زمان به بازار (TTM) چیست و چرا اهمیت دارد؟ به همراه 5 راهکار برای تسریع ورود به بازر

زمان به بازار (TTM) مدت زمان لازم برای به ثمر رساندن محصول است.

منظور از زمان به بازار (TTM) چیست؟ چالش‌ها و راه حل‌ها

شرکت شما چه کاری می‌تواند انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که نوآوری‌های شما به سرعت و در زمان مناسب به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد؟ درک مفهوم زمان به بازار (TTM) یک گام اولیه عالی برای این کار است. 

زمان به بازار (TTM) یا Time To Market به بازه‌ی زمانی معرفی یک ایده‌ی نو تا ورود آن به بازار اطلاق می‌شود. به عبارتی دیگر، به فاصله‌ی بین شروع به کار اعضای تیم برای تولید و توسعه‌ی محصول تا فروش آن در بازار، زمان به بازار گفته می‌شود.

 Time To Market یا TTM یکی از عوامل کلیدی موفقیت در تجارت است. فقط کافی نیست که یک شرکت نمونه‌های جدیدی از محصولات بهبود‌یافته خود را ارائه دهد، مهم است که این محصولات جدید به موقع یا حداقل در سریع‌ترین زمان ممکن وارد بازار شوند. 

اگر شما هم مانند دیگر ورودی‌های جدید به بازار خواهان مزایایی از قبیل سهام بازار، درآمد و رشد فروش هستید، باید توجه به شاخص زمان به بازار را در اولویت قرار دهید. به ویژه اگر استراتژی توسعه‌ی محصولتان به شدت وابسته به این باشد که در بازار حرف اول را بزنید. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به مفهوم زمان به بازار و اهمیت آن اشاره کنیم. پس با ما همراه باشید:

 زمان به بازار چیست؟

 Time To Market مدت زمانی است که یک شرکت برای ایجاد یک محصول تا عرضه آن به فروش می‌گذارد. برای برخی از برندها، TTM یکی از اولویت‌های شاخص کلیدس عملکرد یا KPI است. به ویژه در صنایعی که محصولات به سرعت قدیمی می‌شوند. مانند تلفن همراه، پوشاک، بازی و غیره.

زمان به بازار (TTM) مدت زمان لازم برای به ثمر رساندن محصول است و شامل شکل‌گیری ایده اولیه برای محصول، چرخه طراحی آن، توسعه و عرضه به بازار است.

اصولاً زمان به بازار به دو صورت قابل بررسی است:

  1. کمی
  2. کیفی

برای هر محصول یک زمان ایده‌آل برای ورود به بازار وجود دارد. هرچند در بسیاری موارد، ورود سریع به بازار می‌تواند ضامن موفقیت بعضی کسب‌وکارها شود؛ اما برای برخی کسب‌و‌کارها، موفقیت در بازار به معنی سرعت ورود به آن نیست.

در واقع، این زمان ایده‌آل برای کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است. شما باید بسته به شرایط مختلف و با توجه به استراتژی‌ توسعه‌ی محصول خود بهترین زمان ممکن برای ورود به بازار را تعیین کنید. بد نیست بدانید که برای دستیابی به بهترین زمان به بازار به موارد زیر نیاز دارید:

  • سازگاری
  • توانایی یادگیری سریع
  • انعطاف‌پذیری

در واقع تنها با رعایت فاکتورهای فوق است که می‌توانید در بازار پررقابت این روزها بهترین زمان به بازار را برای کسب‌و‌کار خود داشته باشید.

چرا زمان به بازار یا TTM اهمیت دارد؟

زمان به بازار یکی از داغ‌ترین موضوعات مورد بحث در صنایع مختلف است. دلیل آن هم فقط یک چیز است:

داشتن یک زمان به بازار مناسب –که اغلب کوتاه‌ترین زمان ممکن است- به برند شما، مزیت رقابتی لازم برای حضور درخشان در بازار را خواهد داد و زمان به بازار شدیداً وابسته به میزان نوآوری کسب‌و‌کار یا شرکت شما دارد.

 اگر زمان به بازار محصول شما خیلی طولانی باشد همواره با ریسک پیشی گرفتن رقبا روبرویید. زیرا آن زمانی که شما برای توسعه و عرضه‌ی محصول خود، هرچند نوآورانه و متمایز، زمان سپری می‌کنید؛ رقبا با سرعت بیشتری همان کیفیت و مشخصات را به بازار هدف ارائه می‌کنند. بنابراین، توانایی شما در عملکرد سریع در بازار و قاپیدن موقعیت‌های طلایی و روبرویی با چالش‌های متنوع بازار هدف، نقش مهمی در کاهش زمان به بازار محصولتان خواهد داشت.

به طور کلی موارد زیر شرایط بازار را شدیداً تحت تأثیر قرار داده و متحول می‌سازند:

  • فشارهای رقابتی
  • اطلاعات پویا
  • فناوری‌های جدید

برای موفقیت در بازار باید دائماً به این فاکتورها و تغییراتی که ایجاد می‌کنند، توجه کنید. یادتان باشد که اغلب، محصولاتی که زودتر از بقیه وارد بازار می‌شوند و توجه مشتریان را به خود جلب می‌کنند با سود و سهام بازاری بیشتری روبرو خواهند شد.

از جمله مواردی که زمان به بازار را تسریع می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عطش سیری‌ناپذیر مشتریان به خرید محصولات جدید و نوآورانه
  • تحقق اهداف رشد سازمانی شرکت
  • چرخه‌های عمر کوتاه‌تر
  • فشار وارده از سوی مدیران ارشد

به طور مثال، سرعت ورود به بازار انواع مختلف تلفن‌های همراه، باعث شده تا مشتریان انتظار داشته باشند این روند به صورت دائمی ادامه یابد. نکته‌ی مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر نتوانید در زمان مناسب بازار هدفتان، محصولتان را عرضه کنید؛ با ضرر مالی روبرو خواهید شد.

 اگر محصولی ۶ ماه دیرتر از موعد مقرر وارد بازار شود، در بازه‌ی زمانی پنج ساله ۳۳% کمتر سود خواهد کرد. اما اگر بتوانید سر وقت محصول خود را به بازار عرضه کنید، سود حاصله ۵۰% بیشتر از بودجه‌ی اولیه‌تان خواهد بود.

برخی از شرکت‌های فناوری مانند فیسبوک و برندهای موبایل به شدت به آیتم زمان و سرعت اهمیت می‌دهند. آن‌ها به خوبی به عطش سیری‌ناپذیر مشتریان برای خرید محصولات جدید واقفند و در استراتژی زمان به بازار خود به آن توجه خاصی نشان می‌دهند.

وقتی از فاکتور زمان برای طراحی استراتژی بازار خود بهره می‌گیرید، می‌توانید برای محصول خود یک پورتفوی بسازید. در این شرایط ممکن است این سوالات به ذهنتان خطور کند:

  • آیا کاری که انجام می‌دهم مستلزم یک سرمایه‌گذاری درازمدت است یا خیر؟
  • آیا قرار است محصولی خلاقانه و جدید وارد بازار کنم یا یکی باشم مثل بقیه؟

برای درک اهمیت زمان و زمانبندی در عرضه‌ی محصول به بازار کافیست به اهمیت تمایز فکر کنید.

اگر می‌خواهید از دیگر برندها متمایز باشید، باید زمان به بازار خود را طوری تنظیم کنید که در زمان ورود به بازار، همه به دید یک محصول متمایز به آن، نگاه کنند.

چطور می‌توان نسبت زمان به بازار (TTM) را ارزیابی کرد؟

پیش از هر چیزی باید بدانید که چه چیز را و به چه علتی می‌خواهید بسنجید. می‌توانید در این مرحله از یک تقویم استفاده کنید و تعداد ماه‌ها یا حتی سال‌های مورد نیاز برای این موارد را مشخص کنید:

  • ورود یک کانسپت به بازار
  • ساعات کاری مورد نیاز
  • هزینه‌ها
  • و ترکیب موارد فوق

مهم‌ترین معیار برای اندازه‌گیری زمان به بازار، عامل زمان است. یعنی تعداد هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌های مورد نیاز برای تبدیل یک کانسپت به محصول و ورود و فروش آن در بازار هدف.

ممکن است شما از آن دسته صاحبین کسب‌و‌کار باشید که به محض تأیید زمان و بودجه‌ی لازم، تاریخ را روی تقویمتان علامت بزنید؛ اما بعضی کسب‌و‌کارها هم هستند که خیلی قبل‌تر از این مراحل به فکر زمان‌بندی می‌افتند. همچنین در برخی از کسب‌و‌کارها ممکن است بین تاریخ تأیید زمان و بودجه تا مراحل دیگر وقفه بیفتد. معمولاً در این بازه‌ی زمانی، مدیران و پرسنل از این وقفه برای تمرکز روی پروژه‌ی خود استفاده می‌کنند. بنابراین، تعیین زمان شروع و پایان پروژه به شما بستگی دارد.

در کل، در رابطه با مفهوم زمان به بازار، ساعت شما باید طوری تنظیم شود که دو بار زنگ بخورد:

  1. وقتی اولین تعاریف و ایده‌ها درباره محصولتان مطرح شد.
  2. وقتی اولین نسخه از محصولتان در بازار به فروش رسید.

تنوع در TTM

 نمی‌توان از یک نسخه‌ی عام برای همه‌ی کسب‌و‌کارها استفاده کرد. چرا که دلایل مختلفی بر طول این زمان به بازار تأثیر می‌گذارند. به طور مثال:

  • نوع محصول
  • پیچیدگی محصول
  • صنعتی که در آن فعال هستید

به طور مثال، اگر شرکت داروسازی دارید، معمولاً زمان به بازار شما ده سال طول می‌کشد. این در حالیست که اگر صاحب یک اپلیکیشن اجتماعی باشید، می‌توانید زیر یک سال تمامی مراحل از تحقیق و طراحی گرفته تا الگوسازی، عرضه و توسعه را انجام دهید.

همچنین ممکن است فکر کنید تمامی محصولات مربوط به یک صنعت از زمان به بازار یکسانی برخوردارند؛ اما اینطور نیست. به کرات پیش آمده که دو محصول متفاوت که در یک صنعت مشترک عرضه شده‌اند، دارای زمان به بازار متفاوتی بوده‌اند. دلیل اصلی این تفاوت را می‌توان در پیچیدگی و معماری خود محصولات جستجو نمود. مشخصاً یک پلتفرم جدید که فناوری‌اش بی‌سابقه بوده و تا به حال تست نشده برای ورود به بازار به زمان بیشتری نیاز دارد تا محصولی که نمونه‌های مشابه مختلفی در بازار دارد.

پنج راه برای کاهش زمان به بازار (TTM)

هرچند نمی‌توانیم یک فرمول معجره‌آسا برای کاهش زمان به بازار به شما ارائه کنیم؛ اما اگر به روش‌های زیر عمل کنید با کاهش قابل توجهی در شاخص زمان به بازار برند خود روبه‌رو خواهید شد:

۱- تعهد منابع را افزایش دهید

اگر می‌خواهید زمان به بازارتان به طرز قابل توجهی کوتاه شود، یک راه حل کوتاه‌مدت برای شما داریم. آن هم این است که شرایط را طوری مهیا کنید تا تعهد منابعتان به پروژه‌ای که در دست دارند؛ بیشتر شود. بدین ترتیب خواهید توانست در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به بیشترین سود دست یابید.

شما می‌توانید با روش‌های زیر و خیلی سریع، مسیر رسیدن به مقصد را طی کنید:

  • افزایش بودجه
  • تقویت بدنه‌های سازمان
  • آزمودن ظرفیت‌های خود
  • کمک گرفتن از شرکا

البته لزومی ندارد حتماً از نیروهای جدید کمک بگیرید. در این مورد کاملاً شهودی عمل کنید. اگر فکر می‌کنید افزایش نیرو سرعتتان را کاهش می‌دهد، این کار را نکنید. فقط کافیست روی منابع انسانی متعهد خود، تمرکز کنید.

۲- تبادل ویژگی‌ها یا کیفیت (کاهش سایز) را انجام دهید

اگر حضور سریع شما در بازار، الزامی و در عین حال با ریسک همراه است؛ تنها می‌توانید به تبادل ویژگی‌ها یا کیفیت متوسل شوید. بدین ترتیب بازه‌ی زمان به بازار کاهش خواهد یافت. 

اصولاً تغییرات لحظه آخری با ریسک بالایی همراه هستند؛ اما چنانچه زمان مهمترین فاکتور موفقیت پروژه‌ی شماست، می‌توانید با تبادل کیفیت بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ نمایید. همچنین می‌توانید با بررسی رفتار رقبا تشخیص دهید که مهم‌ترین ویژگی آن‌ها چیست. آنگاه می‌توانید با یک تبادل کیفیت مناسب، تمایز مورد نظر را به دست آورید.

۳- یک فرآیند کوچک و در عین حال سریع را دنبال کنید

با یک فرایند توسعه محصول کوتاه و سبک و در عین حال پرسرعت شروع به کار و تیم خود را در برابر این فرایند به خوبی ارزیابی کنید. همچنین باید به صورت ادواری، ورودی‌های مشتری را ارزیابی و پروسه‌ی توسعه محصول را بازطراحی کنید.

بسیاری از سازمان‌های موفق، فرایندهای سریع را پیش می‌گیرند که به شدت به ورودی مشتریان و پاسخ خودشان به بازخورد مشتریان بستگی دارد. نکته‌ دیگری که باید به آن توجه کنید بهبود بخشیدن به نقش‌های مدیریت پروژه است. چرا که داشتن یک فرایند خوب لزوماً به معنی برخورداری از یک مدیریت پروژه‌ی خوب نیست. در واقع، فرایندهایی با موفقیت روبه‌رو هستند که ضمن عملکرد قوی خود از مدیران پروژه‌ی قدری هم، برخوردار باشند.

۴- محصولات خود را با کمک تیم‌های وفادار بخش‌های مختلف سازمان، توسعه دهید

کار اثرگذار در چارچوب یک تیم وفادار، می‌تواند مستقیماً سرعت و نوآوری را برای کسب‌و‌کار شما به ارمغان آورد. وقتی به صورت روزانه با اعضای تیم خود جلسه بگذارید، با مسئولیت‌پذیری و سرعت بیشتری از سوی آن‌ها روبرو خواهید شد. اصولاً یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش زمان به بازار همکاری تیم‌های مختلف یک سازمان است.

۵- رویکرد استراتژیک داشته باشید

فراتر از همه‌ی این تاکتیک‌ها، شما به یک استراتژی خوب نیاز دارید. یا بهتر است بگوییم یک رویکرد استراتژیک. شما با یک استراتژی مناسب می‌توانید زمان به بازار را در دست خود بگیرید. برای مدیریت بهتر پورتفوی محصول به سه عامل زیر توجه کنید:

  1. استراتژی شفاف توسعه محصول
  2. مشارکت مدیران ارشد
  3. فرایندی دائمی برای رسیدگی به کانسپت محصولات

مزایای کاهش زمان به بازار (TTM) برای کسب‌و‌کارها

هرچه زمان به بازار کسب‌و‌کار شما، بیشتر به طول بینجامد؛ تأثیرات منفی بیشتری متوجه شما خواهد شد. تحقیقات نشان داد‌ه‌اند که این روزها بسیاری از سازمان‌ها یا تیم‌های طراحی محصول از بالغ بر ۴۰درصد از منابع خوب استفاده‌ی درستی نداشته و در نتیجه با زمان به بازار طولانی‌تری روبرو خواهند شد.

بخش عمده‌ای از این اتلاف منابع و زمان، بی‌دلیل و توجیه‌نشده است. از جمله این موارد سهل‌انگارانه می‌توان به کارهای زیر اشاره کرد:

  • کاغذبازی‌های زمانبر
  • کار تکراری و خسته‌کننده
  • اضافه کردن ویژگی‌های غیرضروری به محصول
  • لانچ محصول ضعیف
  • مدیریت اطلاعات ضعیف

در کل می‌توان مزایای زیر را برای کاهش زمان به بازار محصول نام برد:

  • فرایند مدیریتی بهینه
  • افزایش حاشیه درآمد
  • افزایش سهام بازاری
  • سبقت گرفتن از رقبا

استراتژی توسعه محصول چگونه می‌تواند زمان به بازار را کاهش دهد؟

چقدر می‌خواهید یک مبتکر باشید؟ بسیاری از رهبران می‌خواهند نوآور باشند و به سرعت به خواسته‌های بازار پاسخ دهند؛ اما در گذشته یک دوگانگی کاذب بین نوآوری و سرعت وجود داشت. در حال حاضر می‌توان با یک ایده بزرگ و ابتکاری به سرعت وارد بازار شد؛ اما عاقلانه است که سبک سنگین کنید و درباره آنچه که ایجاد می‌کنید، شفاف باشید.

آیا شما یک MVP ایجاد می‌کنید که ممکن است به اندازه یک اسلاید باشد یا یک محصول کامل؟ آیا در حال ایجاد یک پلتفرم نسل بعدی هستید؟ آیا می‌توانید در سبد محصولات خود مطابق با استراتژی کلی و تحمل ریسک خود، مبادله‌های هوشمندانه ای انجام دهید؟

محصولات، پروژه‌ها و شرکت‌ها به سرعت ظاهر و ناپدید می‌شوند. پاسخ سریع به تغییرات در هر یک از این حوزه‌ها، موفقیت را در محیطی که به سرعت در حال تغییر است به ارمغان می‌آورد.

استراتژی توسعه محصول، زمان مناسب برای عرضه محصول را تعیین می‌کند. احترام گذاشتن به توانایی‌های شما زمان را به حداقل می‌رساند؛ اما برای داشتن سرعت سازگاری، یادگیری سریع و انعطاف‌پذیری لازم است.

اولین کلید برای مدیریت و بهبود زمان به بازار این است که سازمان خود را با ارائه استراتژی توسعه محصول سازگار، فرایندهای مناسب و ابزارهای عملیاتی موثر تنظیم کنید.

جمع‌بندی: زمان به بازار (TTM) خود را بهینه کنید!

منظور از زمان به بازار مدت زمانی است که از آغاز طرح ایده‌ی محصول یا خدمات شما تا زمان ورود آن به بازار و فروش طی می‌شود. اصولاً کسب‌وکارهای مختلف، زمان به بازارهای مخصوص به خود را دارند؛ اما در کل، هر چه این بازه‌ی زمانی کوتاه‌تر باشد، شانس رشد کسب‌و‌کار شما از نظر مزایای رقابتی و دریافت سهام بازار بیشتر خواهد شد. برای تخمین زمان، جمع آوری داده ها، تحلیل و استفاده از هوش مصنوعی برای تصمیم گیری و اتخاذ استراتژی مورد نیاز برای اقدام، نرم افزار crm پیام گستر را در اختیادر دارید.

مدیریت ارتباط با مشتریان یا crm، رویکردی برای تعامل با محیط بیرونی سازمان، دریافت اطلاعات و بازخورد و تجزیه و تحلیل اطلاعات است. تعریف نرم افزار crm چیست، شامل مفاهیم جامعی در خصوص این راهبرد فروش و مزایا، کارکردها و اهداف آن است.

در این مقاله علاوه بر تعریف شاخص زمان به بازار به اهمیت و مزایای آن نیز اشاره کردیم. در کل باید گفت رشد و موفقیت کسب و کار شما به این بستگی دارد که زمان به بازار مناسب و ایده‌آل خود را پیدا کرده و بسته به بازار هدفتان محصول خود را به آن عرضه کنید. نکته‌ی مهم دیگر این است که در کاهش شاخص زمان به بازار هرگز نباید از مشارکت تیم مدیریت پروژه و تیم‌های مختلف سازمان غافل شوید.

منبع: tcgen



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *