه تصمیم‌گیری کنند و استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را تغییر دهند. هم‌زمان با فراگیری بیماری، فضای دیجیتال با سرعت زیادی تغییر کرد و روش‌های قدیمی پاسخگوی نیازهای بازار نبوده و استفاده از دانش و تکنولوژی و الگوهای بازاریابی جدید برای ادامه بقای همه کسب‌وکارها اجتناب‌ناپذیر است.

در این دوران، مفاهیم جالبی مثل هوش مصنوعی، بازاریابی مبتنی بر داده‌ها، بهینه‌سازی موتور جست‌وجوی صوتی (VSEO)، شخصی‌سازی کردن ارتباط با مشتریان، تولید محتوای دیجیتال و… مطرح شدند.

Christina مدیر ارشد بازاریابی و سرپرست فروش Moz، می‌گوید: “من اعتقاد دارم که بازاریابی قدرت زیادی دارد و بازاریابان باید قدرت نفوذ خود را درک کنند و بدانند که چه تأثیر شگفت‌انگیزی می‌توانند داشته باشند. چه در کسب‌و‌کارهای B2B و چه B2C، مردم به دنبال برندهایی هستند که به آن‌ها اعتماد کنند و مطمئن باشند که می‌توانند نیازهای آن‌ها را تأمین و زندگی را برایشان راحت‌تر یا لذت‌بخش‌تر کنند.”

Christina با تعدادی از رهبران بازاریابی مصاحبه کرده و نظرات آن‌ها را درباره روش‌ های نوین بازاریابی در سال جدید و هم‌زمان با فراگیری بیماری و تغییرات دیجیتالی جویا شده است.

آشنایی با این ترندها و الگوهای بازاریابی می‌تواند در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های هر کسب‌وکاری تأثیرگذار باشد:

رویدادهای مجازی یکی از ترندهای بازاریابی در سال 2021 است

رویدادهای مجازی

رویداد مجازی به ‌نوعی از رویداد گفته می‌شود که مانند وبینار از طریق اینترنت برگزار می‌شود ولی در مقایسه با وبینار با تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر و به‌صورت زنده پخش می‌شود. رویدادهای مجازی ممکن است تا چندین روز طول بکشند.

۱- بازاریابان برای رویدادهای مجازی که منجر به تولید لید شود؛ برنامه‌ریزی می‌کنند

Latané Conan مدیر ارشد بازاریابی ۶sense، پیش‌بینی می‌کند: “به دلیل تغییراتی که در دنیا در حال رخ‌دادن است؛ در سال جدید، حجم بالایی از رویدادهای مجازی را شاهد هستیم. در حالی که شاید همگی ما در حال حاضر دچار فرسودگی نسبت به دنیای مجازی شده باشیم؛ اما به نظر می‌رسد این نوع رویدادها حتی در دوران پساکرونا و ازسرگیری مجدد رویدادهای حضوری، جایگاه خود را حفظ کنند و کاربردی باشند.”

۲- کامیونیتی مارکتینگ، جایگزین بازاریابی رویداد محور خواهد شد

Adam Masur معاون بازاریابی Credly، معتقد است: “اثر لنگر انداختن بازاریابی، پیرامون رویدادهای مختلف رو به پایان است. همه ما به دلیل تأثیر COVID-19 شاهد مجازی شدن کنفرانس‌ها و رویدادهای مختلف بوده‌ایم و انتظار می‌رود پس از پایان این دوران هم، میل و اشتیاق برای گردهمایی‌هایی بدین شکل، کاهش یابد و استراتژی‌های بازاریابی، بر کامیونیتی مارکتینگ و نیازهای درک‌شده از سمت مشتریان و جامعه متمرکز شود.”

در سال جدید به دنبال اجتماعات آنلاین صمیمی‌تر و موضوعی‌تر باشید. افراد و کارشناسانی که دارای هویت (اعتبار) دیجیتال تأیید شده هستند و تمایل به اشتراک‌گذاری داده‌ها و تجربیات خود دارند؛ به‌عنوان یک لیدر در فضای مجازی بسیار تأثیرگذار خواهند بود و کسب‌وکارهای مختلف باید در چنین فضاهایی مشارکت فعال داشته باشند و در مکالمات و گفتگوهای خود ارزش‌آفرینی کنند.

۳- کسب‌و‌کارها باید راه‌های جدیدی برای ارتباطات آنلاین خود پیدا کنند

کوینAlansky مدیر ارشد بازاریابی درHigher Logic، می‌گوید: “رویدادهای مجازی و دیجیتال حتی بعد از پاندمی کرونا در مسیر روبه‌رشد خود حرکت خواهند کرد و بسیاری از سازمان‌ها، رویدادهای سالانه و نمایشگاه‌های خود را هم به فضای مجازی منتقل می‌کنند.”

سازمان‌های مختلف باید از هم‌اکنون به این موضوع فکر کنند که چطور می‌توانند در بازارِ رقابت خود را برجسته و چگونه باید قبل، حین و بعد از رویداد، مخاطب خود را درگیر و از چه راه‌های معناداری تعامل بهتری با مخاطب برقرار کنند؟

۴- در سال جدید، ایجاد تعاملی که از مدت‌ها پیش به مخاطبان وعده‌داده‌شده بود؛ ضروری است!

Jake Milstein، مدیر ارشد بازاریابی CI Securit، می‌گوید: “وقتی برگزاری رویدادها و کنفرانس‌های مجازی فراگیر شد، به طور ناگهانی تقاضا زیاد شد و جهش زیادی در ثبت‌نام‌ها و حضور در رویدادها رخ داد؛ ولی تب‌وتاب آن بعد از گذشت چند ماه کاهش یافت. چون‌که افراد به دنبال تعاملات انسانی بیشتری بودند و وبینارها این امکان را به آن‌ها نمی‌داد.”

مردم در این شرایط، به بحث‌ها و پنل‌هایی علاقه‌مند هستند که بتوانند مشارکت فعال داشته باشند، سؤال بپرسند، بحث کنند و از تجربیات خود بگویند؛ بنابراین در الگوهای بازاریابی جدید، فراهم‌کردن این امکان برای مردم و برگزاری وبینارهایی با سطح تعامل بالا ضروری است.

استفاده از راهکارهای مختلف برای نشان دادن ارزش برند در سال جدید ضروری است

ارزش برند

۵- مشتری‌مداری، برندهای مختلف را به سمت جلو هدایت می‌کند

Natalie Severino معاون اصلی بازاریابی Chorus.ai، پیش‌بینی می‌کند: “تنها چیزی که توانست برندهای مختلف را از طوفان‌ها و چالش‌های ایجاد شده در سال ۲۰۲۰ نجات دهد و باعث پیشرفت آن‌ها شود؛ مشتری‌مداری و به‌عبارت‌دیگر، قراردادن مشتری در مرکز همه تصمیم‌گیری‌ها بوده است و این موضوع تنها از یک روش امکان‌پذیر است: همسو بودن تیم‌های بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش با نیاز مشتری.”

۶- برندها باید با توجه به شرایط خاص کسب و کاری، سیاست‌های خود را بهینه‌سازی کنند

Tim Linberg مدیر ارشد تجربه مشتری Verndale، در همین ارتباط می‌گوید: “هر دلاری که خرج می‌شود، کانال‌های مختلف تبلیغاتی، هر پستی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، هر وبیناری که برگزار می‌شود و دیگر موارد؛ باید به‌دقت ارزیابی شوند تا بتوان بهترین نتیجه را گرفت.”

۷- انعطاف‌پذیری متعادل با رشد بلندمدت برند

درگذشته، بازاریاب‌ها کمپین‌های خود را از ماه‌ها قبل، برنامه‌ریزی می‌کردند و کمپین‌های بازاریابی برندهای بزرگ، در برنامه‌های چندین‌ساله‌ی این برندها جای داشتند. بحران کووید-۱۹ در سال گذشته، برنامه‌های بلندمدت شرکت‌ها را به‌هم ریخت و آن‌ها مجبور کرد تا خودشان را با شرایط جدید، سازگار کنند. این تجربه سبب خواهد شد که در الگوی بازاریابی جدید، برندها، برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی خود را کوتاه‌-مدت‌تر کنند تا بتوانند سریعاً خود را با تغییر شرایط و نیازمندی‌های مشتریان، سازگار نمایند.

بهینه سازی درامد و بودجه در روش‌های جدید بازاریابی اهمیت زیادی دارد

درآمد و بودجه

۸- A/B تست باعث اتلاف وقت و هزینه شما می‌شود

J. Talyor مدیرعامل و بنیان‌گذار Pattern8، اعتقاد دارد: “دهه آینده، دوران گذار از A/B تست است و مدت‌هاست که بازاریابان برای تأیید تصمیم‌های خلاقانه خود، به شهود خود اعتماد می‌کنند. با این‌حال، با رشد و کاربرد بیشتر هوش مصنوعی، A/B تست منسوخ خواهد شد.”

زمانی که Machine Learning می‌تواند روندها را از قبل پیش‌‌بینی و مانند یک راهنما برای متخصصان بازاریابی عمل کند؛ چرا باید برای A/B تست هزینه خود را هدر دهیم؟! به‌زودی و با استفاده از الگوریتم‌های ML، بازاریاب‌ها می‌توانند آن چیزی را که بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت، بدون نیاز به آزمایش آن، انجام دهند.

۹- هزینه‌های بازاریابی دیجیتال، به رشد خود ادامه خواهد داد

Bridget Perry مدیر ارشد بازاریابی Contentful، معتقد است: “میان آنچه مشتریان می‌خواهند و آنچه برندهای مختلف، قادر به ارائه آن هستند؛ یک شکاف نوآوری دیجیتالی وجود دارد و رهبران دیجیتال در صنایع مختلف قصد دارند در این فضا به طور متوسط ۲۵٪ بیشتر هزینه کنند. همچنین مدیران بازاریابی که هیچ چارچوب و مقیاسی برای خرج کردن بودجه خود ندارند، خیلی زود از رقابت کنار گذاشته می‌شوند.”

Melissa Sargeant مدیر بازاریابی Litmus، می‌گوید: “احتمال دارد در سال جدید سازمان‌ها به سمت کوچک‌سازی و برون‌سپاری پیش بروند و بودجه بازاریابی خود را کاهش دهند؛ اما با این کار تنها خود را برای شکست آماده می‌کنند. در دوران رکود اقتصادی، شرکت‌هایی که در بازاریابی خود عملکرد خوبی ندارند، از رقابت عقب می‌مانند.

بهترین راه‌حل در این دوران، اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه و هوشمندانه متناسب با بودجه (چرا CRM پیام گستر) است.

۱۰- بازاریابی محتوا با دیالوگ آغاز می‌شود

در حالی که تیم‌های بازاریابی همچنان بر روی وبلاگ و کلمات کلیدی به‌عنوان اصلی‌ترین روش جذب مخاطب، تمرکز می‌کنند؛ اما باید متذکر شویم که این استراتژی برای گوگل است، نه برای مردم.

امروز، مخاطبان می‌خواهند با برندها یک تجربه معتبر داشته باشند و بهترین روش برای این کار، هدایت مشتریان با دیالوگ‌های مختلف است. Lindsay Tjepkema مدیرعامل Casted، می‌گوید: “برای ایجاد یک تجربه انسان‌محور، باید بیشتر به دنبال محتواهایی باشیم که از مکالمات واقعی با افراد در صنایع مختلف به دست آمده است. این محتوا‌ها می‌توانند همان تعامل واقعی که مصرف‌کنندگان به دنبال آن هستند را فراهم کنند.”

محوریت بازاریابی جدید، مردم و مشتریان هستند

تیم‌ها و همکاری‌ها

۱۱- در بازاریابی جدید، همه چیز با محوریتِ مردم است

Caroline Tien-Spalding مدیر بازاریابی Aptology، می‌گوید: “North Star یا سنجه ستاره شمالی خود را باید بشناسید. در این سنجه، عنوان می‌شود که همیشه در کسب‌وکارها یک شاخص یا سنجه کلیدی، به‌عنوان سنجه مهم می‌بایست در نظر گرفته شود و سایر سنجه‌های کلیدی برای رسیدن به آن سنجه تحلیل و پایش شوند و در سال جدید این سنجه، درک و شناخت درست مردم است و دانش روان‌شناسی برای تیم بازاریابی اهمیت زیادی دارد.”

Christy Marble مدیر بازاریابی Pantheon Systems، پیش‌بینی می‌کند: “تیم‌های بازاریابی به فناوری‌های جدیدی مثل  WebOps و بهره‌گیری از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و نرم‌افزارهای crm نیاز خواهند داشت تا بتوانند به نیازهای مشتری در هر مرحله از چرخه حیات او پاسخ دهند. وقایع سال ۲۰۲۰ به ما آموخت که در لحظه باید توانایی پاسخگویی به نیازهای مشتری را داشت و همین موضوع باعث ماندگاری نام شما خواهد شد.

در سال ۲۰۲۰ صرف‌نظر از نیازهای مرتبط با همه‌گیری؛ بازاریاب‌ها، اولویت خود را روی داده‌هایی قرار دادند که مستقیماً از مخاطبان گردآوری شده بود.

در بازاریابی نوین برندها باید خود را با تحولات دیجیتال همگام سازند

تحول دیجیتال

۱۲- بازاریابان برای دستیابی به مشتریان بالقوه به بینش عمیق حاصل از تحلیل داده‌ها و ML اعتماد می‌کنند

Richard Jones مدیر بازاریابی Cheetah Digital، پیش‌بینی می‌کند: “نسل بعدی شخصی‌سازی‌ها با ردگیری کوکی‎‌های شخص ثالث نیست؛ بلکه با تکیه‌ بر بینش حاصل از داده‌ها و استفاده از یادگیری ماشین برای بهینه‌سازی و هوشمند کردن مراحل مختلف بازاریابی است.”

نسل بعدی شخصی‌سازی، تبادل ارزش برای مصرف‌کنندگان در لحظه است. شما چگونه می‌توانید برای مخاطبان خود چیزی را فراهم کنید که باعث ایجاد اعتماد و علاقه نسبت به نام برند شما شود؟

آیا تابه‌حال به نحوه‌ی رفتار شبکه Netflix با مخاطبان خود دقت کرده‌اید؟ اگر تنها یک‌بار سریال یا فیلم درام -کمدی را برای تماشا انتخاب کنید، پس از آن فیلم‌هایی با ژانر مشابه درام -کمدی به شما پیشنهاد خواهد شد. درست همین‌جا است که قدرت تحلیل و پیش‌بینی در موفقیت یک کسب‌وکار، نمود پیدا می‌کند.

متد تحلیل و پیش‌بینی در روش‌ های نوین بازاریابی با الهام‌گرفتن از الگوهای رفتاری کاربران، سفر مشتری و نمودارهای خرید؛ به صاحبان مشاغل قدرت ارائه‌ی پیشنهادهای شخصی‌سازی شده و تهیه‌ی نتایج قابل‌مقایسه می‌دهد.

۱۳- استفاده از کانال‌های مختلف تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، باید موردتوجه قرار گیرد

Meg Scales مدیر بازاریابی Meg Scales، معتقد است: ” استفاده از چندین کانال تبلیغاتی در کمپین‌ها، نسبت به اینکه تمام منابع خود را در یک کانال هزینه کنید؛ تأثیرگذاری بیشتری دارد. حتی کانالی مثل پیام کوتاه که کاربرد گسترده‌ای دارد.”

استفاده از کانال‌های مختلف در وفادارسازی مشتریان از طریق استراتژی‌های مختلف، تعامل بهتر با مشتریان، افزایش ROI و صرفه‌جویی در وقت و هزینه مؤثر است.

در آخر می‌توان گفت که همه‌ی این الگوهای بازاریابی جدید که از آن‌ها نام برده شد؛ کسب‌و‌کارها را برای رقابت در میدان سرسخت بازاریابی کمک خواهند کرد. پس اگر به دنبال شکست رقیبان خود هستید، تغییر الگوهای بازاریابی و پذیرفتن ترند های بازاریابی و به‌ کاربستن آن‌ها اولین گام برای پیروزی استراتژیک شما خواهد بود.

منبع: hupspot



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *