ایلان ماسک؛ مرد آهنین قرن بیست و یکم - بلاگ

ایلان ماسک داستان موفقیت

ایلان ماسک؛ مرد آهنین قرن بیست و یکم

چه او را قهرمان پی پال بدانید، چه هنرمند نابغه تسلا موتورز، بیشتر کسانی که ایلان ماسک را می شناسند، او را نه تنها یک کارآفرین معرفی می کنند؛ بلکه او را مخترع، نوآور و یک مهندس نابغه می نامند. ایلان ماسک (Elon Musk) جز یکی از تاثیر گذارترین افراد دنیا یه حساب می آید و خواندن داستان موفقیتش می تواند برای نسل ها الهام بخش باشد.

ایلان ماسک را بیشتر بشناسید

او دومین کارآفرین سیلیکون ولی بود که توانست سه کمپانی موفق SpaceX, PayPal   Tesla motors, را به ارزش بازار بیش از ۱ بیلیون دلار راه اندازی کند. ایلان ماسک در زمینه فضا و تکنولوژی های انرژیِ جایگزین فعالیت های بسیار زیادی انجام داده است. او برای فعالیت هایش از قوائد خودش پیروی می کند و پروژه هایش را به همین صورت به موفقیت می رساند. گفته شده که او تقریبا ۸۰ الی ۱۰۰ ساعت در هفته کار می کند و سخت کوشی، استقامت و تفکر خلاق او را به یک فرد منحصر به فرد بدل کرده است.

پشتکار خیلی مهم است. شما تا زمانی که کسی مجبورتان نکرده نباید از کارتان دست بکشید

ایلان ماسک

اولین کمپانی ایلان ماسک؛ zip2

در تابستان سال ۱۹۹۵ ایلان ماسک دومین تصمیم مهم زندگیش را گرفت. او پس از فارق التحصیلی از دانشگاه پنسیلوانیا، تصمیم به تحصیل در رشته فیزیک در دانشگاه استنفورد گرفت اما بعد از دو روز قید تحصیل را زد و با برادرش کیمبال ماسک شرکت آی تی ZIP2  را راه اندازی کرد. او ساعت های زیادی را به کار کردن می پرداخت. ماسک در محل کارش زندگی می کرد و برای دوش گرفتن نیز مجبور بود رختکن استادیوم نزدیک دفتر کارش برود. این کار امکان استفاده بهینه از اندوخته های مالی اش را در سخت ترین دو سال ابتدای راه اندازی کمپانی فراهم کرد.

elon musk success story

در آن زمان اینترنت به سرعت در حال پیشرفت و گسترش بود و هنوز کسی نتوانسته بود از آن درآمد چشمگیری کسب کند. اما ماسک با کمپانی اش توانست از پس این کار برآید و اولین پلتفرمی را طراحی کرد که روزنامه هایی چون نیویورک تایمز می توانستند سرویس های تبلیغاتی فرعی خودشان را به مشتریانشان ارائه دهند.

بین ایلان ماسک و تیم مدیریت بر سر استراتژی های مدیریتی اختلافاتی زیادی بود؛ اما این اختلافات هیچ گاه به رشد و فعالیت کمپانی خللی وارد نکرد. ماسک مایل بود تا مدیر عامل باشد اما تیم مخالفت کرد. بنابراین در سال ۱۹۹۹ و زمانی که تکنولوژی در اوج پیشرفت بود، تیم مدیریت، کمپانی را به شرکت Comapaq  به ارزش خالص ۳۰۷ میلیون دلار و ارزش سهام ۳۴ میلیون دلار فروخت. ایلان ماسک از این معامله ۷% میزان فروش یعنی ۲۲ میلیون دلار دریافت کرد.

« من فکر می کنم که افراد عادی می توانند غیرعادی بودن را انتخاب کنند.»

ایلان ماسک

پی پال و نقل و انتقال آنلاین پول

در همان سال ایلان ماسک ۱۰ میلیون دلار از فروش کمپانیzip2  را صرف راه اندازی کمپانی آنلاین بانکی اش به نام  X.com کرد. سال بعد، هنگامی که کمپانی های مشابه در حال خاتمه دادن به فعالیتهای خود بودند، X.com  سرویس مالی آنلاین جدیدی به نام Cofinity و سرویس انتقال پول آن را به نام PayPal خریداری کرد که ماسک در سال ۲۰۰۱ نام آن را کلا به PayPal  تغییر داد. این سرویس به سرعت به محبوب ترین سیستم پرداخت آنلاین تبدیل شد و تعداد کابران آن طی چند ماه از چند هزار به ۱ میلیون نفر افزایش یافت.

اما بازهم ماسک لجوج و تیم مدیریت بر سر نشستن ماسک بر صندلی مدیریت بایکدیگر اختلاف داشتند.  اما این بار هم این اختلافات بیشتر بر سر مسائل فنی و به خاطر طراحی آینده این سرویس بود. بنابراین دوباره موضوع فروش کمپانی پیش کشیده شد و این بار در ماه اکتبر سال ۲۰۰۲، کمپانی پی پال به ebay  فروخته شد. ماسک این بار ۱۶۵ میلیون دلار از فروش PayPal  سود کرد.

رویای فضایی ایلان ماسک

در سال ۲۰۰۱ ماسک تصمیم گرفت رویای حقیقی اش را دنبال کند و در سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفت تا کمپانی spaceX  را راه اندازی کند، که به عقیده او رسالتش ایجاد تمدن فضایی حقیقی بود. ایلان ماسک مشخصا از تاسیس این کمپانی هدفی بزرگتر از علاقه شخصی را دنبال می کرد؛ چرا که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای آن هزینه کرد. اولین راکت این کمپانیfalcon1  نام گرفت و در سال ۲۰۰۹ به عنوان اولین راکت با سوخت مایع و هزینه شخصی، ماهواره ای را به مدار زمین پرتاب کرد و تاریخ ساز شد.

پس از این پرتاب موفق، کمپانی  spaceXبه تاریخ سازی در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ ادامه داد و موفقیت های دیگری را نیز خلق کرد. برای مثال در سال ۲۰۰۸، ناسا در طی یک قرارداد برای ساخت falcon9 مبلغ ۱٫۶ میلیارد دلار به کمپانی پرداخت کرد.

وقتی موضوعی بسیار مهم است، هرکاری لازم است انجام دهید! حتی اگر برخلاف میلیتان باشد

ایلان ماسک

انقلاب ماشین های الکتریکی با تسلا

داستان موفقیت ایلان ماسک تمامی ندارد. او تصمیم می گیرد که پویایی و ایده آلیسم جدیدی به کمپانی تسلا که در ۲۰۰۳ تاسیس شده بود، تزریق کند. ماسک در ابتدای همکاری با تسلا، به عنوان سرمایه گذار اصلی مبلغ  7.5 میلیون دلار را به این کمپانی اختصاص داد. و سپس نقش فعالی در طراحی ماشین های tesla roadster و بدنه تمام کربن آنها داشت. ماسک در سال ۲۰۰۸ مدیر عامل شرکت تسلا شد و موفقیت او در طراحی اولین ماشین برقی، فروش ۲۵۰۰ دستگاه در ۳۱ کشور دنیا را در پی داشت. او حتی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که به کمپانی های اتوموبیل سازی دیگر اجازه خواهد داد تا از الگوی تکنولوژیک کمپانی تسلا برای توسعه ساخت ماشین های برقی استفاده کنند.



One thought on “ایلان ماسک؛ مرد آهنین قرن بیست و یکم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *