power BI چیست؟ بررسی مفاهیم power BI - همه چیز درباره هوش تجاری

what is power bi

Power BI چیست؟ ارتباط Power BI با نرم افزار CRM

پیش از آن که بخواهیم به Power BI بپردازیم، اجازه دهید تا ابتدا تعریفی از BI یا هوش تجاری را با یکدیگر مرور کنیم. BI یا هوش تجاری یک مفهموم کلی است که به تعداد زیادی برنامه و نرم افزار به منظور تحلیل و پردازش اطلاعات اطلاق می شود که شرکت ها به منظور بهبود روند تصمیم گیری، صرفه جویی در هزینه ها و کشف فرصت های جدید از آن بهره می برند. Power BI  یکی از این ابزارها است که توسط کمپانی مایکروسافت (Microsoft) ساخته و به بازار ارائه شده است.

تفاوت BI و Power BI

 BI یا هوش تجاری (Business Intelligence) در واقع مجموعه ای از ابزارهای تجزیه و تحلیل کسب و کارها که شامل برنامه های کاربردی (Application)،سرویس های نرم افزاری (Software Services) و رابط های کاربری (Connector) است که به کاربران این امکان را می دهد تا نگرش و تحلیل مناسبی درباره اطلاعات و ساختار سازمان داشته باشند. به بیان دیگر BI به شما این امکان را می دهد تا صدها و یا هزاران منبع اطلاعاتی مختلف را در دسترس خود داشته و به تجزیه و تحلیل آن بپردازید. افزون بر این، با این امکان شما قادر خواهید بود گزارش‌ های مختلف را با ظاهری دلنشین تهیه نموده و در سراسر سازمان منتشر کنید.بی‌آی در واقع قابلیتی است که شرکت ها به کمک آن می توانند از فرایندها و عملکرد افراد گزارش تهیه کرده و رفتارهای مختلف را تحلیل کنند.

در یک جمله: BI ابزاری کاربردی در سازمان ها است که به کمک آن می‌توان بدون نیاز به نوشتن هیچ کد برنامه نویسی، از فرایندها و عملکردهای مجموعه، گزارش های تحلیلی در قالب نمودار و تصویر دریافت کرد.

اما برای داشتن این ابزار باید از سرویس های ارائه شده توسط شرکت های مختلف بهره برد. یکی از این ارائه کنندگان شرکت مایکروسافت است که سیستم هوش تجاری خود را با نام Power BI روانه بازار کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ چنین سیستمی را معرفی کرد و تا به امروز آپدیت های مختلفی را برای آن ارائه کرده است.  Power BI در واقع ابزار BI معرفی شده توسط شرکت مایکروسافت است که می توان آن را به عنوان یکی از سردمداران سیستم BI در جهان معرفی کرد. 

با این برنامه شما می توانید مجموعه ای گسترده از داده های ترکیبی مبتنی بر Cloud یا On-Premises و یا حتی یک صفحه ساده از یک فایل اکسل را در دسترس داشته و تصویرسازی بسیار مناسبی از تمامی نرم افزارهای رابط داشته باشید. تمامی این امکانات را Power BI با نهایت سادگی و سرعت انجام داده و و دید مطلوبی از صفحات گسترده اکسل یا دیتابیس‌های Local را سریعا ایجاد می‌کند. همچنین در اختیار داشتن یک داشبورد اختصاصی با ویژگی های منحصر به فرد به کاربر این امکان را می دهد تا راحت تر بتواند گزارش های مورد نظر خود را تولید، مدیریت و منتشر نمایید. به نقل از ویکی پدیا: این شرکت هدف از تولید نرم‌افزار پاور بی‌آی را، ارائه تجارب تعاملی و قابلیت‌های اطلاعات تجاری، با استفاده از رابط کاربری ساده‌سازی شده برای کاربران نهایی و در نهایت ایجاد گزارش‌های کاری و ساخت داشبوردهای نظارتی، عنوان کرده‌است. 

شرکت های ارائه کننده BI در ایران

آنچه که پوشیده نیست آن است که تمام کسب و کارها به سیستم تحلیل داده ها به ساده ترین شکل ممکن نیاز دارند تا با علم بر وقایع سازمان، استراتژی مناسب را تدوین و پیاده سازی کنند. مسلما بهره مندی از نرم افزار های BI خارجی در ایران، با موانع زیادی روبروست. مهم ترین آنها را می توان هزینه ی بالا و تحریم های خارجی دانست. به همین دلیل برخی شرکت ها و برند های داخلی، به تولید چنین سیستمی در ایران روی آورده اند و یا سیستم های خارجی را با دخل و تصرف ارائه می کنند. همانطور که در مقاله نرم افزار CRM Microsoft Dynamic اشاره کردیم: استفاده از نرم افزارهای خارجی در ایران مشکلات فراوانی خواهد داشت. به همین دلیل استفاده از سیستم های داخلی هوش تجاری رونق گرفت. یکی از بزرگ ترین شرکت هایی که نرم افزار BI را ارائه می کند، شرکت پیام گستر است.

پیام گستر با ارائه جامع ترین نرم افزار CRM در ایران، علاوه بر ماژول های متنوعی که برای اتوماسیون سازی و مدیریت ارتباط با مشتریان در اختیار شرکت ها قرار داده، سیستم BI قدرتمندی را برای شرکت ها عرضه نموده است. برای آگاهی از مزایا و کاربرد رویکرد مدیریت ارتباط با مشتری، به مقاله نرم افزار CRM چیست؟ مراجعه نمایید. علاوه بر آن بسیار معدودند شرکت هایی که CRM خود را با سیستم پاور بی آی (Power BI) مایکروسافت هماهنگ کنند و پیام گستر را می توان سردمدار آن ها نام برد.

Power BI چگونه کار می کند؟

روند کار در Power BI معمولا در نسخه دسکتاپ این محصول تحت عنوان Power BI Desktop شروع شده که این نقطه دقیقا همان مرحله ایجاد گزارش است. در این مرحله شما به اطلاعات دسترسی داشته و می توانید گزارش دلخواه خود را به سیستم دستور داده و طراحی کنید. پس از عبور از این مرحله، گزارش تولید شده در Power BI Service ارائه و در انتها به اشتراک گذاشته می شود؛ تا کاربران Power BI Mobile نیز امکان استفاده از این اطلاعات را داشته باشند. البته باید توجه داشته باشید که این روند همیشگی نبوده و کاربران می توانند از راه های مختلفی به تولید و انتشار گزارش‌های خود اقدام کنند.

ارتباط Power BI و نرم افزار CRM پیام گستر

علاوه بر ماژول تحلیل اطلاعات و گزارش گیری در نرم افزار سی آر ام پیام گستر که سیستمی کاملا بومی بوده و وظیفه‌ی تحلیل عملکرد بخش های مختلف سازمان را به عهده دارد، این نرم افزار با سیستم پاور بی آی مایکروسافت نیز متصل و هماهنگ می شود. مهندسین و برنامه نویسان حرفه ای پیام گستر با استفاده از کدهای منبع Power BI، سیستمی را ارائه کرده اند که در صورت تمایل، در نرم افزار CRM پیام گستر برای گزارش گیری ها :

  • شرکت ها بتوانند از سیستم Microsoft Power BI استفاده کنند و از این سیستم تحلیلی مایکروسافت در CRM خود بهره ببرند.
  • شرکت هایی که از سیستم Microsoft Power BI برای تحلیل اطلاعات و داده های خود استفاده می کردند، بتوانند آنها را با یک نرم افزار CRM هماهنگ کنند و داده ها و نتایج را به آن وارد و خارج کنند.

همچنین؛ جدا از یکپارچه کردن نرم افزار سی ار ام با سیستم پاور بی آی توسط Power BI Connector پیام گستر، نرم افزار سی آر ام پیام گستر این قابلیت را دارد تا با تمام نرم افزارهای سازمانی دیگر از قبیل مالی، حسابداری، ثبت حضور و غیاب و غیره از طریق موتور هوشمند BPMS خود، یکپارچه شود و تمام اطلاعات هر شرکت و کسب و کار را متمرکز نماید. بدین صورت در هزینه ها صرفه جویی شده و افزایش دقت و سرعت حاصل می شود.

مزایای استفاده از Power BI

داشتن یک داشبورد شخصی:

 این امکان کاربر را قادر می سازد تا به راحتی بتوانید به منابع اطلاعاتی خود دسترسی داشته و گزارش‌های خود را ایجاد و منتشر کند.

امنیت بالا: 

با استفاده ازcontent pack ها کاربران می توانند بدون دسترسی به پایگاه داده، چارت ها و گراف ها را بدون دستکاری داده های خام مشاهده کنند که این کار داده ها را از خطاهای انسانی محافظت می کند.

سرعت بالا و سادگی در استفاده: 

برای تمامی کسانی که از محصولات مایکروسافت استفاده کرده اند، تمام ریبونها و زبانه های این رابط کاربری به سرعت قابل یادگیری است. همچنین کاربران می توانند به سادگی داده ها را به نرم افزارهای دیگر مانند اکسل اکسپورت کنند که با این کار باعث افزایش انعطاف پذیری بکارگیری آن شوند.

پشتیبانی از یک پایگاه داده قدرتمند: 

BI جهت یکپارچگی با تکنولوژی مایکروسافت همانند شیرپوینت (Sharepoint) یا پایگاه داده SQL ساخته شده است و همچنین باعث ارتقاء راهکارهای غیر مایکروسافتی نیز شده است که از مزایای Power BI به شمار می رود. در حال حاضر هوش تجاری قابلیت برقراری ارتباط با ۶۰ راهکار نرم افزاری را داراست و داده ها را به یک داشبورد متمرکز و قابل درک متصل می کند. برای مطالعه کامل ویژگی های ساختار های سیکوئلی به مقاله پایگاه داده SQL چیست مراجعه نمایید. برای آگاهی بیشتر و ارتباط ملموس تر کاربرد این نرم افزار در کسب و کار خود، کافیست از طریق لینک دریافت دمو، به مدت ۳۰ روز بصورت کاملا رایگان این برنامه را دریافت کنید و از ویژگی های مختلف آن بهره مند شوید.

سوالات متداول نرم افزار Power BI :

power BI چیست؟

Power BI مجموعه ای از ابزارهای تجزیه و تحلیل کسب و کارها که شامل برنامه های کاربردی (Application)،سرویس های نرم افزاری (Software Services) و رابط ها (Connector) است و به کاربران این امکان را می دهد تا نگرش و تحلیل مناسبی درباره اطلاعات و ساختار سازمان داشته باشند.

Power BI چگونه کار می کند؟

روند کار در Power BI در نسخه دسکتاپ این محصول تحت عنوان Power BI Desktop شروع شده که مرحله ایجاد گزارش است. در این مرحله شما به اطلاعات دسترسی داشته و می توانید گزارش دلخواه خود را طراحی کنید. پس از عبور از این مرحله، گزارش تولید شده در Power BI Service ارائه و در انتها به اشتراک گذاشته می شود. تا کاربران Power BI Mobile نیز امکان استفاده از این اطلاعات را داشته باشند

مزایای استفاده از Power BI چیست ؟

داشتن یک داشبورد شخصی – سرعت بالا و سادگی در استفاده – پشتیبانی از یک پایگاه داده قدرتمند- امنیت بالا



6 نظر در مورد “Power BI چیست؟ ارتباط Power BI با نرم افزار CRM

  1. سلام
    بنده یک مقاله میخوام در مورد چگونگی کار با نرم افزار BI
    شما میتوانید کمکم کنید .
    ja;v

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *