بازاریابی چیست؟ انواع روش‌ها و کارکردهای مارکتینگ برای معرفی محصول و جذب مشتری -


بازاریابی چیست؟ انواع روش‌ها و کارکردهای مارکتینگ برای معرفی محصول و جذب مشتری

بازاریابی به معنای ایجاد ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است. اگرچه به دلیل جامع بودن موضوع بازاریابی، ارائه یک تعریف واحد برای آن میسر نیست. به‌طورکلی، در بازاریابی اطلاعاتی ارائه می‌شود که به مشتری کمک می‌کند بتواند خرید بهتری داشته باشد. این اطلاعات می‌تواند دربارۀ معرفی محصول، کاربرد آن، ارزیابی محصول یا بیان برتری‌هاش باشد. بازاریابی کمک می‌کند که ارزش محصول به مخاطب بیشتر نشان داده شود و مشتریان نسبت به خرید یک محصول ترغیب می‌شوند.

بازاریابی چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

بازاریابی، مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌هایی است که برای جلب توجه مخاطب به کار می‌روند. بازاریابی با هر یک از روش‌های مرسوم، می‌تواند در راستای معرفی یک برند باشد، می‌تواند آن‌ها را نسبت به خرید محصول ترغیب کند یا می‌تواند برای یک سازمان مشتریان وفادار خلق کند.

بازاریابی با هدف آنالیز همیشگی مشتریان انجام می‌شود. اگر شما برای مشتریان خود مقالات جدید ارسال کنید، اگر به آن‌ها تخفیف بدهید، اگر بر اساس الگوی خریدهای قبلی به آن‌ها پیشنهادهای جذاب بدهید، در واقع دارید از تکنیک‌های بازاریابی استفاده می‌کنید. به کمک این تکنیک‌ها می‌توانید علایق مشتری‌های خود را بهتر بشناسید، چون اصلی‌ترین هدف بازاریابی، ایجاد ارتباط موثر بین خریدار و فروشنده است.

بازاریابی چه انواعی دارد؟

اینکه از چه روشی برای بازاریابی استفاده کنید، بستگی مستقیم به این دارد که مشتریان شما، زمان خود را چگونه سپری می‌کنند. برای اینکه بتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید، باید از بهترین نوع بازاریابی استفاده کنید، حتی شاید لازم باشد برای جلب توجه مخاطب از چند شیوۀ بازاریابی به صورت همزمان استفاده کنید.

  • بازاریابی اینترنتی: بازاریابی اینترنتی، آنلاین انجام می‌شود و هدف آن این است که از طریق اینترنت، فروش محصول یا معرفی برند را انجام دهد. بازاریابی ایمیلی، یکی از مهم‌ترین انواع بازاریابی‌های اینترنتی است که می‌تواند به آگاهی از برند کمک‌های ارزنده‌ای بکند.
  • بازاریابی محتوایی: اگر بازاریابی را بر مبنای تولید محتوا در وبسایت‌های خود انجام بدهید، در واقع توجه مخاطبینی را به خود جلب می‌کنید که برای خریدهای خود متکی به گوگل هستند.
  • بازاریابی ویدئویی: امروزه، کسب‌ و کار ها تلاش می‌کنند محتوای ویدئویی خلق کنند تا توجه مخاطبان را جلب و آن‌ها را به خرید ترغیب کند.

استراتژی‌های بازاریابی برای جذب مشتری

با توجه به اینکه انواع مختلفی از بازاریابی برای معرفی برند یا محصول وجود دارد، کسب‌وکارها برای اینکه بتوانند به خوبی دیده شوند، باید استراتژی‌ های صحیحی را برای بازاریابی به کار بگیرند. در ادامه 10 اصل آموزش داده می شود که با به کارگیری آن‌ها می‌توانید بازاریابی بهتری داشته باشید.

  • قدرت شبکه‌های مجازی را جدی بگیرید: شبکه‌های مجازی راه‌های متنوعی برای ارتباط با مخاطب ایجاد می‌کنند. در شبکه‌های مجازی، مخاطبان می‌توانند دربارۀ کسب‌وکار شما اطلاعات مناسبی به دست بیاورند. این اطلاعات می‌تواند مشتریان شما را به مشتری‌ های وفادار تبدیل کند، چون اطلاعاتی که در شبکه‌های مجازی ارائه می‌دهید، می‌تواند خدمات پس از فروش شما را به مشتری عرضه کند.
  • برای وبسایت خود حتما وبلاگ طراحی کنید: اطلاعاتی که در وبسایت‌ها ارائه می‌شوند، می‌توانند به مشتریان کمک کنند خرید بهتری داشته باشند. هرچقدر مشتری دربارۀ محصول اطلاعات بیشتر و شفاف‌تری داشته باشد، با اطمینان خاطر بیشتری خرید می‌کند. وبلاگ‌ها ممکن است به صورت هفتگی، روزانه یا ماهانه به روزرسانی شوند. حتی بعضی از کسب‌ و کار ها وبلاگ‌هایی دارند که آموزش‌های خاصی را در اختیار مشتری و خریدار آن‌ها قرار می‌دهد.
  • تکنیک‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) را به کار بگیرید: سئوی موثر برای یک کسب‌وکار، نه تنها باعث می‌شود در صفحۀ اول گوگل بهتر دیده شوید، بلکه ابزاری موثر برای پیدا کردن مشتریان هدف هم هست. بهینه‌سازی موتورهای جستجو کمک می‌کند مشتریان، شما را با ویژگی و موضوعات مطلوب خودتان در گوگل پیدا کنند.
  • مخاطب را حتما به واکنش وادار کنید: از مخاطبان خود سوال بپرسید، نظرسنجی کنید، به آن‌ها پیشنهاد بدهید و آن‌ها را پیگیری کنید. به این روش به آن‌ها کمک می‌کنید که بهتر تصمیم بگیرند.
  • با اینفلوئنسرها در ارتباط باشید:  اینفلوئنسرها افرادی هستند که می‌توانند روی مخاطبان تاثیر قابل توجهی داشته باشند. کسب‌وکارهایی که با اینفلوئنسرها در ارتباط هستند، می‌توانند تبلیغات موثرتری انجام دهند. اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانند برای یک محصول ارزش افزوده ایجاد کنند و مخاطبان را به خرید ترغیب کنند.

  • یک لیست برای بازاریابی ایمیلی داشته باشید: بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، می‌تواند یک راه ارتباطی با مشتری ایجاد کند. به واسطۀ این ارتباط می‌توانید به مخاطبان خود پیشنهادهایی بدهید که نتوانند رد کنند. هر چقدر شناخت شما از مخاطبان‌تان بیشتر باشد، می‌توانید پیشنهادهای مناسب‌تری به آن‌ها ارائه دهید. این کار احتمال خرید آن‌ها را بیشتر می‌کند.
  • یک برنامۀ مشارکت با مخاطبان خود در نظر داشته باشید: اگر می‌توانید برای مخاطبان خود فرصتی فراهم کنید تا محصولات شما را به فروش برسانند. این کار باعث می‌شود افراد نسبت به کسب‌وکار شما مشتاق شوند. هم‌چنین، برند شما برای تعداد بیشتری از افراد در جامعه شناخته می‌شود.
  • با مشتریان خود صحبت کنید:  وقتی مشتریان با شما صحبت می‌کنند، معمولا بازخوردهای خوبی به شما می‌دهند. این بازخوردها می‌تواند شامل نقاط ضعف محصولات، نقاط قوت محصولات (SWOT) و خدمات باشد. هم‌چنین، مشتریان سوالاتی از شما می‌پرسند که به عرضۀ بهتر محصول شما کمک می‌کند.
  • وبینار برگزار کنید: بقای یک سازمان و کسب‌وکار به مشتریان جدید بستگی دارد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید مشتریان جدید جذب و برند خود را به افراد جدید معرفی کنید، برگزاری وبینار است. بهتر است در این وبینارها روی یک ویژگی یا یک محصول متمرکز باشید تا تمام حواس و اشتیاق مخاطب را از آن خود کنید.
  • شناخت دقیقی از مشتریان خود به دست بیاورید:  اگر مشتریان خود را به دقت بشناسید، می‌توانید الگوهای خرید آن‌ها را پیش‌بینی کنید. بنابراین، می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی را طراحی و اجرا کنید که فروش بیشتری برای کسب‌وکار شما به ارمغان می‌آورد.

نورومارکتینگ (بازاریابی عصبی)

نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی؛ تلفیقی از سه علم بازاریابی، روانشناسی و عصب‌شناسی است. در نورورمارکتینگ، با استفاده از اسکن مغز، پاسخ افراد به محصولات خاص، بسته‌بندی، تبلیغات و سایر عناصر بازاریابی سنجیده می‌شود.

بازاریابی عصبی، روشی انعطاف‌پذیر برای تعیین ترجیحات مشتری و وفاداری به برند است و تقریبا، برای هر کسی که دربارۀ محصول یا خدمات شما نظر داده قابل اجرا است.

بازاریابی بر ایجاد تاثیرات مثبت و به‌یادماندنی در ذهن مشتری استوار است و بازاریابی عصبی این تاثیرات را اندازه‌گیری می‌کند.

بازاریابی عصبی بر افراد و موضوعات بازاریابی فردی تمرکز دارد.

گوریلا مارکتینگ

حتما نام گوریلا مارکتینگ را شنیده‌اید. مدلی از بازاریابی که با عنوان بازاریابی چریکی یا پارتیزانی هم شناخته می‌شود. اگر به دنبال جلب توجه زیاد مخاطبان هستید، از گوریلا مارکتینگ غافل نشوید.

هدف از گوریلا مارکتینگ به کارگیری روش‌های غیرمتعارف با بودجه اندک، همراه با چاشنی غافل‌گیری است.

چرا گوریلا مارکتینگ برای کسب‌وکار شما اهمیت دارد؟

  • کم‌هزینه و مناسب کسب‌وکارهای کوچک است.
  • بر جذب مشتری جدید متمرکز است.
  • مخاطبان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و در یادشان ماندگار می‌شود.

انواع مختلف گوریلا مارکتینک

  1. گوریلا مارکتینگ در فضای باز
  2. گوریلا مارکتینک در فضای بسته
  3. گوریلا مارکتینک پنهانی یا به صورت کمین
  4. بازاریابی همهمه‌ای یا وایرال
  5. گوریلا مارکتینگ از طریق جنبش‌های مردمی و ایجاد هیاهو

مثال‌هایی از گوریلا مارکتینگ

بیایید نگاهی به برترین تبلیغات گوریلا مارکتینگ که برندهای بزرگ اجرا کرده‌اند بیندازیم:

  • برگر کینگ: ریسک بزرگی است که در تبلیغات جدایی و از هم پاشیدن زندگی مشترک را هدف بگیرید، اما برگر کینگ با سناریویی جذاب این کار را انجام داده است. در یک پست اینستاگرامی از صبحانه‌ای ایده‌آل گفته است و شخصی در کامنت‌ها نوشته که 20 دقیقه در انتظار همسرش بوده تا این صبحانه را با او صرف کند. اما همسرش روز بعد این کامنت را می‌خواند و برایش می‌نویسد که از کدام صبحانه صبحت می‌کند. در ادامه مشخص می‌شود که مرد کامنت‌گذار با زن دیگری برای صبحانه قرار داشته و در نهایت آشکار شدن این موضوع منجر به جدایی این زوج شد. این اتفاق 1 میلیون دنبال‌کنندۀ برای برگر کینگ به همراه داشت. البته که بسیاری معتقدند این پست، یک‌جور گوریلا مارکتینگ بوده است.

  • یونیسف: مثال جذاب دیگر تبلیغات یونیسف دربارۀ آب معدنی بوده است. خریدن بطری‌های آب‌معدنی، سال‌هاست مورد انتقاد طرفداران محیط زیست بوده و استفاده از قمقمه و بطری‌های شیشه‌ای را جایگزین بهتری برای بطری‌های پلاستیکی می‌دانند. UNICEF در یکی از تبلیغات پارتیزانی خود این موضوع را با این سوال مطرح کرده است:”اگر بطری‌های آبی که می‌خرید از آب آلوده پر شده باشد، باز هم آن‌ها را می‌خرید؟” این سوال برای یادآوری معضل کم‌آبی کشورهای زیادی در دنیا است که بیش از نیمی از جمعیت آن‌ها به آب پاکیزه دسترسی ندارند. یونیسف از مردم خواست به جای خرید بطری‌های آب‌ پلاستیکی به این شرکت در کمک به سایر کشورها برای دسترسی به آب پاکیزه کمک کنند.

بازاریابی مشتری چیست؟

اگر کسب‌وکارتان از محصول و بازار خوبی برخوردار است، حالا وقت آن است که به فکر جذب مشتری باشید. در واقع مشاغل باید این قدرت را داشته باشند که بتوانند مشتریان خود را حساب کنند تا در بازار رقابت پیشرو باشند. کسب‌وکارها با هدف حفظ مشتریان فعلی و کاهش نرخ ریزش آن‌ها، افزایش وفاداری مشتریان، حمایت از برند و مشارکت اجتماعی، روی برنامه‌های بازاریابی مشتری سرمایه‌گذاری‌ می‌کنند.

هدف بازاریابی مشتری؛ شناسایی و بازاریابی محصولات یا خدمات به مشتریان فعلی، حفظ آن‌ها به عنوان مشتری وفادار و توسعه آن‌ها به عنوان حامی برند است.

مزایای بازاریابی مشتری چیست؟

  1.  تمایل بیشتر برای خرید
  2. شناخت مشتریان
  3. حفظ و نگهداری مشتری
  4. حمایت از مشتری

بازاریابی حفظ مشتری به طور کامل بر افزایش نگهداری و کاهش نرخ ریزش مشتریان فعلی متمرکز است.

 استراتژی‌های بازاریابی مشتری

  • بازاریابی برای مشتریان فعلی به جای هدف قرار دادن افراد ناشناس
  • تبدیل سرنخ به مشتری و مشتری به حامی
  • تقویت وفاداری به نام تجاری با ایجاد روابط پایدار با مشتریان برای حفظ ماندگاری
  • شناسایی و ایجاد یک جریان از مشتریان بالقوه برای حمایت از بازاریابی
  • ارائه توصیه‌های شخصی بر اساس سابقه خرید مشتری
  • ارائه پشتیبانی مشتری برای افزایش رضایت مشتری و حفظ ماندگاری

اجرا و پیاده‌سازی دقیق با استفاده از نرم‌ افزار CRM امکان‌پذیر است. ایجاد یکپارچگی در فرآیندهای فروش و بازاریابی، شکل اجرایی سیستماتیک و اتوماسیون شده برای جذب، حفظ، مراقبت و ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان امکاناتی است که با استفاده از سی‌آرام می‌توانید به آن‌ها دست یابید.

الگوهای بازاریابی جدید

هم‌زمان با فراگیری کرونا، فضای دیجیتال با سرعت زیادی تغییر کرد. دیگر روش‌های قدیمی پاسخگوی نیازهای بازار نبود و استفاده از دانش، تکنولوژی و الگوهای بازاریابی جدید برای ادامۀ بقای همه کسب‌وکارها لازم بود. به همین دلیل روش‌ها و الگوهای جدیدی برای بازاریابی از سوی مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ مطرح شد:

  • رویدادهای مجازی: رویدادهایی است که اینترنتی و آنلاین برگزار می‌شود مانند وبینار. مزیت رویدادهای مجازی تعداد نامحدود شرکت‌کنندگان و زمان برگزاری است.
  • کامیونیتی مارکتینگ: برگزاری اجتماعات آنلاین موضوعی و صمیمی‌. افراد و کارشناسان با کدهای اعتباری دیجیتال می‌توانند به انتقال داده‌ها و اطلاعات خود بپردازند.
  • مشتری‌مداری: مشتری مداری یعنی قراردادن مشتری در مرکز تمام تصمیم‌گیری‌ها از طریق یکپارچگی و همسو بودن تیم‌های بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش متناسب با نیازهای مشتری.
  • بهینه‌سازی سیاست‌ها و انعطاف‌پذیری با رشد بلندمدت
  • استفاده از Machine Learning: با استفاده از ML بازاریابان می‌توانند بهترین نتیجه را بدون A/B  تست دریافت کنند.
  • استفاده از نرم‌افزار CRM: بکارگیری و استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، طبق آنچه از تعرف crm چیست برداشت می شود برای اتخاذ تصمیم‌‌های هوشمندانه و آگاهانه متناسب با بودجه
  • بازاریابی محتوایی: با استفاده از محتواهایی که بر مکالمات واقعی و انسان‌محور استوار باشد.
  • برنامه های تبلیغاتی: استفاده از کانال‌های تبلیغاتی مختلف برای تبلیغات و برگزاری کمپین‌ها

برنامه بازاریابی چیست؟

برنامۀ بازاریابی نقشه راهی استراتژیک است که تیم‌های بازاریابی و تبلیغات کسب‌وکارها، در بازه‌های زمانی مشخص، برای اجرا و پیاده‌سازی برنامه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند.

هدف از برنامه بازاریابی استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌ها به صورت سازمان‌یافته است تا درک بهتری از اهداف بازاریابی داشته باشید.

مزایای برنامه بازاریابی

  • درک بهتر کسب‌وکار
  • هماهنگی اهداف بازاریابی با اهداف تجاری
  • تمرکز بر اهداف
  • اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه

عناصر برنامۀ بازاریابی

  1. اهداف بازاریابی
  2. موقعیت‌یابی بازاریابی فعلی
  3. تحقیقات بازار
  4. طرح کلی بازار هدف
  5. پرسونای خریدار
  6. فعالیت‌های بازاریابی

بازاریابی محیطی چیست؟

بازاریابی محیطی (Ambient Marketing) یا چریکی در آن تبلیغات با محیط طبیعی ادغام می‌شود و توجه مخاطبان را به جایی جلب می‌کند که انتظارش را ندارند. تبلیغات محیطی؛ سرگرم‌کننده، هیجان‌انگیز، هدفمند و جذاب است.

مزیت بازاریابی محیطی نوآوری و خلاقیت است که نقش موثری در جذب مشتریان بالقوه دارد.

 مزایای بازاریابی محیطی:

  1. برندینگ و جلب توجه مخاطبین
  2. ساخت تبلیغات پر بازدید
  3. دسترسی به طیف گسترده‌ مخاطبین
  4. تغییر و تحول یکنواختی تبلیغات سنتی
  5. ایجاد تجربۀ همه‌جانبۀ جدید
  6. انعطاف‌پذیری

دانستن شرایطی که بر بازار، روحیات و خواست مخاطبان کسب‌وکار شما حاکم است، نیازمند بررسی و جمع‌آوری داده و اطلاعات از آن‌هاست. این کار نیازمند برقراری ارتباط با مخاطبان است. تعاملی که هر چه سازنده‌تر و سیستماتیک‌تر باشد، بهره‌وری بالاتری خواهد داشت. کارکرد نرم افزار CRM پیام‌گستر، دقیقا در همین حوزه برای اجرای فعالیت‌های تبلیغاتی، بازاریابی و فروش است.

بازاریابی دهان‌به‌دهان

بازاریابی دهان‌به‌دهان یعنی تبلیغات رایگان؛ که توسط مشتریان به اشتراک گذاشته می‌شود و بر اساس رویدادی که مشتری تجربه می‌کند و فراتر از انتظار است، شروع می‌شود.

این نوع بازاریابی زمانی اتفاق می‌افتد که علاقۀ مصرف‌کننده یا مشتری به محصول یا خدمات یک شرکت در گفتگوی روزانه‌اش منعکس می‌شود. در اصل، بازاریابی دهان‌ به‌ دهان تبلیغات رایگانی است که توسط مصرف‌کننده منتشر می‌شود.

نتیجه‌گیری

بازاریابی یکی از مفاهیم گسترده‌ای است که کسب‌وکارها با سرمایه‌گذاری‌های زمانی، مالی، منابع و نیروهای انسانی، می‌توانند اهداف بلندمدتی را که در نقشۀ راه خود تعریف کرده‌اند، پیاده‌سازی کنند. بازاریابی همیشه باید یک قدم جلوتر از تولید محصول باشد تا بتواند نیاز مخاطب را شناسایی و او را به خرید ترغیب کند.

منابع استفاده شده در این مقاله:

  1. https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-marketing
  2. https://www.indeed.com/career-advice/career-development/marketing-strategies-attract-retain-customers
  3. https://www.investopedia.com/terms/m/marketing.asp


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *