یکپارچه سازی نرم افزار erp و crm - مزایای یکپارچه سازی نرم‌افزار erp و crm

مزایای کلیدی یکپارچه سازی نرم افزار های crm و erp

۵ مزیت کلیدی یکپارچه‌سازی ERP و CRM

معمولا نرم افزار ERP و CRM در سازمان‌ها به طور جداگانه استفاده می‌شوند و به دلیل ساختار پیچیده‌ای که دارند، ادغام و یکپارچه کردن آن‌ها با یکدیگر دشوار است و هزینه زیادی هم دارد. اما باید بدانید که، ادغام آن‌ها با هم یک راهکار سودآور برای سازمان شما است.

از سال ۲۰۱۸ تا الان، این دو نرم‌افزار به عنوان اولویت‌های اول سازمان‌ها برای کسب‌وکار شناخته شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۲، نرم‌افزارهای ERP و CRM و یکپارچه‌سازی آن‌ها با یکدیگر به عنوان اهرم‌های مهم و اصلی کسب‌وکارها شناخته شوند.

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (نرم افزار CRM) با تاثیرگذاری بر تعامل‌ها، بازاریابی و پشتیبانی مشتریان و سیستم مدیریت منابع سازمانی (ERP) با تجزیه، تحلیل و آنالیز اطلاعات زیربنایی سازمان، قدرت کسب‌و‌کار شما را دوچندان می‌کند.
در این مقاله درباره مزیت‌ها و راهکارهایی که یکپارچه سازی نرم افزار CRM و ERP در اختیار سازمان شما می‌گذارد صحبت خواهیم کرد، پس در ادامه با ما همراه باشید:

سیستم ERP چیست؟

ERP (Enterprise Resource Planning) نرم‌افزار مدیریت منابع سازمانی است و برای مدیریتِ کارکردهای تجاری، مثل مدیریت اموری مالی، منابع انسانی و امور اداری، فروش، بازاریابی، تولید و زنجیره تامین طراحی شده است.
این نرم‌افزار با قابلیت انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالا در شرکت‌ها و سازمان‌های با اندازه‌های مختلف، کاربرد دارد. اگر پیشینه سیستم ERP را بررسی کنیم، در گذشته بیشتر سازمان‌های بزرگ مشتری آن بوده‌اند و از طرفی به دلیل هزینه بالای این نرم‌افزار، فقط برای سازمان‌های بزرگ صرفه اقتصادی داشت.
اما امروزه به دلیل افزایش تقاضا و تعداد شرکت‌هایی که این نرم‌افزار را ارائه می‌دهند، هزینه‌های راه‌اندازی آن کاهش یافته است و سازمان‌ها با اندازه‌های کوچک و متوسط و در صنایع مختلف از نرم‌افزار ERP استفاده می‌کنند. این موضوع به چابکی بیشتر، بهینه‌سازی فرآیندهای مختلف سازمانی و توسعه پشتیبانی و ارائه راه‌حل‌های کارامد در سازمان‌های کوچک کمک کرده است و باعث می‌شود سازمان‌های متوسط و کوچک هم وارد چرخه رقابت با شرکت‌های بزرگ بشوند.

نرم‌افزار ERP چگونه می‌تواند به بهبود کسب‌و‌کارها کمک کند؟

امروزه کسب‌و‌کارها به دلایل مختلفی مانند نوسانات بازارهای جهانی، تغییر پیوسته نیاز مشتریان و منطبق شدن و سازگاری با آن، افزایش رقابت و… دچار چالش و پیچیدگی‌ شده‌اند و بهترین راهکار برای رشد سازمان‌ها در این شرایط، ساده‌سازی فرآیندهای پیچیده است و ERP سیستمی است که در این مواقع به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای مورد نیاز کسب‌وکار را ساده و هوشمند سازند، همچنین مدیریت روابط با مشتری درERP مانع از اتلاف وقت و هزینه در سازمان‌ها می شود.

راهکارهای ERP برای سازمان شما

راهکارهایی که ERP برای سازمان شما ارائه می‌دهد، شامل بخش‌های متنوع و گسترده‌ای مثل تولید، زنجیره تامین، بهینه‌سازی فرایند فروش، مدیریت سرمایه، منابع انسانی، مالی، حسابداری و… است.

• ساده کردن فرآیندهای پیچیده کسب‌و‌کار
ERP مراحل پیچیده اداری را ساده می‌کند و داده‌های موردنیاز برای افراد را در یک مکان متمرکز نگهداری می‌کند. بنابراین کاربران در هر لحظه می‌توانند وضعیت شغلی خود را ببینند، روند پیشرفت خود را ثبت کنند و آن را به‌روز‌رسانی نمایند.

• حفاظت از داده‌ها
اشتراک‌گذاری داده‌های مختلف از ارکان اصلی چرخه کسب‌و‌کار و رشد سازمان است. اما همیشه یکی از دغدغه‌های مدیران، نظارت بر داده‌ها و افزایش امنیت آن‌ها است. استفاده از ERP به مدیران کمک می‌کند تا برای حفاظت از اطلاعات، سطوح مختلف دسترسی را برای افراد مختلف سازمان ایجاد کنند تا هر فرد بسته به نیاز خود، به بخشی از داده‌ها و اطلاعات دسترسی داشته باشد.

• جلب رضایت مشتری
استفاده از سیستم ERP امکان برنامه‌ریزی دقیق، ساده‌سازی فرایندها، حذف کارهای تکراری و غیر ضروری و ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در توزیع را فراهم می‌کند. در نتیجه فرایند فروش و تحویل کالا به مشتری بهبود پیدا می‌کند و رضایت مشتری بیشتر می‌شود.

• بررسی روند پیشرفت
دسترسی به آمار و داده‌های تحلیل‌شده، چارت‌ها و نمودارها و اطلاعات دقیق و با‌کیفیت (امکان بررسی و حل مشکلات به طور موثر و فوری در داشبورد گرافیکی) موجب افزایش قدرت تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی و پیچیده و در نتیجه افزایش قدرت کسب‌و‌کار شما می‌شود.

• انعطاف‌پذیریERP و امکان شخصی‌سازی سیستم بر حسب نیاز کسب‌و‌کار
ERP برای هرگونه کسب‌و‌کار در هر ابعادی که باشد، قابل استفاده است و برحسب اندازه و نوع فعالیت شما شخصی‌سازی می‌شود. همچنین این سیستم از زبان‌ها و استانداردهای حسابداری مختلف پشتیبانی می‌کند.

تفاوت نرم افزار ‌CRM و ERPچیست؟

نرم‌افزارهای ERP و CRM در عین حال که بسیار شبیه به هم هستند؛ اما کاربردهای متفاوتی دارند. CRM (Customer RelationShip Management) پلتفرمی است که روی مدیریت ارتباط با مشتری و جمع‌آوری و بررسی اطلاعات مشتریان تمرکز دارد و بیش‌ترین استفاده آن توسط تیم فروش و پشتیبانی شرکت‌ها است.
اما برنامه ERP برای یکپارچه کردن منابع سازمان و مدیریت آن‌ها به کار می‌رود و امکان ارتباط بین تمام واحدهای یک شرکت را فراهم می‌کند به گونه‌ای که مدیران در هر لحظه می‌توانند بر تمام امور شرکت مثل امور مالی، پرسنلی، فروش و… نظارت داشته باشند.

مقایسه نرم افزار crm و erp

CRM و ارتباط آن با ERP

سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) برای افزایش درآمد، عملکردهای تجاری سازمان شما مانند حقوق و دستمزد، منابع انسانی و مدیریت زنجیره تأمین را ساده‌سازی می کند، در حالی که سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (سی ار ام) بیشتر متمرکز بر ساده‌سازی عملکردهای مشتری مثل فروش ، بازاریابی و پشتیبانی است تا اطمینان حاصل شود که مشتریان تجربه مثبتی دارند.
به بیان ساده، سی آر ام راهی برای بهبود مشتری یا مشتری احتمالی شرکت شما است و سیستم یکپارچه ERP عملکرد شرکت شما را به طور کلی بهبود می‌بخشد.

اگر شما در انتخاب و استفاده از سیستم‌هایCRM و ERP مردد مانده‌اید ونمی‌دانید کدام یک برای سازمان شما مناسب‌تر است، پیشنهاد می‌کنیم مقایسه نرم افزارهای CRM و ERP را بخوانید.

یکپارچه سازی erp و crm

یکپارچه‌ سازی نرم افزار ERP و CRM

برخی شرکت ها از طریق ایجاد ارتباط بین کتابخانه‌های این دو نرم‌افزار، امکان یکپارچگی و استفاده بهینه از هر دو نرم افزار را با حذف اطلاعات تکراری و افزایش کارایی فراهم می‌کنند.

مزیت‌های یکپارچه‌ سازی سیستم ERP و CRM

• یکپارچه سازی نرم افزار erp و crm به شما کمک می‌کند تا دید جامعی از مشتری خود داشته باشید، او را درک، با او همدلی و یک رابطه پایدار با مشتری خود ایجاد کنید. این موضوع باعث می‌شود شما بتوانید نیازهای آینده مشتری خود را هم پیش‌بینی کنید.

• یکی از امکاناتی که یکپارچه‌ سازی ERP و CRM برای شما فراهم می‌کند؛ یکپارچه کردن داده‌ها و دسترسی کارکنان به اطلاعاتی است که در لحظه به آن نیاز دارند. مثلا فرض کنید مشتری با پشتیبانی شما تماس گرفته و پیگیر وضعیت سفارش خود است. نماینده مرکز تماس شما نباید او را به فرد دیگری ارجاع دهد و یا برای پیگیری درخواست مشتری او را معطل نماید. یکپارچه‌سازی ERP و CRM به کارکنان مرکز تماس شما، اجازه می‌دهد تا با کلیک روی یک دکمه، کلیه اطلاعات لازم را دریافت و در اختیار مشتری قرار دهند.

• ادغام این دو نرم‌افزار با یکدیگر باعث کاهش میزان ورود داده‌های تکراری و ساده‌سازی و کارکرد خودکار فرآیندها می‌شود.

• با یکپارچه‌سازی ERP و CRM، دسترسی تیم فروش به سرنخ‌ها، سابقه سفارش و خرید مشتری و دسترسی به تماس‌های خدمات مشتریان، فرصت فروش افزایش می‌یابد. برای مثال اگر تیم فروش و بازاریابی از ترجیحات و دغدغه‌های مشتری اطلاع داشته باشد؛ بهتر می‌تواند آن‌ها را به سمت خرید محصول هدایت کند.

• یکپارچه‌سازیERP و CRM باعث پیش‌بینی دقیق‌تر میزان عرضه و تقاضای محصول شما می‌شود. در حالی که سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان کمک می‌کند تا از طریق فروش، سود بیش‌تری داشته باشید؛ سیستم ERP هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد و این دو سیستم در کنار هم می‌توانند از طریق افزایش کارایی، فروش و بهره‌وری به رشد سازمان شما کمک می‌کند.

بنابراین و با توجه به آن‌چه گفته شد، یکپارچه‌سازی ERP و CRM به کسب و کار شما کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از سرمایه خود ببرید.

مزیت یکپارچه سازی نرم افزار erp و crm

ERP و CRM به عنوان سیستم‌های مدیریت منابع سازمانی و مدیریت ارتباط با مشتری از ارکان اصلی همه سازمان‌ها هستند. این دو سیستم به سازمان‌ها در حل مشکلات و بهبود عملکرد تیم‌ها کمک می‌کنند.
نرم افزار ERP و CRM در بعضی قسمت‌ها شبیه به یکدیگر هستند و حتی همپوشانی دارند و هرکدام هم به تنهایی، راهکارهای قابل توجهی را برای بهبود کسب و کار شما ارائه می‌دهند. اما در بعضی از قسمت‌ها می‌توانند با یکدیگر یکپارچه شوند.

جالب است بدانید، در بلاگ hubspot مطلبی با همین موضوع وجود دارد و دقیقا بیان می کند که یکپارچه‌سازی ERP و CRM زیرساختی قوی برای سازمان شما فراهم می‌کند و قدرت کسب‌و‌کار شما را افزایش می‌دهد. پس بهتر است مزیت یکپارچه سازی نرم افزار crm و erp در سازمانتان را دست کم نگیرید.

تجربه شما در استفاده از این دو نرم‌افزار چیست و چگونه توانسته‌اند به بهبود کسب‌و‌کار شما کمک کنند؟ نظرات خود را به اشتراک بگذارید و اگر سوالی دارید، مطرح کنید تا همکاران من در اسرع وقت شما را راهنمایی کنند.



One thought on “۵ مزیت کلیدی یکپارچه‌سازی ERP و CRM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *