مزایای یکپارچه سازی نرم افزار crm و نرم افزار اتوماسیون بازاریابی

یکپارچگی crm و اتوماسیون بازاریابی

چرا نرم ‌افزار اتوماسیون بازاریابی و نرم ‌افزار CRM باید در کنار یکدیگر استفاده شوند؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که دلیل استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی و نرم افزار CRM چیست و چرا باید در تحقق اهداف بازاریابی خود از این دو نرم افزار در کنار یکدیگر استفاده کنیم.

طبق بررسی‌های انجام شده، استفاده از این دو نرم افزار در کنار یکدیگر، تاثیر به سزایی در جذب مخاطبان و تبدیل آن‌ها به مشتریان مناسب کسب و کار شما دارد. به عبارتی کار شما در فرایند تبدیل سرنخ‌ها به مشتری سریع‌تر و کم دردسرتر خواهد بود و در نتیجه می‌تواند فروش بیشتری برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته، افزایش ۱۴٫۵ درصدی فروش شرکت‌ها به دلیل استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی یکی از دلایل بسیار محکمی است که نشان می‌دهد چرا تیم‌های بازاریابی و فروش باید از نرم افزارهای مرتبط با حوزه‌ی خودشان در کنار یکدیگر استفاده کنند.

در این مقاله قصد داریم اهمیت استفاده از سیستم یکپارچه سی ار ام و  اتوماسیون بازاریابی را با ارائه دلایل و مثال‌های مختلف، توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید:

کاربرد نرم افزار اتوماسیون بازاریابی در تیم مارکتینگ

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی به بازاریابان کمک می‌کند تا برخی از فرآیند‌های بازاریابی، مثل ارسال ایمیل به مخاطبان یا پست‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را به راحتی و به صورت خودکار انجام دهند. به عبارتی این نرم افزار نقشی اساسی در جهت تولید، توزیع و ترویج محتوا برای تیم بازاریابی ایفا می‌کند.

هم‌‌چنین به عنوان مثال، زمانی که مخاطبان به صورت سرنخ وارد سایت شما می‌شوند، ممکن است ایمیلشان را برای دریافت مطالب وارد و یا فرمی را پر و صفحات وبلاگ شما را مطالعه ‌کنند. نرم افزار اتوماسیون بازاریابی شروع به تجزیه و تحلیل از عملکرد آن‌ها می‌کند و گزارشی را در اختیار تیم بازاریابی قرار می‌دهد و در نهایت مراحل جذب و هدایت مخاطبان به سمت فروش بسیار ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌پذیرد.

با توجه به کاربردهای نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، اگر به دنبال روش‌های بهینه‌تر در جهت انتشار محتوا هستید یا با لیست بزرگی از ایمیل‌ها روبه‌رو شده‌اید و یا به سرنخ‌های بیشتری در کسب و کارتان نیازمندید، شک نکنید سرمایه‌گذاری در نرم افزار اتوماسیون بازاریابی یکی از گزینه‌های بسیار مناسب به شمار می‌رود.

اگر به دنبال نرم‌افزار‌های فروش و بازاریابی برای رونق کسب و کار خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین نرم افزار های فروش و بازاریابی را مطالعه کنید.

اتوماسیون بازاریابی چیست

کاربرد نرم افزار CRM در تیم فروش

نرم افزار CRM، با ثبت کردن اطلاعات مشتری از جمله اطلاعات و نکته‌های مهم هرتماس، سابقه‌ی خرید مشتری و …می‌تواند به تیم فروش کمک کند تا روند راهبری و هدایت مشتریان را راحت‌تر انجام بدهند.

اگر تیم فروش شما، مشتریان بالقوه خود را از دست می‌دهد و یا پیگیری مشتریان را فراموش می‌کند و یا به طور کلی در مسیر صحیح جذب و پیگیری مشتریان دچار مشکل است، استفاده از نرم افزار CRM برای حل مشکلات شما از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.

CRM آینده

همان‌طور که از گذشته تاکنون شاهد تغییر و به‌روزرسانی‌های زیادی در نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بوده‌ایم، انتظار می‌رود در سال‌های آینده هم تغییرات قابل توجهی در این نرم‌افزار ایجاد شود تا عملکرد آن را بهینه‌تر کند. برخی از پیش‌بینی‌هایی که انتظار می‌رود CRM آینده به سمت آن‌ها حرکت کند؛ عبارتند از:

افزایش رقابت بین شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزار CRM

در سال‌های آینده تعداد شرکت‌هایی که نرم‌افزار CRM را ارائه و توسعه می‌دهند، افزایش می‌یابد و این می‌تواند نشان‌دهنده کاهش هزینه‌های استقرار این نرم افزار باشد. پس پایین بودن هزینه‌ها، یکی از مزیت‌های رقابتی بین شرکت‌های ارائه‌دهنده CRM آینده است.

ساده‌ و کاربرپسندتر شدن نرم‌افزارCRM

پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده، با ساده‌تر شدن نرم‌افزار و استفاده از قالب‌های گرافیکی و ایجاد جذابیت‌های بصری و در نتیجه کاربر پسند شدن سیستم CRM، منحنی یادگیری این نرم‌افزار کوتاه‌تر شود.

بنابراین، شرکت‌های ارائه‌دهنده این نرم‌افزار برای ماندن در چرخه رقابت، باید روی ساده‌سازی محیط کاربری CRM آینده و استفاده از روش‌های نوین آموزشی تمرکز کنند.

استفاده از نرم‌افزارهای CRM یکپارچه

بنابراین در سال‌های آینده، گردآوری کلیه داده‌های مورد نیاز یک سازمان در یک پلتفرم خاص، مورد توجه سازمان‌ها قرار خواهد گرفت و شرکت‌های ارائه‌دهنده CRM آینده باید موضوع یکپارچه‌سازی این نرم‌افزار با برنامه‌های دیگری مثل نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی، ERP، وردپرس، حسابداری، فکس، تلگرام، شبکه‌های اجتماعی مختلف و… را در دستور کار خود قرار دهند.

استفاده از CRM اجتماعی

شرکت‌هایی که قصد دارند قدرت شبکه‌های اجتماعی خود را بهینه‌سازی کنند تا به مشتریان نزدیک شوند؛ از CRM اجتماعی استفاده کرده و یا سیستم CRM خود را با شبکه‌های اجتماعی‌شان یکپارچه می‌کنند تا بتوانند به رفتارهای مختلف مشتریان دسترسی داشته باشند. مثلا این‌که آن‌ها چه محتواهایی را به اشتراک می‌گذارند یا با چه نوع محتوایی تعامل برقرار می‌کنند. این دقیقا همان مزیت هایی برای برقراری ارتباط با مشتری است که در تعریف crm چیست نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

همدلی کردن با مشتری

اگر نیاز مشتری به درستی پاسخ داده نشود، احتمالا او دیدگاه منفی خود را نسبت به سازمان شما به دیگران هم انتقال خواهد داد و این باعث از دست رفتن فرصت‌های فروش آینده خواهد شد. کاربران خیلی دوست دارند که از آن‌ها پرسیده شود که چه چیزی می‌خواهند یا چه چیزی را دوست ندارند. ارتباط پیوسته با مشتری از طریق سیستم CRM در آینده این اطمینان را به وجود می‌آورد که خواسته مشتری همیشه در اولویت است. آن‎‌چه که در CRM آینده اهمیت دارد؛ داشتن استراتژی کسب‌وکار برای درک مشتریان است.

استفاده از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی CRM است و روی صنایع مختلف تاثیرگذار بوده است. آمارها نشان می‌دهد که احتمالا تا انتهای سال ۲۰۲۱، استفاده از هوش مصنوعی در CRM، درآمدهای تجاری را تا ۱٫۱ تریلیون دلار افزایش دهد.

هوش مصنوعی (AI) به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (نرم افزار crm) کمک می‌کند تا بتوانید با ارتباط بین داده‌های مختلف مشتریان، نیاز آن‌ها را پیش‌بینی کنید و از انجام وظایف خسته‌کننده روزانه در امان بمانید و روی وظایف مهم‌تر تمرکز کنید.

در واقع هوش مصنوعی کمک می‌کند تا میزان انجام کارهای دستی کاهش و گردش کارها به صورت خودکار انجام شود و در نتیجه میزان ساعات کاری شرکت شما، غنی‌تر می‌شود.

برای مثال استفاده از هوش مصنوعی (AI) در CRM آینده، می‌تواند داده‌های مربوط به یک سرنخ(lead)  و یا مشتری فعلی را جمع‌آوری کند، آن‌ها را تجزیه و تحلیل و روند پیشرفت را پیش‌بینی و تصمیم‌گیری کند. مثلا تعداد تماس‌هایی که مخاطب نسبت به آن بی‌تفاوت است را برای واحد فروش کاهش دهد.

تمرکز بر نگهداشت مشتری

نگهداشت مشتری برای هر کسب‌و‌کار اهمیت زیادی دارد. نگهداشت یک مشتری معمولا هزینه کم‌تری نسبت به جذب یک مشتری جدید دارد و آمارها نشان می‌دهد که جذب یک مشتری جدید ۵ برابر نگهداری مشتریان کنونی یک شرکت، هزینه دارد. بنابراین شرکت‌ها از سیستم‌ CRM برای رسیدن به این اهداف استفاده می‌کنند و از سیستم‌های CRM در آینده انتظار می‌رود که این موضوع را تسهیل کنند.

مزایای یکپارچه سازی نرم افزار اتوماسیون بازاریابی و نرم افزار CRM

یکپارچه سازی نرم افزار اتوماسیون بازاریابی و نرم افزار CRM می‌تواند  تجربه سفر مشتری شما را به تجربه‌ای بی‌نظیر تبدیل کند. (بازدیدکننده بودن، تبدیل شدن به سرنخ‌های مناسب، مشتری کسب و کار شما شدن و در نهایت وفاداری به برند شما).

با ترکیب این دو نرم افزار می‌توانید تجربه خرید بهتری را برای مشتریان خود رقم بزنید و این امر سبب برقراری ارتباط و تعاملی اثربخش‌تر بین نمایندگان فروش و مشتریان می‌شود. هم‌چنین زمانی که تیم فروش و بازاریابی به این دو نرم افزار به صورت ادغام شده دسترسی داشته باشند، می‌توانند پیام‌های منظم و مشخص شده‌ای را تنظیم کنند و در راستای رسیدن به اهداف کسب و کار از آن‌ها بهره بگیرند.

اتوماسیون بازاریابی و نرم افزار crm

مثلا تیم بازاریابی از طریق گذاشتن پستی در وبلاگ شروع به جذب مخاطب می‌کند و مخاطب بعد از جلب شدن نظرش، ایمیل خود را قرار می‌دهد و تیم بازاریابی از طریق فرستادن ایمیل‌های مرتبط، ارتباط بیشتری برقرار می‌کند. پس از مدتی که تیم بازاریابی، با مشتری ارتباط مناسبی برقرار کرد، ممکن است با درخواست دموی او رو به رو شود که در این حالت می‌توان او را سرنخی مناسب به حساب آورد.

بعد از این اتفاق تیم فروش به سراغ نرم افزار اتوماسیون بازاریابی و CRM می‌رود تا اطلاعات مرتبط به مشتری و اقدامات انجام شده از سمت او در رابطه با شرکت را جمع‌آوری کند و با اطلاعاتی از جمله فایل‌های دانلود شده، بخش‌های جالب پست وبلاگ و… می‌تواند رفتار مشتری را پیش‌بینی کند.

در واقع همه‌ی این اطلاعات به تیم‌های فروش و بازاریابی دیدگاهی مناسب می‌دهد تا بتوانند طبق یک استراتژی مشخص با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و اگر این اطلاعات از قبل ثبت نشده بودند و این تیم‌ها به این اطلاعات دسترسی نداشتند؛ در ارتباط با مخاطبان با مشکل مواجه می‌شدند.

یا برای مثال فرض کنید زمانی که مشغول پاسخ‌گویی به مشتریان خود هستید، به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات کافی و مناسب، نتوانید ارتباط موثری با او برقرار کنید و در حین پاسخ‌گویی، شروع به پرسیدن سوالاتی کنید که قبلا جویای آن شده‌اید. در این حالت ممکن است به دلیل اتلاف وقت مخاطب، موجب رنجش و دلسردی او شوید و در مواردی حتی او را از دست بدهید.

ممکن است شما فرآیندی را جهت جذب و تبدیل مخاطب به مشتری طراحی کرده باشید و سعی در پیاده کردن آن داشته باشید؛ ولی به دلیل بی‌دقتی و خطای انسانی با شکست روبه‌رو شوید و سرنخ‌های خود را از دست بدهید. در صورتی که اگر در این فرآیند از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی و نرم افزار CRM کمک بگیرید قطعا می‌توانید به نتیجه‌ی دلخواه خود دست یابید.

علاوه بر همه‌ی این موارد، با ادغام crm و اتوماسیون بازاریابی می‌توانید به تعامل موثر تیم بازاریابی و فروش خود هم کمک کنید تا در کنار یک‌دیگر بتوانند با اتحاد و همدلی بیش‌تری به سمت اهداف مشترک سازمان پیش بروند.

به عنوان مثال تیم بازاریابی در قسمت سابقه تماس مشتری اطلاعاتی را قرار می‌دهد که تیم فروش می‌تواند از این اطلاعات در جهت ارتباط موثر با مشتری و در نتیجه فروش بهره بگیرد و یا تیم‌ فروش با گرفتن اطلاعات از مشتریان، می‌تواند در تولید محتواهای کاربردی و مفید برای تیم بازاریابی نقش داشته باشد.

یکپارچه سازی نرم افزار اتوماسیون بازاریابی و نرم افزار CRM به شرکت شما کمک خواهد کرد که متوجه شکاف‌ها و فاصله‌های موجود بین روند بازاریابی و فروش بشوید و با بررسی دقیق‌تر بفهمید که چرا سرنخ‌ها از یک جایی به بعد به سمت کسب و کار شما جذب نمی‌شوند و شما نمی‌توانید آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید.

یکپارچگی اتوماسیون بازاریابی و crm

به طور خلاصه، ادغام دو نرم افزار اتوماسیون بازاریابی و نرم افزار CRM نتایج زیر را به همراه خواهد داشت:

  1. سرنخ های بهتر و مناسب‌تری را به دست آورید
  2. ‌فرآیند فروش را کوتاه‌تر کنید
  3. به صورت متداوم پیام‌رسانی کنید
  4. اطلاعات را به صورت یک‌پارچه مدیریت کنید
  5. تعامل با مشتری را بهبود ببخشید
  6. قیف فروش را گسترده‌تر کنید
  7. روابط و پیوند بین بخش‌های مختلف شرکت را محکم‌تر کنید.

 

با یکپارچه سازی نرم افزار اتوماسیون بازاریابی و CRM می‌توانید فرآیند‌های بازاریابی و فروش را بسیار ساده‌تر و به دور از انواع خطاها و مشکلات احتمالی پیش ببرید و نتایجی درخشان‌تر و امیدوارانه‌تر برای اهداف سازمان و شرکت خود رقم بزنید.

استفاده از محصول یکپارچه ساز نرم افزار CRM پیام گستر، به شما کمک می‌کند، بخش‌های متعدد سازمان خود را همگام کنید. این نرم افزار را از طریق لینک دریافت دمو دانلود کنید و به مدت ۳۰ روز به صورت رایگان از امکانات آن بهره ببرید.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *