مزیت های بکارگیری و استفاده از نرم افزار crm در یک کسب و کار چیست؟ - بلاگ


مزیت های بکارگیری و استفاده از نرم افزار crm در یک کسب و کار چیست؟

ارتباط با مشتریان و مدیریت آن‌ها موضوع مهمی در بازاریابی کسب و کارها است. این موضوع طی سالیان دراز، بارها و بارها دستخوش تغییرات شده است. اکنون با گسترش یافتن و همه‌گیر شدن مفهوم بازاریابی و فروش اینترنتی، ابزارهای زیادی برای حل مسائل و ساماندهی اطلاعات موجود در این زمینه پا به عرصه گذاشتند.

ابزارهایی که هدف آن‌ها ایجاد یکپارچگی در سازمان، مدیریت مشتریان جهت ارائه هرچه بهتر کالا و خدمات است. مدیران و صاحبان کسب و کار ها از طریق این نرم‌افزارها می‌توانند به سادگی اطلاعاتشان را ثبت و ضبط کنند. همچنین این امکان وجود دارد که از طریق این ابزارها تغییرات ایجاد شده را دنبال کرده و در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای مدیریت مشتریان نرم افزار CRM است. صاحبان مشاغل به سادگی می‌توانند از طریق جلب رضایت مشتریان با بکارگیری نرم افزار crm کیفیت خدمات خود را در حد قابل توجهی افزایش دهند.

نرم افزار CRM چیست؟

نرم افزار CRM از جمله بهترین نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان معرفی شده است. این نرم‌افزار آچنان که در تعریف crm چیست آمده از طریق برقراری تعامل بین سازمان و مشتریان به بهبود وضعیت سازمان کمک می‌کند. نرم افزار CRM در اصطلاح، ابتدای مسیر شناخت مشتری جهت پیگیری و فروش کالا و خدمات است که تمام اطلاعات مربوط به آن‌ها و مراحل کار با آن‌ها را جهت مدیریت و بررسی‌های نهایی در یک پلتفرم جمع‌بندی می‌کند.

می‌توان گفت بکارگیری نرم افزار crm در پیش بینی فروش نقش بسزایی دارد. حتی مسیری که crm برای رشد و توسعه کسب و کار ایجاد می‌کند، مسیری غیر قابل توصیف است. در یک تعریف کلی می‌توان CRM را اینگونه تعریف کرد: این نرم‌افزار هوش و حواس سازمان را در ارتباط با چگونگی دریافت و آنالیز فرآیند بازاریابی، و فروش کالا و خدمات‌ خود به مشتری بالا می‌برد. در نهایت سبب ایجاد ارتباط موثرتر و کارآمدتر با مشتری می‌شود.

نرم افزار CRM ابزاری پرقدرت است که ارتباط بین سازمان و مشتری را ساده و امن می‌کند. این عمل به صورت کاملا متمرکز اتفاق می‌افتد.

CRM و تاثیر آن در توسعه کسب و کارها

هیچگاه نمی‌توان نقش مدیریت ارتباط با مشتری در ایجاد ارتباط و پیوستگی بین بازاریابی، فروش و ارائه خدمات به مشتریان را انکار کرد. اما موضوع دیگری که مطرح می‌شود، اینست که این ابزار علاوه بر ایجاد تعامل در بین مشتری و مدیریت سازمان، می‌تواند یک عامل کاملا تاثیرگذار در توسعه کسب و کارها نیز باشد. این ابزار می‌تواند با افزایش دادن میزان فروش و همکاری موفق با واحد دیجیتال مارکتینگ، سازمان را به سود بالاتری برساند. سود بالاتر مساویست با شروع توسعه کسب و کار.

CRM کمک می‌کند تا به سرنخ‌ها یا همان فرصت‌ها که به اصطلاح لید (Lead) گفته می‌شود رسید. این سرنخ‌ها می‌تواند از طریق سمینارها، کنفرانس‌ها، وبینارها و یا بازدیدهای وب‌سایت به دست آید. سپس در داخل نرم‌افزار جمع‌بندی و به واحد فروش ارجاع داده شود. واحد فروش از طریق تکنیک‌های خود و با پیگیری، می‌تواند همین فرصت‌ها را به مشتری دائم تبدیل کند. در اینصورت فروش انجام شده و کسب و کار توسعه می‌یابد.

مزیت‌های بکارگیری و استفاده از نرم افزار crm

  1. ایجاد پایگاه داده‌ای کاملا متمرکز در فروش

یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌های اصلی نرم افزار سی ار ام که صاحبان مشاغل را به استفاده از خود مشتاق می‌کند، ایجاد پایگاه داده‌ای متمرکز در فروش است. این سیستم امکان جمع‌آوری و ذخیره تمام اطلاعات مربوط به مشتریان را به کسب و کار می‎دهد. بگونه‌ای که تمام اعضای تیم فروش به آن دسترسی داشته باشند و گزارش‌های مربوط به پیشبرد مذاکرات به صورت مرحله به مرحله توسط این افراد در نرم افزار درج شود.

در این حالت یک پایگاه داده کاملا مرجع برای هر فرصت ایجاد می‌شود. و مدیران و کارشناسان فروش می‌توانند بدون اتلاف وقت به سادگی صفر تا صد روند را تحت نظر داشته باشند. می‌توان گفت CRM به عنوان یک اتوماسیون بازاریابی، به بازاریابان کمک می‌کند.

  1. دسته‌بندی مشتریان

این مزیت سیستم سی ار ام به کارفرما این امکان را می‌دهد که تا مشتریان را بر اساس معیارهای خاصی مانند مکان، مرحله معامله، اندازه سازمان و یا نوع خدمات و محصولات مورد درخواست طبقه‌بندی کند. در اصل این ویژگی سهولت ورود به بخش‌های مختلف نرم‌افزار را فراهم کرده، از جمع‌آوری اطلاعات اضافی خودداری کرده و در نتیجه کاهش زمانی و کاهش احتمال خطا را می‌تواند به دنبال داشته باشد. پس با این تعاریف می‌توان به پاسخ سوال ” نرم افزار CRM چگونه ارتباط با مشتریان را بهبود می‌بخشد؟ ” را به سادگی داد.

  1. خودکار کردن ورود داده‌ها

نرم افزار CRM؛ بهترین راهکار برای حفظ و افزایش مشتری است. این نکته ضروری است که برای حفظ و افزایش مشتری کمی ساده‌سازی نیز انجام شود. داده‌ها و اطلاعات مربوط به مشتریان تا حدی زیاد است. سیستم CRM در این حالت کمک می‌کند که نیروهای سازمان درگیر وارد کردن ایمیل، تماس و جلسات و … نشوند. این اطلاعات به صورت خودکار در سیستم قرار دارد. مزیت خودکار کردن ورود داده‌ها در CRM به کارشناسان اجازه بروز کردن اطلاعات را می‌دهد. بدون اینکه دخالتی در امور مربوط به وزن‌بندی، جمع‌بندی و تجسم داشته باشند.

نرم افزار CRM بهره‌وری کارشناسان فروش را افزایش داده و به تیم فروش می‌کند تا معاملات نهایی شده بیشتری داشته باشند.

  1. سازماندهی داده‌های مخاطبان

استفاده از نرم افزار CRM به بهبود تجربه مشتریان کمک می کند و این موضوع از طریق داشتن برخی آمارها امکان‌پذیر است. مزیت سازماندهی داده‌های مخاطبان توسط نرم ‌افزار CRM به تیم فروش اجازه مشاهده موارد زیر را می‌دهد:

  • اینکه مخاطب از وب سایت رسمی موسسه بازدید کرده است یا نه.
  • مخاطب قبلا با نفرات دیگری از تیم در ارتباط بوده است یانه.
  • محتوایی از وب سایت توسط مخاطب بارگذاری شده است یا نه؟
  1. تسهیل ارتباطات تیمی

از دیگر مزیت‌های بکارگیری و استفاده از نرم افزار سی ار ام در یک کسب و کار، می‌توان به تسهیل ارتباطات تیمی در سازمان اشاره کرد. این ویژگی سبب می‌شود تا افراد تیم بتوانند با همدیگر و با مدیر فروش و حتی مدیر کسب و کار به سادگی ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مورد نیاز را به اشتراک بگذارند.

این موضوع سبب کمک به شناخت مشتریان یک کسب و کار در بین اعضای تیم و پیگیری روند بازاریابی و فروش، توسط تمام افراد تیم و یا نفرات خاصی می‌شود. در این حالت مدیران سازمان یا کارشناسان فروش جهت ارسال ایمیل برای اعضای تیم، نیازی به ترک سیستم ندارند و تمام این کارها را با استفاده از CRM انجام می‌دهند.

  1. یادآوری پیگیری مشتریان احتمالی

کارشناسان فروش اکثرا مشتریان و فرصت‌هایی را دارند که ممکن است مشتری احتمالی و بعدی مجموعه باشند. مدیریت این مشتریان جهت ایجاد ارتباط‌ نیازمند یادآوری ” پیگیری ” است. نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان این امکان را به کارشناسان فروش می‌دهد تا زمان پیگیری مشتریان احتمالی را ذخیره کنند. یادآوری این زمان توسط نرم افزار سبب می‌شود که کارشناسان فروش به دنبال ارتباط گیری با مشتری رفته و شانس تبدیل سرنخ به مشتری واقعی افزایش پیدا کند.

سخن نهایی

هر سازمان و کسب و کاری سیستم و روند کاری مختص خود را داراست. این سیستم در صورتی می‌تواند مفید واقع شود که کاملا مدیریت شده و اصولی باشد. اینکه بتوان اطلاعات تمام مشتریان و روند مذاکرات با هر کدام از آن‌ها را مدیریت کرد، نیازمند یک برنامه و نرم افزار جامع و کامل ارتباط با مشتری است. نرم افزار CRM نیز یکی از همین نرم‌ افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان است. آشنایی با مزیت‌های این سیستم توسعه کسب و کار را سبب می‌شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *