بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ - بلاگ


بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

امروزه افزایش روبه رشد دسترسی به شبکه جهانی اینترنت اکثریت کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است. تحت تاثیر قرار داده شدن کسب و کار یعنی تاثیر مستقیم بر روی بازاریابی. و این بدین معناست که می‌توان با هدف قرار دادن افراد از طریق اینترنت کار بازاریابی را انجام داد. تغییر جامعه به طور طبیعی بر تغییر بیزینس‌ها منجر می‌شود. در اصل بیزینس و بازار کسب و کار به همان سمتی می‌رود که مردم می‌روند. در مقابل این تعاریف است که مفهوم بازاریابی دیجیتالی یا همان دیجیتال مارکتینگ معنا پیدا می‌کند. امروزه واژه بازاریابی دیجیتالی زیاد به گوش می‌رسد. این مفهوم همان موردی است که کسب و کارها را وادار به حفظ سهم بازار خود و جذب مشتریانشان می‌کند. پس در قدم اول باید تعریف دقیق و جامعی از این واژه ارائه و اهمیت آن را در کسب و کار درک کرد.

بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتالی اصولا به تمام امور انجام شده در فرایند بازاریابی گفته می‌شود که در بستر اینترنت و از مسیرهایی مانند شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل و … انجام می‌گیرد. این بسترها ارتباط کسب و کار را با افراد و مشتریان برقرار می‌کند. به عنوان مثال نرم افزار crm در مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از این مسیرهاست. می‌توان گفت این مشتریان ممکن است مشتریان فعلی و یا احتمالی باشند. زمانی یک کسب و کار در زمینه دیجیتال مارکتینگ موفق خواهد بود که فردی را به عنوان دیجیتال مارکتر انتخاب کرده باشد. این فرد باید تصویر کاملا واضحی از کسب و کار را ارائه دهد و با تعیین استراتژی، افراد را به صورت هدفمند به سمت کالا و خدمات خود بکشاند.

هدف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتالی نیز مانند هر استراتژی دیگری دارای هدف خاصی است. هدفی که این واژه دنبال می‌کند برای کسب و کارهای فعالی در نظر گرفته شده که تلاش برای حضور در دنیای اینترنت دارند. صاحبان مشاغل و دیجیتال مارکترهای هر سازمانی عموما نیازها و علایق مشتریان خود را هدف قرار می‌دهند. آن‌ها را می‌شناسند و سعی در ارائه خدمت به شیوه کاملا صحیح و موثر می‌کنند. این موضوع عاملی بسیار تاثیرگذار در فروش کالا و خدمت همین کسب و کارها است. از طرفی دیگر نیز بازاریابی دیجیتالی با بکارگیری فناوری‌هایی که از آن‌ها به عنوان فناوری تعاملی یاد می‌شود، سبب ایجاد رابطه مسالمت‌آمیز و فعال بین مشتریان و بیزینس‌ها می‌شوند.

در نتیجه از اصلی‌ترین اهداف دیجیتال مارکتینگ می‌توان به افزایش فروش کالای سازمان‌ها، افزایش سود، ترویج و تبلیغ محصولات و برآورده‌سازی نیاز مشتری اشاره کرد. در اصل سازمان‌ها با به کارگیری استراتژی‌های صحیح و مختص بیزینس خود می‌توانند ارتباط خود با مشتریان را از طریق بازاریابی اینترنتی اثربخش سازند. یعنی دقیقا همان کاری که شرکت پیام گستر با بکارگیری نرم افزار crm انجام می‌دهد.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی هدف‌هایی را دنبال می‌کند که بازاریابی سنتی دنبال می‌کرد. فقط بازاریابی دیجیتالی سعی در به کارگیری ابزارهای نوین و شیوه‌های نوآورانه است.

ضرورت بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

  • عملکرد نامحدود و در عین حال سرعت بالایی دارد.
  • کاملا تعاملی است و به راحتی ردیابی می‌شود.
  • امکان شخصی‌سازی برای عموم را داراد.
  • سبب بهینه شدن هزینه‌های بازاریابی می‌شود. یعنی مقرون به صرفه و کم هزینه است.
  • انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
  • محصولات و خدمات را در مقیاس بزرگتری ارائه می‌دهد.
  • سبب ایجاد شبکه ارتباطی بسیار صمیمی بین کسب و کارها و مخاطبان می‌شود.
  • امکان گسترش کسب و کارها در چندین رسانه بطور همزمان را می‌دهد.
  • اجازه شناسایی مشتریان بالقوه و بالفعل برند را به صاحب کسب و کار می‌دهد.
  • به بینش‌ها اجازه اندازه‌گیری می‌دهد.
  • سبب جلب توجه کاربران می‌شود.

نرم افزار بازاریابی دیجیتالی چیست؟

برای بازاریابی دیجیتالی و یا دیجیتال مارکتینگ ابزارهایی وجود دارد. این ابزارها ممکن است شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و یا هر اپلیکیشن دیگری باشد. چیزی که از آن به عنوان ابزار دیجیتال مارکتینگ نام می‌بریم در اصل نوعی برنامه یا نرم‌افزار است. نرم‌افزارهایی که به بهبود عملکرد و کارایی امور تکراری کمک می‌کند. از معروفترین این ابزارها می‌توان به برخی پلتفرمهای اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و یا توئیتر و یا ابزارهایی مثل Google Analytics، نرم افزار CRM، Google AdWords، گوگل سرچ کنسول و صدها ابزار دیگر اشاره کرد. این ابزارها با درگیر کردن متخصصان دیجیتال مارکتینگ سبب مدیریت کسب و کارهای بزرگ و یا مدیریت استارت آپ‌های کوچک می‌شوند.

معرو‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

  1. ابزارهای بازدید، آنالیز و آمار: این نوع ابزارها اصولا آمارهایی ارائه می‌دهند که از معروفترین آنها می‌توان به، Similarweb ،Google Analytics، Compete، Alexa و Clicky اشاره کرد.
  1. ابزارهای تعامل اجتماعی: این ابزارها سبب ایجاد تعامل بین کسب و کارها و مشتریان می‌شود مانند: تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … .
  1. ابزارهای بررسی مشتریان و محصولات: این ابزارها سبب بررسی محصولات فروشندگان می‌شود. همچنین این امکان را به مشتری می‌دهد که نظر خود را ارائه کند. از معروفترین این ابزارها می‌توان به Feefo، Yotpo، Reevoo و Trustpilot اشاره کرد.
  1. ابزارهای وبلاگ نویسی: تنوع این ابزارها نسبت به مابقی ابزارها به نسبت زیاد است. یعنی می‌توان گفت بخش متنوع دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. از معروف‌ترین ابزارهای وبلاگ نویسی می‌توان به WordPress ،Hubspot ،Drupal ،Joomla ExpressionEngine، میهن وبلاگ، بلاگفا و ویرگول اشاره کرد.
  1. ابزارهای مدیریت مشتری: این ابزارها با عنوان CRM شناخته شده است و می‌توان جزء جدانشدنی از بازاریابی محتوایی است. به کمک این ابزار تمام اطلاعات مشتریان مدیریت شده و نیازها شناسایی می‌شود. این مدیریت افزایش فروش کالا و خدمات را به همراه دارد.

نرم افزار Crm و تاثیر آن بر بازاریابی دیجیتالی

سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی است. این ابزار به عنوان اصلی‌ترین ابزارهای مدیریت فروش شناخته شده است. که می‌تواند فعالیت‌های موجود در یک شرکت را با خدمات مورد نیاز مشتریان همسو کند. این امر سبب بهبود ارتباطات بین شرکت و مشتریان شده و سبب ساده‌تر شدن فرآیند فروش و بازدهی می‌شود. در اصل سیاست‌های کاری افراد توسط این پلتفرم یکپارچه می‌شود. هیچگاه نمی‌توان اهمیت روزافزون اپلیکیشن CRM برای تجارت مدرن را نادیده گرفت. به همین علت می‌توان گفت سی ار ام، جزء جدایی ناپذیر دنیای بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ است.

در اصل نرم افزار CRM:

  • به شناسانده شدن مشتریان به واحد دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند.
  • مشتریان را برای خرید آماده می‌کند.
  • امور مربوط به واحد بازاریابی دیجیتالی را ارزیابی می‌کند.

دیجیتال مارکتینگ به کمک نرم افزار CRM خدمات خود را به مشتریان به طرز جذاب‌تری ارائه داده و مشتریان سرسخت را نرم می کند.

سخن نهایی

هر امری هدفی دارد و همانطور که گفته شد هدف کسب و کارها افزایش فروش کالا و خدمات و افزایس سود است. با گسترش ارتباطات و افزایش تمایل کسب و کارها به الکترونیکی شدن ناخودآگاه موضوع بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ به میان می‌آید. این موضوع تا حدی کار صاحبان کسب و کار را برای یافتن مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی ساده‌تر کرده است. اما موضوعی که مهم است اینست که امور باید کاملا اصولی و توسط افراد متخصص پیش برود. اطلاع کافی از تعریف بازاریابی دیجیتالی و شناخت ابزارهای آن کافیست تا در این عرصه پیروز شد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *