برندینگ چیست؟ چگونه کسب و کار خود را به یک برند تبدیل کنیم؟ - بلاگ


برندینگ چیست؟ چگونه کسب و کار خود را به یک برند تبدیل کنیم؟

به محصولاتی که روزانه استفاده می‌کنید دقت کنید. بعضی از محصولات، فراتر از یک برند هستند. کوکاکولا، آدیداس، مک‌دونالد، در زندگی ما فراتر یک از یک محصول هستند. صاحبان این برندها با شناسایی نیاز مصرف‌کنندگان دقیقا می‌دانند محصولات‌شان را چه زمانی وارد بازار کنند و چگونه احساسات مخاطبان را درگیر و برندشان در خاطر مصرف‌کنندگان ماندگار کنند.

آن‌ها می‌دانند که نام آن‌ها چیزی فراتر از یک نام یا برچسب است. برای همین برندینگ مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاری است که صاحبان برند برای شناساندن نام و محصول و خدمات خود باید انجام دهند. اما چگونه؟ در ادامه با برند و برندسازی بیشتر آشنا می‌شویم.

برند چیست؟

برند یک ویژگی یا مجموعه‌ای از ویژگی‌ها است که یک سازمان یا شرکت را از دیگر سازمان‌ها یا شرکت‌ها متمایز می‌کند. یک برند تجاری معمولاً شامل یک نام، نشان، لوگو یا نماد، طرح، لحن برند و موارد دیگر است. همچنین به تجربه کلی مشتری هنگام تعامل با یک کسب‌و‌کار به عنوان خریدار، مشتری، دنبال‌کننده رسانه‌های اجتماعی یا عابری ساده اشاره دارد.

برندسازی چیست؟

برندسازی فرآیند تحقیق، توسعه و به‌کارگیری ویژگی‌های متمایز یا مجموعه‌ای از ویژگی‌ها در سازمان شما است تا مصرف‌کنندگان بتوانند برند شما را با محصولات یا خدمات شما مرتبط کنند. برندسازی به کسب‌و‌کار شما هویتی فراتر از محصول یا خدمات و به مصرف‌کنندگان چیزی برای ارتباط با محصول ارائه می‌دهد. برندسازی کسب‌وکار شما را به‌ یادماندنی می‌کند. در واقع این چهره شرکت شما است که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا کسب‌ و‌ کار شما را در هر رسانه‌ای بشناسند.

اصول برند سازی چیست؟

برای دریافت آنچه به عنوان اصول برندسازی مطرح است، باید در ابتدا با موارد زیر آشنا شوید:

  1. آگاهی از برند: آگاهی از برند به میزان آشنایی عموم مردم و مخاطبان هدف با برند اشاره دارد.
  2. توسعه برند: توسعه برند زمانی است که شرکت‌ها برند خود را “توسعه” می‌دهند تا محصولات جدید را در صنایع و بازارهای جدید توسعه دهند.
  3. هویت برند: هویت برند شخصیت کسب‌و‌کار و قولی است که به مشتریان خود می‌دهید. این چیزی است که مشتریان پس از تعامل با برند به دست می‌آورند.
  4. مدیریت برند: مدیریت برند به فرایند ایجاد و حفظ برند اشاره دارد و شامل مدیریت عناصر ملموس برند (راهنمای سبک، بسته‌بندی، پالت رنگ و…) و عناصر ناملموس (چگونه توسط مخاطبان و مشتریان درک می‌شود) است.
  5. شناخت برند: شناخت برند نشان می‌دهد چگونه یک مصرف‌کننده (به طور ایده‌آل در بین مخاطبان مورد نظر) می‌تواند بدون مشاهده برند از طریق لوگو، برچسب، بسته‌بندی یا تبلیغات، برند شما را تشخیص داده و شناسایی کند.
  6. اعتماد به برند: اعتماد برند به این معناست که مشتریان به شدت به برند شما باور دارند.
  7. ارزش‌گذاری برند: ارزش‌گذاری برند عبارت است از ارزش تجاری برند شما که از درک، شناخت و اعتماد مصرف‌کننده ناشی می‌شود. این مفهوم با ارزش ویژه برند همراه است.

چگونه یک برند تجاری موفق ایجاد کنیم؟

تفاوت بین محصول یا خدمات عمومی (یا بدون برند) و برند این است که محصول اولیه به دلایل منطقی به عنوان مثال، کیفیت قابل قبول، قیمت مناسب و… خریداری می‌شوند و مورد دوم به دلایل احساسی خریداری می‌شوند. به‌عنوان مثال، باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشم و به دلایل عاطفی که زمینه‌ساز خریدهای تجاری است، برندها می‌توانند قیمت بالاتری نسبت به محصولات و خدمات یکسان؛ اما بدون برند داشته باشند. در نتیجه، اکثر کارآفرینان و سازمان‌ها به دنبال ایجاد برند هستند.

برندسازی آن شامل چه مواردی است؟

  • مخاطبان هدف‌تان را مشخص کنید: اگر برند شما با مخاطبان‌تان مطابقت نداشته باشد، به آگاهی، شناخت، اعتماد و درآمد منجر نمی‌شود.
  • هدف برند خود را کشف کنید و توسعه دهید: برندهای قوی و موفق هدف مشخصی دارند. مجموعه‌ای از ارزش‌های تعریف‌شده، یک فلسفه، یک اصل راهنما و یا یا یک جمله که برای کسانی که این ارزش‌ها را دارند جذاب است.
  • برای برندتان استراتژی ایجاد کنید: یک استراتژی برند می‌تواند به شما کمک کند و باعث شود برند شما به سمت موفقیت و شناخته شدن حرکت کند.
  • یک روایت/داستان تجاری جذاب ایجاد کنید: داستان‌ها بیش از برقراری ارتباط، آشنایی و اعتماد ایجاد می‌کنند، احساسات را برمی‌انگیزند، به طرز شگفت‌آوری در انتقال ایده‌های پیچیده و انتزاعی کارآمد هستند و مردم داستان‌ها را راحت‌تر از خواندن سایر اطلاعات آموخته‌شده بازگو می‌کنند.

  • هویت برند خود را ایجاد کنید: شما باید مخاطبان هدف خود، شعارتان و ویژگی‌های منحصر به فردی که کسب‌‌وکار شما را تشکیل می‌دهند، درک کنید. هویت برند یک نقطه شروع و یک ظرف خالی است و قدرت و ارزش برند تجاری بستگی به این دارد که در طول زمان با چه برداشت‌ها و ارتباطاتی از آن استفاده می‌کنید.
  • لحن برند خود را پیدا کنید: نحوه ارتباط شما با بازار هدف شما بخشی از اصول برندسازی شما محسوب می‌شود. شما می‌خواهید لحن برندی را تعریف کنید که با مخاطبان شما ارتباط برقرار کرده و طنین‌انداز شود در غیر این صورت مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

برند رفرش چیست؟

برند رفرش به زبان ساده بهبود پیام و تصاویر شرکت و سازمان شما برای جلوگیری از منسوخ و قدیمی شدن است؛ اما مهم‌تر از آن، نشان‌دهنده چگونگی رشد، تغییر شرکت و مشتریان شما است.

چرا برند رفرش مهم است؟

اگر شما در برند کسب‌وکار خود تغییر ایجاد نکنید، اعتماد و اعتبار مشتریان و بازار را از دست می‌دهید. مشتریان انتظار دارند که کسب‌وکارها و برندها با تغییرات زمان همسو باشند و خود را با آن‌ها مطابقت دهند. بنابراین؛ آموختن برند رفرش باعث می‌شود حرفه‌ای‌تر به نظر برسید و مشتریان هم شما را جدی‌تر بگیرند.

برند رفرش این امکان را می‌دهد تا بتوانید چند گام به عقب برداشته و آگاهی بیشتری نسبت به خودتان پیدا کنید.

مزایای برند رفرش:

  1. شناخت هویت واقعی
  2. تغییر موقعیت در بازار
  3. زیرساختی مناسب برای مارکتینگ
  4. داشتن دلیلی قانع‌کننده
  5. روند بازار و تمایلات مصرف‌کنندگان

چه زمانی برای برند رفرش کسب‌وکار شما مناسب است؟

  • قدیمی شده‌اید
  • تغییر کرده‌اید
  • در حال رشد هستید
  • متناقض نیستید

آنچه برند رفرش برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد:

  1. برند رفرش بدین معناست که شما سهم بازار خود را حفظ کرده‌اید و از بازار عقب نیستید.
  2. برند رفرش نشان‌دهنده این است که می‌توانید در حال حاضر در جایگاه برتر صنعت خود باشید.
  3. نشان‌دهنده‌ی چگونگی پیشرفت و رشد شرکت و محصول شما است.
  4. با استفاده از برند رفرش می‌توانید نتیجه نهایی را بهبود ببخشید.
  5. یکپارچگی برندتان را می‌توانید حفظ کنید.
  6. دسترسی خود را به مشتریان جدید گسترش بدهید.

تفاوت ریبرندینگ با برند رفرش

برند شما نشان دهنده هویت اصلی کسب‌وکار شما است که در یک سری استانداردهای قابل تشخیص بصری خلاصه می‌شود و به راحتی می‌تواند توجه مخاطبان شما را جلب کند؛ بنابراین وقتی بازار یا مخاطبان شما به دلیل رقبای جدید، تقاضای مصرف‌کننده، ترندها و موارد دیگر تغییر پیدا می‌کند، زمان آن است به برند خودتان فکر کنید و آن را برای مخاطبانتان جذاب نگه دارید. اگر مخاطب هدف شما در حال تغییر است، بهتر است با او تغییر کنید.

برند رفرش تغییرات جزئی است که کسب‌و‌کارها انجام می‌دهند تا همچنان بتوانند در بازار رقابت باقی بمانند؛ اما بازسازی برند یا ریبرندینگ زمانی اتفاق می‌افتد که تغییر اساسی در سازمان ایجاد شود. مانند تحریک پیشنهاد محصول، تغییر ساختار یا ادغام با تجارت دیگر.

چنین تغییر بزرگی نیاز به ریبرندینگ دارد در واقع تغییرات در بازسازی برند فراتر از دست‌کاری در تصاویر و پالت‌های رنگی برند است.

چه موقع باید بازسازی برند را انجام داد؟

  • زمانی که مخاطب در حال تغییر است.
  • انتظارات صنعت در حال تغییر باشد.
  • هویت فعلی قدیمی است.
  • رقابت در حال افزایش است.
  •  روش‌های قدیمی بازاریابی دیگر کارایی ندارد.

زمانی که صحبت از برند و وفاداری مشتریان به برند یک کسب‌وکار می‌شود، نمی‌توان از اهمیت روش‌های اجرایی لازم برای دستیابی به چنین مرحله‌ای چشم پوشی کرد. تعامل با مشتریان و مشتری‌مداری اصلی‌ترین مزیت مورد اشاره در مفهوم CRM با رویکرد مدیریت ارتباط با مشتری است. راهبردی برای سیستماتیک کردن و اتوماسیون فرایندهای فروش، بازاریابی و امور مشتریان که برای پیاده‌سازی و استقرار از ابزارهای نرم‌ افزار crm، بهره می‌برد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *