برندسازی چگونه منجر به وفادارسازی مشتریان می شود؟ - بلاگ


برندسازی چگونه منجر به وفادارسازی مشتریان می شود؟

هر کسب و کاری نسبت به کالا و خدماتی که ارائه می‌دهد، هدف و برنامه‌ریزی‌های خاص دارد. ولی چیزی که در بین تمامی کسب و کارها مهم و تا حدی مشترک است، امکان افزایش دادن فروش کالا و خدماتشان است که در نهایت به برندسازی و افزایش سود منجر می‌شود. برندسازی واژه‌ای کاملا واضح و آشنا برای تمامی صاحبان مشاغل است. این افراد اصولا تمام تلاش خود را می‌کنند تا برند سازمان و مجموعه‌ خود را پررنگ کرده و در ذهن مشتریان حک کنند. حال با کمک روش‌های سنتی و یا با کمک گرفتن از راهکارهایی مانند: CRM.

نکته اول اینست که بدانیم اصلا برندینگ چیست؟ و چگونه کسب و کار خود را به یک برند تبدیل کنیم؟ سپس باید به دنبال مراحل دیگر برویم. وفاداری مشتریان به برند یکی از دغدغه‌های مشاغل است. هیچگاه نمی‌توان تاثیر خارق‌العاده برندسازی را در کسب و کارها و فروششان نادیده گرفت. پس باید این موضوع را در برنامه اصلی توسعه کار قرار داد.

برندسازی چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟

یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر کسب و کاری برندسازی آن کسب و کار است. روش‌ها و اصول برندسازی بر اساس نیاز و هدف سازمان‌ها ممکن است متفاوت باشد. در اصل می‌توان گفت: برند هر کسب و کار، اعتبار آن کسب و کار را نشان می‌دهد.

در برندسازی نام کسب و کار برای مشتریان معنا پیدا کرده و از همین طریق بر شهرت آن شغل می‌افزاید. این فرآیند به‌ شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. اما زمانی این موضوع به صورت صددرصدی می‌تواند انجام گیرد که عشق به برند در صاحب آن کسب و کار موج بزند.

نداشتن هدف و علاقه هیچ‌گاه به مقصد رسیدن امری کمک نمی‌کند. شناسانده شدن نام یک مجموعه به مشتریان، علاوه بر وفادار کردن آن‌ها، به افزایش فروش کالا و خدمات، افزایش سود و افزایش مشتریان نیز کمک می‌کند. این موضوع امکانپذیر نیست مگر با دانستن اینکه” چگونه با استفاده از بازخوردهای دریافتی رضایت و وفاداری مشتریان را افزایش دهیم؟”

در تعریف کلی برندسازی یعنی تلاش کردن یک سازمان و مدیران جهت رسیدن به معروفیت و محبوبیت. این تلاش‌ها می‌تواند برای یک کسب و کار یا برای یک شخص باشد. کسب و کار یا شخصی  که در آن شهرت و اعتبار مدنظر است.

مزیت‌های برندسازی برای کسب و کارها

  • افزایش یافتن آگاهی افراد به کسب و کار و معروفیت آن کسب و کار
  • جذب مشتریان جدید توسط مجموعه و سازمان
  • مثبت شدن ذهنیت مردم نسبت به کالا و خدمات کسب و کار مربوطه
  • افزایش یافتن میزان ارزش یک کسب و کار
  • تقویت یافتن حس اعتماد در بین مردم
  • افزایش ارجاع مشتریان جدید توسط مشتریان قبلی به مجموعه
  • بالا رفتن و افزایش یافتن فرصت‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار
  • افزایش رضایت کارمندان آن مجموعه به سبب اعتبار بالای آن
  • امکان ارائه دادن راهکارهایی عملی برای ارتقای وفاداری مشتریان بر اساس بهبود خدمات ارائه شده به آن ها
  • ایجاد تمایز بسیار چشمگیر با رقبا
  • هویت بخشی به کسب و کار
  • امکان توسعه دادن موفق و قابل توجه کسب و کار

مراحل برندسازی

1- برندسازی استراتژیک

مرحله اول برندسازی، برندسازی استراتژیک نام دارد. در این مرحله کالا و خدمات کسب و کار به جهت شناخت و آشنایی مردم وارد بازار می‌شود. در اصل برندسازی استراتژیک به پخش محصولات در بازار گفته می‌شود که در نهایت سبب شناخته شدن آن توسط افراد می‌شود. این مرحله یکی از ابزارهای ارتباط عاطفی بین برندها و مشتریان است.

2- برندسازی میانی

دومین مرحله از مراحل برندسازی مربوط برندسازی میانی است. این مرحله، روی تمرکز بر نقاط قوت محصول و یا خدمات تاکید دارد. در برندسازی میانی وجه تمایز کسب و کار با رقبا مشخص شده و پررنگ‌تر می‌شود. بسته‌بندی اصولی، ارائه خدمات با کیفیت، نوع ارتباط با مشتری و ارائه محصولات متمایز عواملی هستند که در این مرحله باید در نظر گرفته شوند.

3- برندسازی عملیاتی

سومین و در اصل آخرین مرحله برندسازی یک کسب و کار، برندسازی عملیاتی نام دارد. در این مرحله، برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و کوتاه مدت توسط صاحبان مشاغل انجام می‌گیرد. برنامه‌ریزی‌هایی که بعد از عملیاتی شدن می‌تواند نام برند را در ذهن مخاطبان هک کند. تبلیغات برند، بازاریابی، استفاده از ابزارهای مدیریت ارتباط مشتری مانند نرم افزار CRM که توسط شرکت‌های بومی همچون پیام گستر ارئه می‌شود و تلاش برای به یاد ماندن در ذهن مخاطب از جمله اموری است که در این مرحله باید انجام گیرد.

وفاداری مشتری چیست و برندسازی چگونه می‌تواند بر آن تاثیر بگذارد؟

وفاداری مشتری از حس رضایت ناشی می‌شود. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که: ارتباط وفاداری به برند یا Brand loyalty با رضایت مشتریان چیست؟ اما این مورد نیز موضوعی کاملا مشخص است. رضایت مشتری از کالا و خدمات خریداری شده از سازمانی، سبب افزایش درخواست‌های او از سازمان شده و تکرار این رضایت‌ها در نهایت منجر به وفاداری مشتری می‌شود.

وفاداری مشتری انواع مختلفی دارد. ممکن است این وفاداری به شخص، سازمان و یا محصول باشد. اما موضوعی که باید به آن توجه داشت اهمیت بسیاری بالای مشتری به وفاداری محصول است. در این میان برای هر سازمان و مجموعه‌ای استفاده از قابلیت‌های شبکه اجتماعی در مدیریت ارتباط با مشتری در ایجاد وفاداری مشتریان موضوع مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.

وفادارسازی مشتریان می‌تواند یک موضوع سخت و دشوار باشد. این به دلیل وجود رقیبان زیاد و طبیعتا وجود حق انتخاب بیشتر برای مشتریان است. در اصل تعداد انتخاب برای مشتریان بسیار زیاد است.

سخن نهایی

اینکه یک سازمانی بتواند مشتریان را به خود وفادار کند، موضوع سختی نیست. اما نیاز به چندین تکنیک و راهکار دارد. رعایت و دانستن این تکنیک‌ها و راهکارها به برندسازی و تبدیل مشتریان به مشتریان وفادار کمک می‌کند.

البته فقط سازمان نیست که باید مواردی را در درنظر داشته باشد. موضوع برندسازی به میزان (شاخص تلاش مشتری CES) نیز بستگی دارد. هیچگاه نمی‌توان تاثیر رضایت مشتری را در برندسازی نادیده گرفت. به همین علت می‌توان گفت رضایت مشتری از کسب و کار از هر امری واجب است.

رضایت مشتری سبب ایجاد وفاداری و در نهایت افزایش سرعت برندسازی و برندینگ می‌شود. در نهایت همانطور که گفته شد: وفاداری مشتریان به برند یکی از دغدغه‌های مشاغل است. هیچگاه نمی‌توان تاثیر خارق‌العاده برندسازی را در کسب و کارها و فروششان نادیده گرفت. پس باید این موضوع را در برنامه اصلی توسعه کار قرار داد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *