بازاریابی تجربی چیست و چرا بسیار مهم است؟ + نمونه‌های الهام‌بخش از بازاریابی تجربی برندها

بازاریابی تجربی شامل مشارکت مستقیم با مصرف کنندگان و تعامل خلاقانه با آنها به روشی به یاد ماندنی است

بازاریابی تجربی: راه حل‌های خلاقانه برای برندها

بگذارید با یک سوال شروع کنیم: وقتی به صورت حضوری با برند جدیدی آشنا می‌شوید چه آیتم‌هایی را در نظر می‌گیرید تا با آن تعامل کنید؟ اصلاً بگذارید این طور بگوییم: وقتی یک بازاریاب حضوراً، محصول یا خدماتی را به شما ارائه می‌کند، چقدر و به چه شیوه‌ای باید تلاش کند تا میل به خرید را در شما زنده کند؟ شاید هم خود شمایی که این متن را می‌خوانید، صاحب یک برند باشد. اگر این سوال ذهنتان را قلقلک داده، بد نیست کمی بیشتر درباره آن مطالعه کنید. قصد داریم در این مقاله درباره بازاریابی تجربی با شما صحبت کنیم.

چه چیزی یک داستان خوب را می‌سازد؟ پایان خوش آن یا درس‌های ارزشمند نهفته در آن؟ شاید هم موضوعات خنده‌دار و غیر منتظره؛ ولی چیزی که یک داستان را روایتی قابل اشتراک و جذاب می‌سازد، تجربه‌ای است که توصیف می‌کند. این چه کسی، چه چیزی، کجا، چه وقت و چگونه است.

ما به عنوان بازاریاب، عاشق داستان‌های خوب و به دنبال این هستیم که از طریق آن‌ها، پیام‌ها و مطالب خود را انتقال دهیم و در حالی که در بیان داستان‌ها عالی هستیم؛ اما کاری که تقریباً به اندازه کافی انجام نمی‌دهیم، خلق آن‌ها است و اینجاست که بازاریابی تجربی مطرح می‌شود.

بازاریابی تجربی همان طور که از نامش پیداست با تجربه و حواس ما سر و کار دارد. در واقع بازاریابی تجربی یکی از انواع بازاریابی است که بر خلاف شیوه‌های سنتی یا حتی آنلاین با سرعت و اثرگذاری بیشتری آگاهی از برند را افزایش می‌دهد. از چه راهی؟ از راه ارتباطات رو در رو با خود مشتریان.

در بازاریابی تجربی شما باید از هر پنج حس خود استفاده کنید تا بتوانید ضمن ایجاد بازخورد عاطفی دلخواه در مخاطب، خاطره‌ای از برند خود در ذهن او خلق کنید که به این زودی‌ها از یادش نرود. اگر از روش‌های سنتی و آنلاین به نتیجه‌ی دلخواه نرسیده‌اید و مایلید از طریق بازاریابی تجربی به مشتریان وفادار بیشتری دست یابید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا درک بهتری از معنای واقعی بازاریابی تجربی داشته باشید:

 بازاریابی تجربی چیست؟

برای استفاده از هر روش تبلیغاتی یا بازاریابی اول باید تصویری روشن از آن داشته باشید. بازاریابی تجربی یک شبکه‌ی ارتباطی جامع از بازاریابی است که هرگونه تلاش حضوری یا آفلاین شما در برخورد با مخاطبین برندتان را شامل می‌شود.

شما در جریان این اقدامات که رابطه‌ی مستقیمی با مخاطب نهایی دارد؛ می‌توانید با خلق و توسعه‌ی فرصت فروش به مشتریانی دست پیدا کنید که تا مدت‌های مدید به برندتان وفادار مانده و از شما خرید می‌کنند.

بازاریابی تجربی هنر بیان هدف یک برند به مخاطب در جریان تعامل حضوری با اوست. شما در جریان این ترفند هنرمندانه این فرصت را به مخاطب خواهید داد تا خودش به دلخواه، با برندتان ارتباط برقرار سازد.

لازم به ذکر است که بازاریابی تجربی صرفاً به تجربه‌ی رو در رویی با مخاطب محدود نیست. به عبارتی دیگر، بر خلاف بازاریابی‌های زنده که در آن باید به صورت فیزیکی و مستقیم با کسی حرف بزنید تا محصول و خدمات خود را معرفی و پروموت کنید، در بازاریابی تجربی می‌توانید با استفاده از تبلیغات رادیویی یا کاغذی هم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.

بازاریابی تجربی یک استراتژی بازاریابی است که مشتریان را در یک محصول غوطه‌ور یا عمیقا آن‌ها را درگیر می‌کند. به طور خلاصه، بازاریابی تجربی به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد که نه تنها محصولات یا خدمات را از یک برند خریداری کنند؛ بلکه در واقع آن برند را تجربه کنند.

ارتباطات عاطفی بین برند و مصرف‌کننده از طریق تجربیات به یاد ماندنی و منحصر به فرد ایجاد می‌شود. بازاریابی تجربی نه تنها شامل مشارکت مشتری است؛ بلکه اغلب آن را در این فرآیند بهبود می‌بخشد.

چرا بازاریابی تجربی امروزه اهمیت دارد؟

بازاریابی تجربی می‌تواند ارتباط پایدار بین مشتریان و یک برند را تقویت کند. همچنین می‌تواند به شما امکان جمع‌آوری داده‌های حیاتی درباره مخاطبان شرکت‌کننده را بدهد که به شما در بهبود استراتژی‌های بازاریابی کمک می‌کند. 

این کمپین‌ها می‌توانند رویکردی یکپارچه داشته باشند. هدف اصلی این است که مخاطبان شما برندتان را به صورت ملموس و آفلاین تجربه کنند؛ اما همچنان به دنبال یک گفتگوی آنلاین در اطراف آن باشید.

وقتی بدانید که ۴۹ درصد مردم در رویدادهای برندهای مختلف، از طریق تلفن همراه ویدیو می‌گیرند و ۳۹ درصد از آن‌ها در توییتر به اشتراک گذاشته می‌شود، منطقی است که یک عنصر دیجیتالی را در آن جای دهید. به عنوان مثال، استفاده از یک هشتگ می‌تواند افراد را مجبور به صحبت درباره این تجربه کند.

چه چیزی بازاریابی تجربی را بسیار قدرتمند می‌کند؟

بازاریابی تجربی همه چیز درباره ایجاد ارتباط معنی‌دار بین یک برند و مشتریان آن است. بازاریابی تجربی فراتر از تبلیغ یک محصول خاص به مخاطبان منفعل است و طوری طراحی شده که مشتریان به طور فعال با هویت یک برند و ارزش‌های اصلی آن درگیر شوند.

 یک برند می‌تواند با ارائه یک تجربه همه‌جانبه، تصوری را در ذهن مخاطبان خود ایجاد کند که بسیار بیشتر از هر تبلیغی با آن‌ها باقی بماند. ۷۴ درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند که مشارکت در تجربیات بازاریابی و رویدادهای برندها، باعث می‌شود که آن‌ها محصولات بیشتریدخریداری کنند

برای مشتریان، بازاریابی تجربی فرصتی برای تعامل مستقیم و ایجاد رابطه معنادار با برند است و اگر رویدادی داشته باشید که مورد توجه هزاران نفر قرار گیرد؛ هر فرد با تجربه‌ای منحصر به فرد از آن دور می‌شود و برای برندها، به ویژه مشاغل کوچک، بازاریابی تجربی یک فرصت طلایی برای افزایش وفاداری مشتری و فروش مستقیم است.

کمپین‌های موفقیت‌آمیز بازاریابی تجربی نه تنها افراد را با نام برند شما آشنا می‌کند؛ بلکه به عنوان راهی برای فعال کردن مشتریان جدید و معرفی آن‌ها در قیف فروش است. بازاریابی تجربی همچنین کاتالیزور قدرتمندی برای بازاریابی دهان‌به‌دهان است

 ۶۵٪ از برندها می‌گویند تلاش‌های بازاریابی تجربی آن‌ها، منجر به فروش مستقیم می‌شود.

عواملی که باعث ایجاد یک بازاریابی تجاری خوب می‌شود؟

یک تجربه تجاری عالی همیشه باید شامل این سه عنصر باشد:

  • مشارکت فعال مخاطبان
  • ترویج پیام و ارزش‌های برند
  • ارائه ارزش طولانی‌مدت

اگر در بازاریابی خود، این سه عنصر ضروری را ارائه ندهید، بازاریابی تجربی انجام نمی‌دهید. اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به این سه موضوع بیندازیم:

مشارکت فعال در بازاریابی تجربی 

اولین قدم از هر تجربه تجاری بزرگ این است که به مخاطبان خود اجازه دهید با برند شما تعامل فعال داشته باشند که می‌تواند از گرفتن عکس و به اشتراک گذاشتن آن در رسانه‌های اجتماعی باشد تا شرکت در یک رویداد یا بازی کارناوالی.

برای مثال، کمپین شکلات Milka شامل تولید ۱۰ میلیون تکه شکلات با یک قطعه گمشده بود. مشتریان در حالی که گیج شده بودند و سپس به یک میکروسایت اختصاصی هدایت شدند و به آن‌ها پیشنهادی داده شد: آن تکه شکلات گمشده را برای آن‌‌ها یا برای هرکسی که آن‌ها دوست دارند، ارسال کنند. میلکا با درخواست از مشتریان خود برای انجام این اقدام ساده، به مخاطبان خود فرصتی داد تا با آن‌ها به شکلی متفکرانه و معنی‌دار ارتباط برقرار کنند. کاری که در غیر این صورت، امکان‌پذیر نبود.

نقش ترویج پیام و ارزش‌های برند در بازاریابی تجربی

یک تجربه تجاری عالی، بیش از تبلیغ یک محصول خاص، باید درباره خود برند باشد. این کافی نیست که به سادگی به مخاطبان خود بگویید چرا برند تجاری شما بهترین است زیرا ممکن است آن‌ها همیشه این پیام را دریافت نکنند؛ اما اجازه دادن به آن‌ها برای این که این موضوع را خودشان تجربه کنند؛ باعث می۲شود که این پیام برای سال‌های آینده هم با آن‌ها بماند.

نمونه بارز این امر افتتاح فروشگاه D Rose Jump Store در لندن توسط آدیداس است. این کمپین شامل بازکردن در فروشگاه توسط فوق ستاره NBA بود که فروشگاه را باز و قفسه‌ای به ارتفاع ۱۰ فوت ایجاد کرد که ده‌ها جفت کفش ورزشی با امضای او در ان قرار داشت. اگر کسی می‌توانست پرش ۱۰ فوتی انجام دهد و به کفش‌های ورزشی می‌رسید، می‌توانست آن‌ها را با خود به خانه ببرد.

این رویداد ساده به همه شرکت‌کنندگان این شانس را داد تا از زندگی یک بسکتبالیست حرفه‌ای بینش پیدا کنند و در عین حال پیام  ورزش‌گرایی و عملکرد حداکثری آدیداس را هم تبلیغ می‌کرد.

در بازاریابی تجربی خود، ارزش طولانی‌مدت ارائه دهید

سرانجام، یک تجربه تجاری‌ای عالی است که ارزش طولانی‌مدت را برای مخاطب فراهم می‌کند. این قسمتی است که بسیاری از برندها در  بازاریابی تجربی در آن شکست می‌خورند زیرا تماماً بر ارائه ارزش کوتاه‌مدت تمرکز می‌کنند.

برند  athleisure Lululemon، که از بازاریابی تجربی برای تبلیغ برند خود استفاده می‌کند، در یکی از کمپین‌های خود برای مشتریان در فروشگاه‌های خرده فروشی انتخابی، کلاس‌های یوگای رایگان برگزار می‌کند. این کلاس‌ها به Lululemon فرصتی می‌دهد تا مستقیماً با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و رابطه‌ای طولانی‌مدت و معتبر ایجاد کند. آن‌ها مطمئن هستند با ارائه این ارزشی که برای مشتریانشان مناسب است، همه شرکت‌کنندگان همیشه تجربه‌ای را که با آن‌ها داشته‌اند به خاطر خواهند آورد.

انواع مختلف بازاریابی تجربی

اکنون که درک کردید بازاریابی تجربی چیست و چرا اینقدر قدرتمند است، اجازه دهید نگاهی به انواع مختلف تاکتیک‌های بازاریابی تجربی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، بیندازیم:

کلاس‌ها و کارگاه‌ها

میزبانی کلاس‌ها و کارگاه‌ها راهی عالی برای برقراری ارتباط با مخاطبان مورد نظر شما و در عین حال ارائه ارزش برای آن‌ها در قالب آموزش است. به خاطر داشته باشید که لازم نیست این یک رویداد حضوری باشد. اگر شرکت‌کنندگان بتوانند حضوری آنجا حضور داشته باشند، بهتر است؛ اما برگزاری کلاس آنلاین به همان اندازه می‌تواند کارساز باشد.

مثال: Foundr با برگزاری کارگاه آنلاین درباره بازاریابی اینستاگرام با مخاطبان مورد نظر خود ارتباط برقرار کرده و آموزش می‌دهد. در طول کلاس مستر، شرکت‌کنندگان در وبینار فرصتی پیدا می‌کنند تا شخصاً با ناتان، بنیانگذار Foundr و میزبان کلاس Master صحبت کنند و درباره برند وی اطلاعات بیشتری کسب کنند. 

تجربیات پاپ آپ

وقتی درباره بازاریابی تجربی صحبت می‌کنیم، معمولاً آنچه ابتدا به ذهن می‌آید رویداد پاپ آپ است. رویدادهای پاپ آپ می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. مانند فروشگاه‌های خرده‌فروشی، نمایشگاه‌های هنری و حتی اجراهای زنده؛ اما اساساً هدف رویدادهای پاپ آپ افزایش تجربه معمولی و روزمره است.

یک نمونه عالی از این، فروشگاه دوره‌ای Kotex است. یک فروشگاه پاپ آپ که کالاهایی را می‌فروخت که به منظور کمک به زنان در مشکلات دوران قاعدگی و تسهیل گفتگو درباره قاعدگی انجام شده بود.

رویدادهای تک‌نفره

یک واقعیت بسیار مهم که باید درباره بازاریابی تجربی به خاطر بسپارید این است که لازم نیست افراد زیادی را تحت تأثیر قرار دهد. گاهی اوقات همه نیاز شما یک تجربه فردی و منحصر است که با میزان مناسبی خلاقیت و اشتراک اجتماعی ترکیب شود.

ایجاد تجربه‌ای که فقط بر گروه کوچکی از افراد تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به اندازه میزبانی رویدادی که هزاران شرکت‌کننده را به خود جلب می‌کند، موثر باشد.

ویترین محصولات

هنگامی که یکی از اهداف اصلی بازاریابی آموزش مشتریان بالقوه درباره محصول شما باشد، ویترین محصول یک تاکتیک بازاریابی تجربی طبیعی برای بسیاری از برندها است.

 ویترین محصول هنگامی که با کمی خلاقیت ترکیب شود و از برخی فناوری‌ها بهره گیرد، می‌تواند به یک تجربه همه‌جانبه تبدیل شود.

ایمیل مارکتینگ

همانطور که گفتیم، هدف بازاریابی تجربی ایجاد ارتباط معنادار و معتبر بین برند و مشتری آن است و ایمیل مارکتینگ می‌تواند و باید همزمان با سایر تاکتیک‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

فقط نگاهی بیندازید که Bizible چگونه کمپین ایمیل مارکتینگ را در بازاریابی تجربی خود بگنجاند. Bizible پس از جمع‌آوری لیستی از مشتریان احتمالی برای تماس، یک بسته مراقبت‌های فیزیکی برای آن‌ها ارسال کرد که شامل یک یادداشت دست‌نویس، یک نسخه از کتاب Total Economic Impact Bible و کمک مالی به یک موسسه خیریه محیط زیست به نام آن‌ها بود.

برای استفاده از بازاریابی تجربی، نیازی به میزبانی رویدادهای بزرگ و پر زرق‌و‌برق ندارید. در صورت استفاده صحیح از تاکتیک‌های ظریف‌تر و شخصی‌تر می‌توان به همان اندازه قدرتمند و تاثیرگذار بود.

وظیفه‌ی بازاریابان تجربی چیست؟

یک بازاریاب تجربی حرفه‌ای برای سه رویداد زیر استراتژی‌هایی حرفه‌ای خلق و طراحی می‌کند:

  1. دیدار با مشتری
  2. کمپین‌های بازاریابی تعاملی
  3. رویدادهای حضوری

می‌توان گفت نقش یک بازاریاب تجربی بسیار شبیه به نقش سفیر برند، برنامه‌ریز رویدادها و مدیر برند است. اگر می‌خواهید از بازاریابی تجربی برای تبلیغ برند خود استفاده کنید، بد نیست با کارهایی که باید انجام دهید آشنا شوید:

  • فکر کردن در مورد ایجاد کمپین‌های بازاریابی تجربی نوآورانه جهت افزایش آگاهی از برند، تعامل با عموم مردم و ایجاد ذهنیتی مثبت از برند در میان مخاطبین.
  • تحقیق و بررسی برای شناخت انواع کمپین‌های بازاریابی تجربی که صرفاً دارای یک قشر خاص از مخاطبین هستند.
  • ایجاد کمپین‌های زنده یا تعاملی برای تسهیل ارتباط با بازار هدف
  • رویدادهای سرنخ‌ساز و مدیریت آن‌ها
  • پیگیری، تحلیل و گزارش عملکرد تک تک کمپین‌های بازاریابی تجربی
  • همکاری با تیم‌هایی از حوزه‌های دیگر نظیر تیم برندینگ، تیم دیجیتال، تیم فضای مجازی، اعضای اتاق فکر و …
  • حضور یافتن در رویدادها برای کسب اطمینان از صحت پیشبرد اهداف کمپین بازاریابی تجربی

تاکتیک‌های اصولی در بازاریابی تجربی

تعامل در شبکه‌های اجتماعی

همانطور که می‌دانید، شبکه‌های اجتماعی بخشی ضروری و جدانشدنی از دنیای بازاریابی امروزی هستند. پس اگر به دنبال موفقیت در برندینگ و فروش هستید، حدالامکان تعامل خود را با مشتریان آنلاین‌تان گسترش دهید. یادتان باشد در سه مقطع زمانی مختلف، امکان دسترسی به برندتان را برای مشتریان برقرار سازید.

  1. پیش از رویداد
  2. حین رویداد
  3. پس از رویداد

در واقع، تعامل دائمی و پیوسته با مشتری، یکی از کلید‌های موفقیت شما در بازاریابی تجربی محسوب می‌شود. حتماً می‌پرسید چطور باید این تعامل را خلق و حفظ کنیم؟ پیشنهاد می‌کنیم از این راه‌ها استفاده کنید:

  • از بهترین پلتفرم ممکن استفاده کنید: یعنی بررسی کنید ببینید مخاطبین شما بیشتر در کدام شبکه‌ی اجتماعی یا پلتفرم وقت می‌گذرانند و روی همان سرمایه‌گذاری کنید.
  • محتوای جذاب تولید کنید: خیالتان راحت باشد، هیچ مخاطبی وقتش را صرف خواندن محتوای غیرجذاب و کسل‌کننده نمی‌کند. پس تولید یک محتوای آموزنده و در عین حال جذاب را جدی بگیرید. تنها به این شیوه است که می‌توانید مخاطب را درگیر خواندن کنید.
  • به طور مداوم به مشتریان پیغام بدهید: این پیغام‌ها باید مستقیماً مرتبط با هدف رویداد تبلیغاتی شما باشند. دقت کنید که آنچه به نمایش می‌گذارید بی‌شباهت به پیام تبلیغاتی، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، بروشور و … نباشد.
  • مخاطبین را به اشتراک‌گذاری تشویق کنید: برای اینکه بتوانید به شبکه‌های بیشتر و جدیدتر ارتباطی دست پیدا کنید لازم است که از مخاطبین خود بخواهید تا پیام‌های تبلیغاتی و محتواهای شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. برای تشویق افراد می‌توانید از هشتگ‌ها، تصاویر، جوایز و… استفاده کنید تا خیلی زود به طیف گسترده‌تری از مخاطبین دست یابید.

در بازاریابی تجربی، از سفیران برند استفاده کنید

سفیر برند یک هویت خاص و منحصربفرد به برند شما خواهد بخشید. در واقع، یک سفیر برند به عنوان واسطه‌ای میان برند و مشتری عمل کرده و دیالوگی معنادار و هدفمند را از زبان برندتان با مشتریان برقرار خواهد کرد. وقتی در جریان یک رویداد بازاریابی تجربی، میهمانان کنجکاو می‌شوند بیشتر درباره برند شما و هدف آن بدانند، این سفیران هستند که اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار می‌دهند و فضایی تعاملی را با آن‌ها برقرار می‌سازند.

بهتر است برای انتخاب سفیر برای برند خود موارد زیر را رعایت کنید:

  • اهداف خود را تعیین کنید.
  • پیش‌نیازهای رویداد را به خوبی شناسایی کنید.
  • از افراد متخصص برای انتخاب سفیر برند کمک بگیرید.
  • پیشنهاد پاداش بدهید.

پخش زنده

با افزایش محبوبیت پلتفرم‌ها و ویژگی‌های جدید رسانه‌های اجتماعی، مردم می‌توانند از روش‌های مختلفی در رویداد شما شرکت کنند. چه حضور فیزیکی داشته باشند یا خیر. با استفاده از فیدهای ویدئویی زنده، مخاطبان خود را به روز نگه دارید تا به شبکه‌سازی شما در ارتباط با برندتان کمک کند.

چطور می‌توان در بازاریابی تجربی با پخش برنامه‌های زنده مخاطبین را به تعامل وا داشت؟

با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید با پخش برنامه‎ی زنده، از ترفندهای بازاریابی تجربی استفاده کنید:

  1. به صورت لایو، دموی نمایش محصول داشته باشید.
  2. در برنامه‌های لایو، به صورت زنده با میهمانان جلسات پاسخ و پرسش بگذارید.
  3. از پشت صحنه‌ی کار خود پرده‌برداری کنید و آن را با مخاطبین به اشتراک بگذارید.
  4. محتوای ویدئوی لایو خود را ریپرپس کرده و در دیگر شبکه‌ها به نمایش بگذارید.

بازاریابی تجربی، یک تجربه همه‌جانبه است

فناوری امروزی شیوه جذب مشتریان را تغییر داده است. به جای یک رویداد تک‌بعدی، شما باید تعدادی از عناصر را که توجه مصرف‌کننده را به خود جلب می‌کند، ترکیب کنید. 

۱- پیش از تبلیغ

رویداد خود را از قبل در رسانه‌های اجتماعی، روش‌های سنتی و… تبلیغ و هیجان ایجاد کنید تا میزان حضور را افزایش دهید و پیام خود را تقویت کنید. یک کمپین قبل از رویداد این انتظار را ایجاد می‌کند که رویداد پویا است و می‌تواند ترس از دست دادن یک تجربه را ایجاد کند.

۲- صفحه ثبت نام

اکنون برای مخاطبان خود جایی برای ثبت نام ایجاد کنید. فرایند ثبت نام چه در وب‌سایت خود شما باشد و چه از طریق یک برنامه شخص ثالث،  اعتمادسازی و به تعیین انتظارات افرادی که در آن شرکت می‌کنند، کمک می کند. بنابراین می‌توانید متناسب با آن برنامه‌ریزی کنید.

۳- ایجاد یک رویداد اجتماعی

امروزه مردم زندگی اجتماعی خود را از طریق بسترهایی مانند فیسبوک و توییتر سازماندهی می‌کنند. یک رویداد اجتماعی ایجاد کنید تا بتوانید افراد را دعوت کرده و آن‌ها را از وقایع رویداد مطلع کنید. 

۴- جاذبه اصلی خود را نشان دهید

جاذبه اصلی به طور معمول چیزی است که باعث می‌شود مردم قدم اول را بردارند. جاذبه اصلی شما می‌تواند سخنران مهمان، اجرای ویژه،  افراد مشهور یا قرعه کشی یک جایزه بزرگ باشد.

۵- درخواست اقدام پس از رویداد

پس از اتمام رویداد، از طریق درخواست‌های پیگیری با همه مشتریان تماس بگیرید. همچنان به ارائه مشوق‌ها، تخفیف‌ها یا محتوایی بپردازید که برای ارتباطات جدید شما جذاب باشد. این امر باعث جلب مشارکت مشتریان و حفظ برند می‌شود.

بگذارید در بازاریابی تجربی مردم چیزی با هم ایجاد کنند و مشارکت داشته باشند

مردم بیشتر از آنچه فکر می‌کنند، خلاق هستند. ۷۰ درصد مرم، معتقدند که خلاقیت یک ویژگی ارزشمند است؛ اما تنها ۴۴ درصد معتقدند که آن را به طور کامل مجسم می‌کنند  و شاید این به ما بستگی دارد که ما به عنوان بازاریاب، خلاقیت خود را به گونه‌ای مطرح کنیم که دیگران بتوانند نظر خود را بیان کنند.

اصول راه‌اندازی یک رویداد بازاریابی تجربی

عوامل زیادی در موفقیت یک کمپین بازاریابی تجربی نقش دارند. پس از تجزیه و تحلیل ده ها کمپین موفق مختلف و مشاهده ویژگی‌های مشترک آن‌ها، به عوامل زیر در پشت پرده هر کمپین بازاریابی تجربی موفق دست یافتیم: 

۱- اهداف مشخص بازاریابی تجربی

اولین نیاز، مجموعه‌ای از اهداف مشخص و درک قوی از آنچه برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید، است. آیا به دنبال افزایش آگاهی و آگاهی از برند هستید؟ می‌خواهید تعداد سرنخ‌ها را افزایش دهید یا چشم‌اندازها را به مراحل پایینی قیف فروش منتقل کنید؟

۲- بودجه

بودجه همیشه باید مهمترین دغدغه شما برای هرگونه کمپین جدید باشد. درک اندازه و دامنه همه کارها به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های موثرتری داشته باشید.

۳- استراتژی

همه ذینفعان خود را جمع و درباره اهداف خود در این رویداد و همچنین تدارکات، تاکتیک‌ها و اندازه‌گیری‌ها بحث کنید. 

۴- برنامه عملیاتی بازاریابی تجربی

تعیین تکالیف تیمی و طراحی یک برنامه عملیاتی- اجرایی. با تیم خود، فروشندگان و سازمان‌دهندگان ارتباط موثری برقرار کنید.

۵- هدایا

تبلیغات شما را از رقبا متمایز می‌کند. تصمیم بگیرید که کدام مشوق‌ها UVP شما را به بهترین نحو به مخاطب منتقل می‌کند.

۶- مشوق‌های تبلیغاتی

سعی کنید درباره رویداد خود سر و صدا ایجاد کنید. چه چیزی آن را خاص می‌کند؟ شاید قرعه کشی، شاید یک هدف خیریه، جوایز ویژه یا حضور افراد مشهور…

۷- داستان‌سرایی

هر کمپین بازاریابی تجربی موفق یک داستان جذاب را بیان می‌کند و مهم‌تر از همه، مردم را دعوت می‌کند تا بخشی از آن داستان باشند.

۸- جمع‌اوری اطلاعات

مهم نیست از چه تاکتیکی استفاده می‌کنید، بازاریابی تجربی جایی ایده‌آل برای جمع‌آوری بازخورد و بینش مهم مشتریان درباره نگرش آن‌ها نسبت به برند شما است.

۹- اشتراک اجتماعی 

یکی از مزایای کلیدی بازاریابی تجربی این است که چگونه مردم عادی را با تشویق محتوای تولید‌شده توسط کاربران به سفیران تجاری تبدیل می‌کند.

۱۰- اندازه‌گیری موفقیت کمپین بازاریابی تجربی

پس از پایان رویداد، نتایج را اندازه‌گیری تا موفقیت خود را مشخص کنید. آیا به اهداف خود رسیدید؟ چگونه می‌توانید پیشرفت کنید؟ بهترین شیوه‌ها و آموخته‌های کلیدی را به حامیان، ذینفعان، مشتریان و سایر شرکا ابلاغ کنید.

برندهایی که به طرز درخشانی از بازاریابی تجربی استفاده کرده‌اند

بازاریابی تجربی برند ریفاینری ۲۹ (Refinery29)

به عنوان یک برند سبک زندگی، حدود سه سال است که میزبان رویداد ۲۹ Rooms است. نامی که خود این برند برای این رویداد استفاده می‌کند “سرزمین عجایبی از استایل، فرهنگ و فناوری است که ماهیتی تعاملی دارد.” همانطور که از اسم این رویداد پیداست، از ۲۹ اتاق استفاده شده که در هر کدام به طور مجزا، از محصولات این برند استفاده شده است.

در جریان طراحی و تزئین این اتاقها از همکاری افرادی چون طراحان، هنرمندان، موزیسین‌ها و… استفاده شده است. هر ساله این اتاق‌ها یک تم به‌خصوص دارند. به طور مثال یکی از تم‌های آن تحت عنوان “به هنر تبدیلش کن” بود که در آن هر شرکت کننده تشویق می‌شد تا وارد اتاقی شده و از آن یک اثر هنری خلق کند. این کار تماماً به صورت یدی صورت می‌گرفت؛ بنابراین یک نمونه‎ی بارز از بازاریابی تجربی محسوب می‌شود.

ردبول، نمونه موفق یک بازاریابی تجربی

برند ردبول را که همه می‌شناسید. شاید شما هم در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۲ تبلیغ پرش “استراتوس” رد بول را که به صورت زنده پخش شد دیده باشید. رد بول با اینکه سالهای سال، تجربه‌ی همکاری با دنیای ورزش و ورزشکاران را داشته، اما در این سال توانست با یک ترفند بازاریابی تجربی، حرکتی جدید برای موفقیت و رشد برند خود انجام دهد.

ردبول در این تبلیغ خود از فلیکس بومگارتنر، چترباز اتریشی دعوت کرد تا با همکاری شرکت ردبول رکورد ارتفاع چتربازان جهان را در هم شکند. این رکورد برابر با ۱۲۸۰۰۰ پا و در ارتفاع ۲۴ مایلی از سطح زمین زذه شد. ردبول برای تحقق این هدف، فلکیس را با کمک یک بالن هلیومی بزرگ به لایه‌های استراتوسفر فرستاد و صفر تا صد این پرواز را به صورت زنده فیلمبرداری و پخش نمود. این ایده‌ی خلاقانه‌ی ردبول یکی از چشم‌گیرترین نمونه‌های بازاریابی تجربی جهان است.

چگونه از بهره وری بازاریابی تجربی را بهبود دهیم.

دانش مدیریت ارتباط با مشتریانی موضوعی فراگیر در جریان فرایندهای بازاریابی و فروش انواع کسب و کارهای کوچک و بزرگ است که، به شکلی جامع به ایجاد پیوند سودآور بین مشتری و صاحب یک بیزینس می پردازد. crm در تعریف و مفهوم خود به دنباله جذب مشتری جدید، تبدیل مخاطبان به خریدار و حفظ و نگهداشت مشتری از طریق ایجاد وفاداری او به برند بواسطه ارائه خدمات پس از فروش و … است.

واضح است هر فرایند و عملکرد اجرایی، برای نحوه استقرار و پیاده سازی بهتر، نیاز به سیستماتیک شدن و استفاده از سهولت انجام روش به شکل اتوماتیک است. نرم افزار سی ار ام، دقیقا به همین منظور و هدف و به همراه ارائه مزیت یکپارچه گی با سایر فرایندهای کسب و کار در انواع ماژول های انتخابی بر حسب نیاز کسب و کار شما مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع‌بندی: از بازاریابی تجربی برای ارتقای برند و حفظ مشتریان وفادار استفاده کنید

بازاریابی تجربی یک راه عالی برای جذب مشتریان فعلی و بالقوه و برقراری ارتباط احساسی با آن‌ها است. در کنار رویدادهای بازاریابی تجربی خود، از کانال‌های آنلاین برای تقویت تجربیات دنیای واقعی استفاده و همیشه سعی کنید تجربیات شگفت‌انگیزی را در نقاط مختلف تماس ارائه دهید. اهداف خود را واضح بیان کنید و پیوسته برای درک مشتری خود تلاش و نتایج را اندازه گیری کنید. بر تجربیات متمرکز و تبدیل به برندی شوید که فراتر از فروش محصولات است. 

منبع: singlegrain


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *