اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B | تعریف، اهمیت، کاربرد و استراتژی‌ها

اینفلوئنسر در کسب و کارهای B2B یک روش تاثیرگذار و مقرون به صرفه بازاریابی است

راهنمای جامع اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب‌ و کارهای B2B

آیا به دنبال راه‌های موثر برای افزایش بازدید از وب‌سایت و جذب مشتریان جدید هستید؟ آیا می‌خواهید از وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی خود سرنخ و فروش B2B بیشتری داشته باشید؟ یک روش بازاریابی مقرون‌به‌صرفه برای تقویت شهرت و اعتماد برند خود می‌خواهید؟ اگر پاسخ شما به هر یک از سوالات یک “بله” است؛ زمان آن فرا رسیده است که از اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B خود استفاده کنید.

 اولین گزارش جهانی اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. این گزارش با نگاهی عمیق به برندها و اینفلوئنسرهای B2B و مطالعات موردی انجام شده توانست بهترین اقدامات انجام شده در این صنعت را پیدا کند و برای کسانی که تلاش می‌کنند استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B خود را بهبود ببخشند، هم توصیه‌هایی داشت.

با کمی دقت در این نتایج این گزارش، می‌توان رد پایی طولانی از کارشناسان بازاریابی مختلف را دید که نسبت به اثرگذاری اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B خوش‌بین هستند؛ اما هنوز از توانایی خودشان در اجرایی کردن آن مطمئن نیستند.

در این مطلب به توضیح مفاهیم اینفلوئنسر مارکتینگ و جایگاه آن در بستر کسب‌ و کارهای B2B می‌پردازیم، مزایای آن را بررسی می‌کنیم و از نحوه تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کار B2B حرف می‌زنیم و امیدوارم خواندن آن به شما کمک کند به کسب‌وکار خود رونق دوباره ببخشید:

مفهوم اینفلوئنسر در کسب و کارهای B2B چیست؟

قبل از این که در موضوع عمیق شویم، بیایید بررسی کنیم که بازاریابی تأثیرگذار چیست و در کسب و کارهای B2B چه معنایی دارد.

بازاریابی تاثیرگذار یا همان اینفلوئنسر مارکتنیگ (Influencer Marketing) بخشی از بازاریابی است که بر استفاده از افراد کلیدی و تاثیرگذار یک حوزه برای انتقال یا نمایش یک پیام تجاری به بازار مخاطبان خود متمرکز است.

در اینفلوئنسر مارکتنیگ به جای فروش مستقیم به گروهی از مخاطبان، می‌توانید با افراد تاثیرگذار بازار همکاری کنید تا آنچه شما ارائه می‌دهید را ترویج کنند.

طبق گزارشی که وب‌سایت blueglass.co.uk منتشر کرد:

۹۲ درصد مردم به توصیه‌های افراد نزدیکشان اعتماد دارند و ۷۲ درصد از مصرف‌کنندگان به نقد و بررسی‌های آنلاین به اندازه توصیه‌های شخصی اعتماد می‌کنند.

 دنیای کسب‌ و کارهای B2B هم از این قاعده مستثنی نیست. به این دلیل که بستن معاملات فروش در B2B، به متقاعد کردن تصمیم‌گیرندگان سطح بالای سازمان بستگی دارد و این مقامات اغلب تردید دارند و قبل از صرف وجوه شرکت ترجیح می‌دهند چندین گزینه را ارزیابی کنند و به بازاریابی دهان به دهان اعتماد دارند.

بیشتر کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ از افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند. چرا؟ علت این است که در دنیای امروز، محتوا همه چیز است و اگر می‌خواهید از موفقیت لذت ببرید، باید محتوایی برای ایجاد ارتباط با اینفلوئنسرهای مورد نظر خود تولید کنید.

نتایج اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب‌ وکارهای B2C شگفت‌انگیز بوده است. رسانه MediaPost در گزارشی، میزان متوسط بازگشت سرمایه در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را ۶٫۵ دلار به ازای هر ۱ دلار هزینه برآورد کرده که رقم قابل توجهی است. گرچه این رقم ممکن است در کشور ما به همین نسبت نباشد اما مطمئنا نرخ قابل توجهی دارد.

در حوزه کسب‌وکارهای B2C، مصرف‌کنندگان تمایل دارند بر دو عامل تکیه کنند: جزئیات و همدلی. اما در حوزه کسب‌ و کارهای B2B خریداران اغلب تصمیمات خود را بر اساس تجربیات اینفلوئنسرهای صنعت در زندگی شخصی‌شان شکل می‌دهند و به دنبال همان سطح از راحتی و ارتباط در زندگی حرفه‌ای خود هستند.

برای این که یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب‌ و کارهای B2B موفق شود باید بتوانید روش‌های خلاقانه‌ و افرادی که می‌توانند روی خریداران شرکتی تاثیر بگذارند و به طور متناوب در گفت‌وگوهای کلیدی B2B حضور داشته باشند را پیدا کنید.

نکته مهم دیگر، درک این واقعیت است که اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B به سادگی همکاری با یک بلاگر سبک زندگی نیست.

اینفلوئنسرهای حوزه B2B محدود به شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها نیستند و از میان پادکسترها، کارآفرینان، اندیشمندان و نویسندگان هم می‌توانید پیدایشان کنید.

چرا تمرکز بر اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B اهمیت دارد؟

هر کسب‌ و کاری، صرف نظر از این که جامعه هدف مورد نظرش چیست با تمام توان برای جلب توجه مشتریان بالقوه خود تلاش می‌کند. شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و مجله‌ها، موتورهای جست‌وجو، ایمیل و هر فضای ارتباطی آنلاین دیگری مملو شده از محتوا و کمپین‌های بازاریابی.

در چنین شرایطی، مصرف‌کنندگان روز به روز نسبت به اعتماد به برندهایی که بر طبل خود می‌زنند شکاک‌تر و دیرباورتر می‌شود. اینجاست که اینفلوئنسرها وارد صحنه می‌شوند. آن‌ها به لطف شهرت و اعتبار خود می‌توانند به طور موثر تصمیمات خرید دنبال‌کنندگان خود را شکل دهند و آن‌ها را راهنمایی کنند.

بیایید فرض کنیم که شما صاحب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ هستید و به دنبال یک ابزار مناسب و قابل اطمینان برای تحقیق کلمات کلیدی می‌گردید. یک روز در فیسبوک تبلیغی درباره ابزاری می‌بینید که خود را غنی از ویژگی‌های متنوع توصیف می‌کند. سپس در محتوای یک پادکستر مشهور با نرم‌افزار دیگری آشنا می‌شوید.

احتمال اعتماد شما به کدام ابزار بیشتر است؟ کدام را خریداری خواهید کرد؟ اگر مانند بیشتر رهبران کسب‌وکارها باشید، محصولی را انتخاب می‌کنید که پیش از این توانسته اعتماد افراد معتبر صنعت شما را به دست آورد. 

همکاری با اینفلوئنسرهای مناسب به شما کمک می‌کند تا نه فقط توجه، بلکه اعتماد مشتریان بالقوه خود را جلب کنید. همچنین این کار می‌تواند در افزایش ترافیک ارگانیک وبسایت و تولید سرنخ‌های باکیفیت نیز سودمند باشد.

بهترین قسمت اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب‌ و کارهای B2B این است که نیازی نیست نگران پیدا کردن جامعه هدف مناسب و جذب مخاطب مناسب باشید. اینفلوئنسر قبلاً از طرف شما این کار دشوار را انجام داده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید محصولات یا خدمات شما برای مخاطبان اینفلوئنسر مورد نظر مناسب است.

مزایای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B

تا اینجا از مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B و ضرورت گنجاندن آن در استراتژی بازاریابی گفتیم. اما بیایید نگاهی به مزایای آن بیاندازیم. اینفلوئنسرها چه چیزی به شما ارائه می‌کنند؟

  • یک زاویه دید منحصربه‌فرد که توانایی جلب نظر مخاطبان هدف شما را در اختیار دارد.
  • رهبری فکری مخاطبان. اینفلوئنسر می‌تواند نوری بر محتوای موجود شما بتاباند، شما را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهد و برندتان را در چشم مخاطبان خواستنی‌تر کند.
  • امکان دسترسی به شبکه‌ای از ارتباطات حرفه‌ای و ارزشمند که در غیر این صورت احتمالا امکان دسترسی به آن‌ها را ندارید.
  • اعتبار حرفه‌ای که می‌تواند به شما در ارائه پاسخی برای نقاط درد مخاطبان هدف کمک کند.

چطور اینفلوئنسرهای مناسب را پیدا کنیم؟

فرقی نمی‌کند قصد دارید چه روشی برای اجرای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B در پیش بگیرید، اگر اینفلوئنسرهای مناسب را پیدا نکنید، نمی‌توانید به مخاطبان تجاری مناسب خود دسترسی پیدا کنید. بیشترین موفقیت را زمانی به دست خواهید آورد که دقیقا بدانید می‌خواهید کدام گروه از خریداران B2B را هدف قرار دهید.

برای رسیدن به این فهم باید پرسونای خریدار تهیه کنید؛ یک پروفایل کامل و دقیق از مشخصات خریدار مورد نظر.

درباره کسب‌وکارهایی که مخاطب و مشتری مناسبی برای محصولات یا خدماتی که شما ارائه می‌دهید هستند. بررسی کنید که از کدام وبسایت‌ها بازدید می‌کنند، در کدام سازمان‌های تجاری عضو هستند، با چه کسانی در لینکدین تعامل دارند و چه افرادی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند.

با جمع‌آوری این داده‌ها و استفاده از دانش جدید خود برای ایجاد یک تصویر دقیق، می‌توانید بفهمید چه نوع محتوایی برای تعامل با مخاطبان مورد نظر مناسب است  و کدام یک از اینفلوئنسرهای صنعت می‌توانند به بهترین نحو به شما کمک کنند.

در این مرحله، شما ایده مناسبی درباره تأثیرگذارانی خواهید داشت که ارزش هزینه کردن را دارند. اگر پس از مراحل احساس کردید هنوز برای یافتن اینفلوئنسر مناسب به کمک نیاز دارید، این ابزارها به شما کمک می‌کنند:

  • buzzsumo.com
  • followerwonk.com
  • pitchbox.com
  • grouphigh.com
  • traackr.com
  • onalytica.com

برای خود یک پرسونای خریدار جامع تهیه کنید، تحقیقات بازار انجام دهید، از ابزارهای بالا کمک بگیرید و باارزش‌ترین اینفلوئنسر را برای فعالیت‌های بازاریابی خود پیدا کنید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان روابط تجاری جدیدی ایجاد کنید.

۱۳ گام برای تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B

تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ نیازمند این است که ادراک عمقی از مشتریان بالقوه خود داشته باشید و این مسئله برای کسب‌وکارهای B2B حیاتی‌تر است. پایین آوردن سطح برندتان در پی همکاری با اینفلوئنسرهای نامناسب، آخرین چیزی است که در بازار رقابتی امروز به آن نیاز دارید.

به همین دلیل یک راهنمای گام به گام و کاربردی برای کمک به شما در تدوین و توسعه استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B تهیه کرده‌ایم که می‌توانید در ادامه بخوانید.

1) اهداف و KPIهای خود را تنظیم کنید

شما نمی‌توانید یک کمپین بازاریابی را اجرا کنید بدون اینکه بدانید چرا این کار را می‌کنید. آیا به دنبال دستیابی به مشتریان پردرآمد هستید؟ یا فقط می‌خواهید اعتبار و شهرت خود را تقویت کنید؟ یا می‌خواهید افراد بیشتری در رویدادی که برنامه‌ریزی کرده‌اید ثبت نام کنند؟

پاسخ شما به سوالاتی از این دست، اهداف نهایی استراتژی ایفلوئنسر مارکتینگ را تعیین می‌کند. اطمینان حاصل کنید که اهداف شما دقیق، قابل اندازه‌گیری و واقع‌بینانه هستند. از تعیین اهداف غیر قابل اندازه‌گیری، غیر عملی یا خیلی کلی و عمومی مانند «افزایش آگاهی از برند» یا «حفظ مشتریان بیشتر» خودداری کنید.

وقتی اهداف خود را مشخص کردید، مرحله بعدی اختصاص دادن یک یا چند شاخص‌ کلیدی عملکرد (KPI) مناسب به هر هدف است. وجود KPI برای ارزیابی عملکرد و بازگشت سرمایه کمپین بسیار مهم است.

2) بودجه مشخصی را به اینفلوئنسر مارکتینگ خود اختصاص دهید

همکاری با یک اینفلوئنسر شامل یک تراکنش مالی است! این امر به ویژه در کسب‌‌ و کارهای B2B از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اینفلوئنسرهای این حوزه شامل اندیشمندان، سخنرانان، کارآفرینان و سایر شخصیت‌های معتبر هستند.

به طور معمول، تقریبا تمام اینفلوئنسرها مبلغی بابت معرفی و ترویج برند یا محصول شما دریافت می‌کنند. همچنین، باید روی ایجاد و تبلیغ محتوا هم سرمایه‌گذاری کنید.

این سرمایه می‌تواند شامل موارد مختلفی از جمله تهیه تجهیزات و نرم‌افزارهای مناسب برای تولید محتوا باشد. برخی اینفلوئنسرها قبول می‌کنند که محتوا را خودشان به طور اختصاصی برای شما تهیه کنند اما معمولا بابت این کار هزینه مضاعفی دریافت می‌کنند.

3) مدافعان برند خود را پیدا کنید

این احتمالا مهم‌ترین قدم برای تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B است. باید روی همکاری با کسانی تمرکز کنید که با جامعه هدف شما ارتباط دارند. به عنوان مثال اگر محصول شما یک نرم‌افزار سی آر ام باشد، نباید برای ترویج آن به سراغ بلاگرهای سبک زندگی بروید. باید اینفلوئنسرهایی را پیدا کنید که مخاطبانشان نیاز به نسل جدید نرم‌افزارهای ارتباط با مشتریان برای رشد کسب‌وکارشان دارند.

پیش از این که به دنبال اندیشمندان و رهبران فکری قدرتمند میان جامعه هدف خود بگردید، سعی کنید مدافعان برند خود را پیدا کنید. برای این کار دو روش وجود دارد:

  • استفاده از توانایی و نفوذ کارمندانتان برای ترویج کسب‌وکار 

کمی به آن فکر کنید! کارمندان شما همان کسانی هستند که به طور شبانه‌روزی برای تولید محصولات جدید ایده‌پردازی می‌کنند. هیچکس به اندازه آن‌ها زیر و بم برند را نمی‌شناسد. بنابراین وقتی آن‌ها اطلاعاتی درباره کسب‌وکار شما در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنند، مطمئنا اعتماد و توجه بیشتری جلب می‌کنند.

مثالی از اجرای این روش، شرکت بزرگ و پرآوازه IBM است که همیشه کارکنان خود را به انتشار توییت‌هایی درباره جدیدترین محصولات و نوآوری‌ها تشویق می‌کند.

  • کمک گرفتن از مشتریان کنونی برای اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B 

این روش ایده‌ای جذاب و عاقلانه است: مشتریان کنون از قبل با مزایای استفاده از محصولات یا خدمات شما آشنا شده‌اند. وقتی آن‌ها برند شما را در وبسایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی خود به دیگران توصیه می‌کنند، این توصیه از سوی دیگران معتبر و قابل اعتماد شناخته می‌شود.

این روش جدا از موثر بودن، زحمت شما برای هدف‌گیری و پرورش روابط تأثیرگذار بلندمدت نجات می‌دهد. همچنین می‌تواند بودجه کمپین‌های بازاریابی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. حضور یک مشتری در یک ویدیو که در آن از تجربه خود با برند شما می‌گوید، تصویری است که در عین سادگی می‌تواند بسیار قانع‌کننده باشد. ذهن خود را درگیر تعداد دنبال‌کنندگان افراد نکنید، افرادی که دنبال‌کنندگان کمتری دارند، اثرگذاری مستقیم بیشتری دارند.

یک ایده هوشمندانه دیگر این است که از میان رهبران صنعت، تولیدکنندگان محتوا و سخنرانان و اندیشمندان مرتبط، کسانی را که قبلا درباره برند شما صحبت کرده‌اند شناسایی کنید. شاید آن‌ها قبلا در پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی برند شما را تگ کرده یا در یکی از پست‌های وبلاگ خود از محصول شما نام برده باشند. همچنین ممکن از از هشتگ‌های خاص برند شما در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده باشند.

برای پیگیری و ردیابی این موارد می‌توانید از ابزارهای گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی – Social Listening استفاده کنید. همچنین، بهتر است مراقب اینفلوئنسرهایی که با رقبای شما کار می‌کنند باشید.

4) مشتریان شما کدام اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند؟

این عالی نیست که اینفلوئنسری محصولات شما را توصیه کند که مشتریان فعلی و بالقوه‌تان از قبل او را دنبال می‌کردند؟ افزایش اعتبار اثرگذاری محتوایی که در همکاری با اینفلوئنسر ایجاد کرده‌اید؛ زمان زیادی طول می‌کشد.

بهترین راه برای شناسایی این دسته اینفلوئنسرها این است که به طور مستقیم از مخاطبان خود بپرسید کدام یک از اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی یا متفکران و رهبران صنعت را دنبال می‌کنند و از آن‌ها ایده و الهام می‌گیرند.

با شناسایی اینفلوئنسرها، بلاگرها و رهبران حوزه تخصصی خود شروع کنید. سپس از طریق سرویس‌های مختلفی مثل توییتر یا ایمیل، یک نظرسنجی برگزار کنید و از مخاطبان خود بخواهید به این اشخاص در معیارهای مختلفی مثل اعتماد و ارزش نمره بدهند.

5) اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B نگاهتان را از شبکه‌های اجتماعی فراتر ببرید

وقتی بحث اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B و پیدا کردن این اینفلوئنسرها می‌شود، باید نگاه و جست‌وجوی خود را فراتر از شبکه‌های اجتماعی رایج جامعه گسترش دهید. متفکران، نویسندگان، سخنرانان، کارآفرینان و پادکسترهای شناخته‌شده‌ای را که به شیوه‌های مختلف به حوزه تخصصی فعالیت شما مرتبط هستند شناسایی کنید. اگرچه چنین شخصیت‌هایی ممکن است میلیون‌ها دنبال‌کننده در اینستاگرام نداشته باشند، اما به احتمال زیاد مشتری‌های بالقوه شما را با ایده‌ها و نوآوری‌های پیشگامانه خود جذب کرده‌اند.

6) اینفلوئنسرهای انتخابی را بررسی کنید

این مرحله شامل این است که اینفلوئنسرهای منتخب را از نظر معیارهای زیر بررسی کنید:

  • میزان Reach در شبکه‌های اجتماعی
  • نرخ تعامل مخاطبان
  • تاریخچه همکاری با برندهای مختلف
  • حضور در دیگر کانال‌های دیجیتال (به جز شبکه‌های اجتماعی)
  • محتوای دسته اول و باکیفیت

همچنین باید نگاهی به اطلاعات جمعیتی مخاطبان آن‌ها بیاندازید و ببینید آیا با جامعه هدف مشتریان شما مطابقت دارد یا نه. نوع محتوایی که منتشر می‌کنند را هم بررسی کنید تا مطمئن شوید با حوزه فعالیت شما کاملا سازگار است. همه این اطلاعات را در یک پرونده جمع‌آوری کنید تا اعضای تیم به آسانی به آن دسترسی داشته باشند.

7) رابطه خود را با اینفلوئنسر تقویت کنید

وقتی درباره انتخاب اینفلوئنسرهایی که می‌خواهید با آن‌ها همکاری کنید مطمئن شدید، باید به فکر ایجاد یک رابطه قوی با آن‌ها باشید. اگر با اینفلوئنسری کار کنید که از قبل با برند و محصولات یا خدمات شما آشنایی دارد، این روند سریع‌تر طی می‌شود. وگرنه باید از صفر شروع کنید و با وبلاگ و پست‌های شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسر تعامل داشته باشید.

نوشته‌های وبلاگ آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراگ بگذارید و یا زیر پست‌هایشان در اینستاگرام نظر بدهید.

 پیش از این که برای گفت‌وگو درباره همکاری با اینفلوئنسر اقدام کنید، توجه آن‌ها را به طور ارگانیک جلب کنید. همچنین می‌توانید اطلاعاتی از سوی آن‌ها را در محتوای خود قرار دهید. به عنوان مثال، آمار یا نمونه‌هایی از پست‌های وبلاگ آن‌ها را در مقالات وبسایت خود استفاده کنید.

8) با محتوای درجه یک توجه اینفلوئنسر مورد نظر را جلب کنید

راه دیگر برای جلب توجه اینفلوئنسرها در بازار کسب‌  وکارهای B2B این است که به جای این که شما به سراغ اینفلوئنسرهای تثبیت شده در صنعت خود بروید، می‌توانید برند خود را به یک تولیدکننده محتوای پیشرو تبدیل کنید.

این کار به نوبه خود رهبران صنعت، نویسندگان و سایر شخصیت‌های محترم و مشهور را برای همکاری با شما وسوسه خواهد کرد. البته پیش‌نیاز رسیدن به این مرحله این است که با انتشار مطالب جذاب و مفید، جامعه‌ای از مخاطبان برای خود بسازید.

این همان استراتژی است که جو پولیتزی، استراتژیست و بازاریاب محتوایی مشهور، در برگزاری رویداد سالانه «دنیای بازاریابی محتوایی» (Contetn Marketing World) است. این رویداد آنچنان شهرتی در بازاریابی کسب کرده است که سخنرانان، بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا خود تمایل دارند با آن ارتباط برقرار کنند.

این کنفرانس به جای این که به سراغ اینفلوئنسرها برود و آن‌ها را برای شرکت در کنفرانس ترغیب کند، از تمام سخنرانان علاقه‌مند دعوت می‌کند حضور پیدا کنند.

9) به اینفلوئنسرها آموزش دهید

صرف نظر از زمان، محتوایی که با یک اینفلوئنسر ایجاد می‌کنید، باید معتبر، ارزشمند و مفید باشد. تنها راه اطمینان از این امر، آشنا کردن آن‌ها با برندتان است. با اشتراک‌گذاری ارزش‌ها و چشم‌انداز خود با آن‌ها شروع کنید.

همچنین اطلاعات گسترده‌ای درباره محصولات/خدمات، تاریخچه شرکت و مشتریان به آن‌ها بدهید. نکته اصلی این است که آن‌ها را با برندخود درگیر کنید و باعث شوید به اندازه شما نسبت به اهداف بازاریابی‌تان علاقه‌مند شوند.

10) در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب و کار خود، خلاق باشید

اگر می‌خواهید کمپین موفقی  داشته باشید، بسیار مهم است که به اینفلوئنسر اجازه دهید به اندازه کافی ایده‌پردازی کند تا برند شما را به بهترین نحو به نمایش بگذارد. از پادکست‌ها و ویدیوهای آموزشی گرفته تا پست‌ مهمان و رویدادهای مختلف، راه‌های مختلفی برای همکاری با اینفلوئنسرها وجود دارد.

به هر حال، به جای این که دیدگاه‌ها و نظرات خود را به آن‌ها تحمیل کنید، باید اجازه دهید ایده‌های محتوایی خود را به شما ارائه دهند. این کار ضروری است زیرا آن‌ها درک بهتر و عمیق‌تری نسبت به ترجیحات و نقاط درد مخاطبان خود دارند.

11) از آزمایش کردن دریغ نکنید

از شکستن فرایندهای رایج اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B برای تولید محتوایی متفاوت، اصیل و مفید نترسید. از تبدیل این محتوا به یک ارائه فروش کسل‌کننده جدا خودداری کنید. در عوض، از انواع رسانه‌ها برای درگیر کردن مخاطبان با پیام خود استفاده کنید. همچنین روش‌های خلاقانه‌ای برای تبلیغ و ترویج محتوا پیدا کنید.

12) حواستان به تضاد منافع با اینفلوئنسر باشد!

بسیاری از اینفلوئنسرهای حوزه B2B، کسب‌وکارها یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود را دارند و این هیچ ایرادی ندارد؛ اما تبلیغ و ترویج یک برند دیگر ممکن است موجب ایجاد تضاد منافع در اخلاق حرفه‌ای آن‌ها شود.

قبل از شروع کار روی کمپین، باید گفت‌وگویی واضح و شفاف‌کننده درباره هرگونه تضاد احتمالی با اینفلوئنسر داشته باشید.

13) بر اجرای موفقیت‌آمیز اینفلوئنسر مارکتینگ خود نظارت کنید

در آخر، KPI های خود را زیر نظر داشته باشید تا متوجه شوید آیا کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B نتایج مطلوبی برای شما ارائه می‌دهد یا نه.

برای این منظور می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Google Analytics، Buffer و Google Keyword Planner استفاده کنید. همچنین، بخش تجزیه و تحلیل حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود را تحت نظر داشته باشید.

سعی کنید این کمپین با کمپین‌های دیگر همزمان نباشد تا دقت داده‌های به دست آمده از نظارت و ارزیابی کمپین به بیشترین حد ممکن برسد.

اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B فضای زیادی برای رشد دارد!

دیگر نباید درگیر این که چرا به استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B نیاز داریم، فکر کنید. در عوض باید بر چگونگی رشد کسب‌وکار و جذب مشتری جدید با استفاده از یک استراتژی قدرتمند بازاریابی تمرکز کنید.

این کار می‌تواند در ساخت برند شما و تثبیت آن به عنوان یک مرجع در حوزه فعالیتتان بسیار موثر باشد. همچنین، روشی عالی برای ورود به بازارهای جدید است. 

مهم‌ترین قدم، یافتن اینفلوئنسرهایی است که مخاطبان آن‌ها بلافاصله با برند شما ارتباط برقرار کنند. برای رسیدن به این منظور از کارمندان و محتوای تولیدشده توسط کاربر کمک بگیرید. همچنین می‌توانید برند خود را به یک خالق محتوای پیشرو برای جذب اینفلوئنسرهای بالقوه تبدیل کنید.

اگر تا به حال از اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارهای B2B استفاده کرده‌اید، ما را در نظرات و تجریبات خود سهیم کنید.

منبع: unboundb2b



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *