الکترونیکی سازی کسب و کار چیست و چگونه به کارایی عملکرد سازمان منجر می‌شود؟ - بلاگ


الکترونیکی سازی کسب و کار چیست و چگونه به کارایی عملکرد سازمان منجر می‌شود؟

امروزه نقشی که اینترنت در زندگی افراد جامعه دارد غیر قابل انکار است. همین مورد هم سبب شده که سازمان‌ها، اقدام به هماهنگ کردن خود در حول محور ارتباطات الکترونیکی کنند. مدیران و صاحبان کسب و کار به این نتیجه رسیده‌اند که از این طریق می‌توانند میزان هزینه‌های خود را کاهش داده و در مقابل درآمد خود را افزایش دهند. به همین علت دیگر دلیلی وجود ندارد که کسب و کارشان را به سمت و سوی الکترونیکی سازی هدایت نکنند.

بازاریابی و خدمت‌رسانی برای کالا و خدمات از طریق اینترنت “تجارت الکترنیکی” نامیده می‌شود. این همان واژه‌ای است که دنیای کسب و کارها را متحول کرده است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در کنار تمام مزیت‌های موجود، وجود رقابت نیز ممکن است این امور را تحت تاثیر قرار دهد. پس در تعریف کلی:

 الکترونیکی سازی کسب و کار یعنی تبدیل فرآیندهای کلیدی و تجاری به یکپارچگی در بستر اینترنت.

الکترونیکی سازی کسب و کار چیست؟

الکترونیکی سازی، به هدایت کسب و کارها به سمت دنیای جهانی اینترنت گفته می‌شود. این مورد دربرگیرنده مواردی همانند ایمیل مارکتینگ، تجارت الکترونیکی، فروش‌های آنلاین و تبلیغات پیامکی است که در راستای اینترنت و ارتباطات راه دور صورت می‌گیرد. این ارتباطات از طریق برخی ابزارها و تکنولوژی‌های مبتنی بر وب، توسعه یافته و کلیه سیستم یکپارچه مشاغل را دربرمی‌گیرد.

این مورد را باید به یاد داشت که الکترونیکی کردن کسب و کار کمی با موضوع تجارت الکترونیک متفاوت است. تجارت الکترونیکی گوشه‌ای از الکترونیکی کردن کسب و کار است. در الکترونیکی کردن کسب و کارها نرم‌افزارهای زیادی دخیل هستند. راهکارهایی از قبیل CRM یا همان سیستم مدیریت ارتباط با مشتری. اینچنین نرم‌افزارها و ابزارهایی به کسب و کار، اجازه یکپارچه‌سازی در خود مجموعه و یا بین شرکت‌های دیگر را می‌دهد. همچنین با ایجاد راحتی کار برای صاحبان مشاغل و مشتریان امکان ارتباط آسان و یکپارچه را فراهم می‌کنند.

“الکترونیکی کردن کسب و کار موضوعی متفاوت ولی هم راستا با تجارت الکترونیکی است”

مزیت‌های الکترونیکی سازی کسب و کار

  • افزایش فروش و خدمات از طریق بازارها و محصولات جدید
  • امکان ایجاد تکرار خرید و خریدهای موازی توسط مشتریان فعلی
  • کاهش زمان ارائه خدمات توسط کسب و کارها
  • امکان فروش بهنگام محصولات یا خدمات
  • کاهش هزینه‌های مربوط به ارتباطات بازار
  • کاهش هزینه‌های اجرایی از قبیل کارمندیابی
  • امکان بهبود دادن وجهه کسب و کار و شناساندن آن به افراد بیشتر
  • ارتقا دادن برند و مارک تجاری
  • افزایش سرعت تولیدات
  • امکان ارسال کالا و خدمت‌رسانی به مشتریان دوردست
  • شناسایی رقیبان و یا شرکای تجاری و بهبود کسب و کار
  • افزایش امکان دریافت فیدبک‌های مشتریان در ارتباط با محصول و بکارگیری آنها در استراتژی‌های بعدی
  • امکان مدیریت مشتریان از طریق نرم افزار CRM، به صورت دورکاری

کسب و کار الکترونیکی یا تجارت آنلاین به خرید و فروش کالا و خدمات از طریق وب سایت‌های اینترنتی و رسانه‌ها اطلاق می شود. این کسب و کارها در بازار امروزی رایج شده و محبوبیت بالایی کسب کرده اند.

ابزارها و سیستم‌های تاثیرگذار بر الکترونیکی سازی کسب و کار

  1. افیلیت مارکتینگ

همانطور که گفته شد سازمان‌ها برای الکترونیکی سازی کسب و کار از ابزارهای زیادی استفاده می‌کننداما در این میان سیستم‌های دیگری نیز وجود دارند. سیستم‌هایی که سبب الکترونیکی کردن کسب و کار شده و در عین حال افزایش فروش کالا و خدمات را در پی دارد. افیلیت مارکتینگ یکی از همین سیستم‌هاست. این سیستم که همکاری در فروش نیز نامیده می‌شود از تاثیرگذارترین موارد الکترونیکی سازی کسب و کارهاست. در افیلیت مارکتینگ یک واسطه به عنوان بستر نشر لینک مورد نظر فعالیت می‌کند و در ازای تحقق اهداف مشخص شده درصدی را دریافت می‌کند.

  1. نرم افزار CRM

ابزارهایی مانند نرم افزار سی ار ام پیام گستر نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر گسترش بستر الکترونیکی شدن کسب و کارهاست. این نرم‌افزار امکان ورود اطلاعات به CRM پیام‌گستر را به‌ صورت انبوه و یکپارچه به صاحب کسب و کار می‌دهد. امکان نگهداری اطلاعات مشتریان قبلی و فعلی و ایجاد ارتباط با آنها از ویژگی‌های اصلی این ابزار به شمار می‌آید.

  1. نرم افزار BPMS

این نرم افزار که با عنوان نرم افزار مدیریت فرآیندهای کاری نیز شناخته می‌شود از دیگر ابزارهای مهم در فرآیند الکترونیکی سازی کسب و کار به شمار می‌آید. bpms سیستم قابلیت تبدیل فرآیندهای سنتی سازمان را به فرایندهای الکترونیکی داشته و با رعایت سادگی، روال کاری سازمان را دستخوش تغییرات الکترونیکی می‌کند.

  1. ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی گزینه‌ای دیگر است که الکترونیکی کردن کسب و کارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در اصل می‌توان گفت ارزانترین سیستم، در این مورد محسوب می‌شود. ایمیل مارکتینگ ابزاری مقرون به صرفه است که مشتریان هدف را از طریق ارسال اطلاعات به سمت ارتباطات کاری و تبلیغاتی خود سوق می‌دهد. در یک تعریف کلی ایمیل مارکتینگ به استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف در جهت جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریان قدیمی، گفته می‌شود.

در تجارت به صورت بین المللی، پایداری و رشد امکان پذیر نخواهد بود مگر این که ابزارهای الکترونیکی سازی کسب و کار وجود داشته باشد و در اندازه گیری و پیمایش کسب و کار کمک کند.

سخن نهایی

همانطور که گفته شد عصر، عصر تکنولوژی ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این عصر الکترونیکی سازی کسب و کارها را می‌طلبد و اینگونه سبب رشد، توسعه و بهبود مشاغل می‌شود. الکترونیکی شدن کسب و کارها به سادگی امکان‌پذیر نیست. سیستم‌ها، نرم‌افزارها و ابزارهایی را می‌طلبد که در ابتدا هدف یک کسب و کار را تعیین کرده و پس از پی‌ریزی به سمت مقصد هدایت کند.

این امر منجر به افزایش عملکرد سازمان‌ها شده و سبب بهبود آن‌ها می‌شود. بهبود یافتن سازمان ممکن است از طریق افزایش مشتریان، افزایش سود و درآمد و حتی افزایش اعتبار کسب و کار به وجود بیاید. کافیست با در نظر گرفتن نوع کسب و کار و اطلاع دقیق از کالا و خدمات بهترین گزینه انتخاب شده و براساس آن پیش رفت. پس با این اوصاف بهترین گزینه سپردن این امور به مدیران بازاریابی الکترونیکی، جهت پیشبرد اهداف است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *