روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و فروش| اهمیت، تاثیر و کاربرد رنگ ها در بازاریابی و فروش

استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی و فروش بر درک مشتریان از برند شما تاثیر می‌گذارد

روانشناسی رنگ‌ در بازاریابی و اهمیت آن در پیشبرد فروش

انسان موجودی بصری است و رنگ‌ها تأثیر زیادی بر رفتار و زندگی شما دارند. در واقع این رنگ‌ها هستند که به نوعی به زندگی شما معنی می‌بخشند. روانشناسی رنگ، حوزه ای از تحقیقات است که به بررسی تأثیر رنگ بر رفتار و تصمیم گیری ما می پردازد. به عنوان مثال، هنگامی که از روانشناسی رنگ در بازاریابی و فروش استفاده می‌شود؛ می‌تواند بر نحوه درک خریداران تأثیر بگذارد. آن هم به روش‌هایی که همیشه مشخص و شفاف نیستند. زیرا رنگ بیش از حد به تجربیات شخصی وابسته است.

در مطالعه‌ای تحت عنوان تأثیر رنگ بر بازاریابی، محققان دریافتند که بسته به نوع محصول، حدود ۹۰٪ از قضاوت‌های سریع درباره محصولات می‌تواند براساس رنگ باشد. استفاده صحیح از رنگ ۸۰٪ شناخت برند و ۹۳% جذابیت ظاهری برند را افزایش می دهد و ۸۵٪ از مصرف‌کنندگان به دلیل رنگ یک محصول، خرید می‌کنند.

در حقیقت رنگ، شکل، ظاهر و احساسی که مشتری از یک محصول درک می‌کند، بر ۹۳٪ از تصمیم خرید تأثیر می گذارد.

اما موفقیت در روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و فروش به سادگی انتخاب رنگ‌های جذاب نیست. در این مقاله قصد داریم روش‌های بازیِ روانشناسی رنگ در بازاریابی و فروش را بررسی کنیم. پس از خواندن این بلاگ، شما نظریه روانشناسی رنگ در بازاریابی و فروش را درک خواهید کرد.

روانشناسی رنگ چیست

روانشناسی رنگ، حوزه‌ای از تحقیقات است که به بررسی تأثیر رنگ بر رفتار و تصمیم‌گیری می‌پردازد.

رنگ‌های مختلف می‌توانند بر نحوه درک خریداران از یک برند تأثیر بگذارند. شما می‌توانید با انتخاب درست رنگ‌ها، اشتیاق افراد را برای خرید افزایش دهید یا حداقل نظرات مطلوب‌تری درباره برند تجاری خود داشته باشید.

البته تأثیر رنگ‌ها روی انسان‌ها، ذهنی است. در واقع همه‌ی شما واکنش یکسانی به رنگ‌ها نمی‌دهید، زیرا همه‌ی شما تجربه‌های یکسانی با رنگ‌ها ندارید. عواملی مانند فرهنگ و خاطرات در تجربه شما با رنگ‌ها تأثیر دارند. با این حال، در مورد چگونگی واکنش مردم به رنگ‌ها، چند کلیت وجود دارد و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم بررسی کنیم.

 در ادامه با معرفی رنگ‌ها و تأثیرات آن روی ذهن، دلیل انتخاب رنگی که برندهای مختلف، انتخاب کرده‌اند را متوجه خواهید شد.

۷ روش استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی و فروش

چند روش علمی در رابطه با روانشناسی رنگ‌ها وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید فروش خود را افزایش دهید:

۱- رنگ‌ها را بر اساس مخاطب هدف خود انتخاب کنید

روش‌هایی که مردم با استفاده از آن می‌توانند رنگ‌ها را با معانی خاص متصل کنند، ساده نیستند و دانستن این موضوع اگر مخاطب هدف شما، یک گروه سنی خاص است؛ می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

برای مثال یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که بی بی بومرها (Baby boomer) از یک رنگ خاص درک متفاوتی دارند. به طور مثال افراد زیادی ممکن است رنگ سبز را به مفهوم انرژی زیاد درک کنند، در حالی رنگ سبز به افراد مسن حس آرامش را منتقل می‌کند.

شما باید این تفاوت‌ها را در ذهن داشته باشید و بررسی کنید که می‌خواهید مصرف‌کنندگان چه حس، تجربه یا عاطفه‌ای نسبت به برندتان داشته باشند و از رنگ متناسب با ارزش کاری خود و متناسب با نوع محصول خود برای افزایش فروش استفاده کنید.

۲- اطمینان حاصل کنید که رنگ‌های محصولات نمایش داده شده در وب‌سایت، هنگام تحویل هم به همان شکل هستند

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد، رنگ یک روش مؤثر برای جلب‌توجه و ایجاد انگیزه برای خرید است. تیم تحقیق بررسی کردند چگونه بسته‌بندی لوازم‌آرایشی بر رضایت مشتریان تأثیر می‌گذارد؟

۴۴% از مشتریان انتظار دارند رنگ محصولی که به صورت آنلاین خریداری می‌کنند، مشابه رنگ عکسی باشد که در سایت قرار دارد و ۲۲% از افرادی که کالایی را مرجوع می‌کنند به دلیل تفاوت رنگ محصول است.

این نتیجه‌گیری نشان می‌دهد که کیفیت رنگ برای افزایش رضایت مشتری بسیار مهم است.

۳- رنگ‌ها می‌توانند روی مکان‌ها و محیط‌ها تأثیر بگذارند

استفاده از رنگ‌ها می‌تواند تأثیرات منفی و مثبت مختلفی روی انسان‌ها بگذارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ به بررسی تأثیر رنگ‌ها بر روحیه دانشجویان هنگام گذراندن وقتشان در محیط دانشگاهی، پرداخت. دانشجویان اعلام کردند که رنگ خاص برخی از ساختمان‌ها، باعث می‌شود از نزدیک شدن به آن ساختمان‌ها هیجان‌زده شوند.

شما باید تأثیرات رنگ‌ها در محیط پیرامون و حسی که رنگ‌ها به مردم منتقل می‌کند را ارزیابی کنید تا بتواند فروش خود را افزایش دهید.

۴- رنگ مناسب برای محصولات مصرفی و غذایی استفاده کنید

اگر شما سعی در انتخاب رنگ برای محصولات غذایی یا نوشیدنی دارید، باید خیلی دقت کنید. انتخاب رنگ مناسب برای این دسته از محصولات روی افزایش فروش تاثیر زیادی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد در طول زندگی، ارتباط طعم غذا و رنگ را یاد می‌گیرند و این موضوع می‌تواند بر انتظارات آن‌ها از طعم غذاها تأثیر بگذارد.

اگر قصد تعیین رنگ محصولات غذایی را دارید به رنگ محصولات مشابهی که بازار وجود دارد، توجه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید.

۵-تمایل فعلی افراد را نسبت به رنگ‌ها در نظر بگیرید

اگر بازاریابان احساسات فعلی مردم نسبت به رنگ‌ها را درک کنند، قطعا بازدهی بالاتری خواهند داشت. برای مثال،یک مطالعه درباره رنگ ترجیحی مردم برای وسایل نقلیه نشان داد که ۳۹% از صاحبان اتومبیل در جهان، بیشتر به رنگ سفید علاقه دارند در حالی که آمریکایی‌ها با وجود این که به رنگ سفید علاقه دارند؛ ولی هنگام خرید اتومبیل‌های لوکس، رنگ‌هایی با زمینه آبی یا صدفی-مرواریدی را  ترجیح می‌دهند.

بنابراین باید قبل از تعیین رنگ، احساسات فعلی مخاطبان را در نظر بگیرید تا از رنگ انتخابی خود و تاثیر آن بر کاربران، بیشترین استفاده را ببرید.

۶- با توجه به احساسی که می‌خواهید ایجاد کنید؛ شدت رنگ انتخابی خود را تغییر دهید

استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی و فروش، می‌تواند مثل هر ابزار تخصصی بازاریابی که از آن استفاده می‌کنید به عنوان یک پشتیبان عمل کند و کار بازاریابی و فروش شما را تحت تاثیر قرار دهد. 

به عنوان مثال، احتمالا برای ایمیل مارکتینگ از بازاریابی شخصی سازی شده استفاده و و تلاش می‌کنید بر اساس تقسیم‌بندی مشتریان خود برای آن‌ها پیام‌های مختلفی را در اشکال مختلف ارسال می‌کنید. حالا شما می‌خواهید افراد نسبت به آن؛ احساس آرامش داشته باشند یا هیجان؟

یک استادیار در دانشگاه راتگرز توضیح داد که شدت رنگ بر واکنش‌های افراد تاثیر گذار است و یک رنگ کاملاً اشباع شده مانند قرمز روشن، بیشتر از سبز فیروزه‌ای باعث بروز هیجانات بیشتری می‌شود در حالی که هر دو رنگ هم به طور معمول آرام‌بخش هستند.

۷- درباره تفاوت‌های محیطی و درک رنگ‌ها بیاموزید

برخی از محققان حتی تفاوت‌های جغرافیایی را بر اساس تأثیرات خلق و خوی رنگی شناسایی کرده‌اند. آن‌ها به دنبال یافتن پاسخ این سوال بودند که آیا رنگ زرد در همه دنیا تاثیر یکسانی بر شادی مردم دارد یا خیر؟ و نتایج این مطالعه نشان داد که توانایی رنگ زرد در ایجاد احساس شادی بر اساس موقعیت جغرافیایی (میزان بارندگی در منطقه و فاصله از خط استوا)، متفاوت است.

 علاوه بر تفاوت‌های محیطی در بازی روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و فروش، فرهنگ و تجربیات زندگی افراد هم می‌تواند در معنی برخی رنگ‌ها برای آن‌ها، تأثیر بگذارد.

با این وجود امکان انتخاب رنگ‌هایی که بیشترین احتمال واکنش‌های مثبت را داشته باشند، اختصاص دادن زمان برای یادگیری درباره رنگ‌ها و تفاوت فرهنگ‌ها می‌تواند در شروع کار، تسهیل‌کننده باشد. 

تاثیر رنگ‌های مختلف در بازاریابی و فروش

در ادامه با معرفی رنگ‌ها و تأثیرات آن روی ذهن، دلیل انتخاب رنگی که برندهای مختلف، انتخاب کرده‌اند را متوجه خواهید شد و می‌توانید مناسب‌ترین رنگ را برای  کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

روانشناسی رنگ قرمز در بازاریابی و فروش

رنگ قرمز به شدت بر احساسات تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش تنفس و فشارخون می‌شود. این رنگ از دید بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل علائم توقف، چراغ‌های قرمز و ماشین‌های آتش‌نشانی به رنگ قرمز هستند. تحقیقی در دانشگاه راچستر انجام شد و نشان داد که انسان‌ها با دیدن رنگ قرمز، واکنش‌های قدرتمندتری از خود بروز می‌دهند در عین حال این رنگ می‌تواند بر واکنش‌های شما تأثیر منفی هم بگذارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که قرمز میزان نگرانی را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین ورزشکاری که حریفش لباس قرمز پوشیده است، تمایل بیشتری به شکست دادن حریف خود دارد و یا دانش‌آموزی که قبل از امتحان در معرض رنگ قرمز قرارگرفته است، ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشد.

از رنگ قرمز در بازاریابی و فروش برای تحریک انسان در مواقع تصمیم‌گیری استفاده می‌شود. این رنگ برای دکمه‌های «اکنون خرید کنید» و «اینجا کلیک کنید» در وب‌سایت‌ها مناسب است. به طور کلی رنگ قرمز خطر را نشان می‌دهد و به معنای قدرت هم است. بنابراین در بازاریابی و تبلیغات محصولاتی مانند نوشیدنی انرژی‌زا، اتومبیل‌ها، بازی‌ها و وسایل ورزشی و… بسیار کاربردی است.

اگر می‌خواهید حضوری قدرتمند داشته باشید یا سریع توجه کسی را جلب کنید، قرمز رنگ اصلی شماست. فقط به یاد داشته باشید از آن کم استفاده کنید تا از واکنش‌های منفی جلوگیری کنید.

نقاط مثبت رنگ قرمز: نشان‌دهنده قدرت، انرژی، شور و هیجان است.

نقاط منفی رنگ زرد: نشان‌دهنده عصبانیت، خطر، هشدار و درد است.

  • این رنگ باعث ایجاد حس قدرت از هر دو جنبه منفی و مثبت می‌شود.
  • حس فوریت و ضرورت را ایجاد می‌کند.
  • باعث افزایش اشتها می‌شود.
  •  رنگ موردعلاقه ۹% از خانم‌ها و ۷% از آقایان است.  

روانشناسی رنگ نارنجی در بازاریابی و فروش

نارنجی معنای خیلی جالبی دارد، زیرا حس قدرت رنگ قرمز را با حس دوستانه رنگ زرد ترکیب می‌کند. رنگ نارنجی، احساسات را به خوبی بیان می‌کند و برای محصول‌های نوآور و خلاقانه که مخاطب هدف آن‌ها افراد جوان هستند؛ استفاده می‌شود.

رنگ‌های گرم مانند نارنجی برای مواقعی که بخواهید عکس‌العمل خوبی از مخاطبانتان دریافت کنید، انتخاب مناسبی است. این رنگ باعث می‌شود مخاطبان شما به خرید کردن ترغیب شوند و به همین خاطر استفاده از آن در وب‌سایت انتخاب خوبی است و باعث افزایش فروش شما می‌شود.

نقاط مثبت رنگ نارنجی: نشان‌دهنده انرژی، اعتماد به نفس، نوآوری و شجاعت است.

نقاط منفی رنگ نارنجی: عدم بلوغ، ناامیدی، نادانی و محرومیت را نشان می‌دهد.

  • رنگ نارنجی ارتباط گرمی را ایجاد می‌کند.
  • به عنوان رنگی سرگرم‌کننده در نظر گرفته می‌شود و برای شرکت‌های نوپا مناسب است.
  • این رنگ موردعلاقه ۵% از خانم‌ها و آقایان است.

روانشناسی رنگ زرد در بازاریابی و فروش

رنگ زرد مظهر شادی، خوشبختی، نشاط و خوش‌بینی است. هر چیزی که شاد باشد، تقریباً زرد است. طول موج رنگ زرد بسیار طولانی است، در عین حال ساده‌ترین رنگ برای دیدن است.

زرد، اولین رنگی است که کودکان به آن واکنش نشان می‌دهند و برای فروش کالا‌های مربوط به کودکان و وسایل سرگرم‌کننده، بهترین انتخاب است. برخی از افراد و به ویژه آقایان، رنگ زرد را کودکانه درک می‌کنند؛ بنابراین استفاده از این رنگ برای محصولات گران‌قیمت و معتبر مردانه توصیه نمی‌شود.

استفاده زیاد از رنگ زرد می‌تواند آسیب‌زا باشد. زیرا باعث ایجاد حساسیت، عدم اعتماد به نفس، ترس و اضطراب می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید مفهوم ثبات و محافظت را منتقل کنید از این رنگ صرف نظر کنید. در استفاده از رنگ زرد تعادل را حفظ کنید تا جذابیت آن حفظ شود.

نقاط مثبت رنگ زرد: انرژی مثبت، شادی، گرمی، خلاقیت و هیجان را منتقل می‌کند.

نقاط منفی رنگ زرد: نشان‌دهنده ترس، احتیاط و اضطراب است.

  • زرد نشان‌دهنده جوانی، شادابی و سرگرمی است.
  • هنگامی که به عنوان رنگ فرعی در کنار یک رنگ تیره قرار می‌گیرد، می‌تواند مفهوم قدرت را برساند.
  • این رنگ موردعلاقه ۵۷% از خانم‌ها و ۳۵% از آقایان است.

روانشناسی رنگ سبز در بازاریابی و فروش

رنگ سبز در روانشناسی به معنای طراوت، رونق و هماهنگی و یکی از رنگ‌هایی است که به طور چشمگیر در طبیعت مشاهده می‌کنید. این رنگ حداکثر آرامش را برای چشم انسان دارد و می‌تواند بینایی را بهبود ببخشد.

رنگ سبز ثبات و قدرت را نشان می‌دهد و به همین دلیل است که رنگ سبز تیره با اسکناس ارتباط معنایی دارد.

رنگ سبز در بازاریابی، برای فروش محصولات سبز بسیار مناسب است، چرا که این رنگ با طبیعت ارتباط خوبی دارد. از این رنگ برای نشان دادن ایمنی و سلامت هم استفاده می‌شود. همانطور که در تبلیغ داروهای رنگ سبز را به وفور می‌توانید مشاهده کنید.

اگر می‌خواهید سلامتی، استراحت و از بین بردن استرس را به تصویر بکشید، رنگ سبز برای شماست.

نقاط مثبت رنگ سبز: سلامتی، امید، رشد، طبیعت و خنکی را نشان می‌دهد.

نقاط منفی رنگ سبز: می‌تواند حسادت، دل‌زدگی و بی‌پروایی را منتقل کند.

  • سبز رنگی است که آرامش را  به چشم هدیه می‌دهد و مترادف با سلامتی است.
  • در بین برندهای دارویی و غذایی بسیار رایج است چرا که می‌خواهند مفهوم «سلامت» را منتقل کنند.
  •  می‌تواند به معنای رشد و قدرت هم باشد و با نظم، پول و بانک ارتباط معنایی دارد.
  • این رنگ موردعلاقه ۱۴% از خانم‌ها و آقایان است.

روانشناسی رنگ آبی در بازاریابی و فروش

رنگ آبی حس مسئولیت‌پذیری، اعتماد و اطمینان را منتقل می‌کند؛ همچنین این رنگ تسکین‌دهنده ذهن است. برخلاف رنگ قرمز، این رنگ بیش از آن که روی جسم شما تأثیر بگذارد، باعث واکنش ذهنی شما می‌شود و به همین خاطر با دیدن این رنگ احساس آرامش می‌کنید؛ ولی متأسفانه این رنگ جزو آخرین رنگ‌هایی است که دیده  می‌شود.

 به طور کلی آبی، رنگی دوست‌داشتنی است که می‌تواند در ارتباطات و بازاریابی؛ احساس آرامش و اعتماد به نفس را منتقل کند؛ ولی استفاده مکرر از آن هم باعث القای حس سردی و رسمی بودن می‌شود.

نقاط قوت رنگ آبی: بیانگر اعتماد، وفاداری، منطق و آرامش است.

نقاط ضعف رنگ آبی: همانطور که گفته شد، می‌تواند غیردوستانه بودن و سردی را منتقل کند.    

  • رنگ آبی باعث آرامش ذهن می‌شود.
  • از این رنگ به طور گسترده برای جلب اعتماد و اطمینان استفاده می‌شود.        
  • هیچ غذای طبیعی به رنگ آبی وجود ندارد و این رنگ به شدت اشتها را فرو می‌نشاند.
  • آبی، رنگ موردعلاقه ۳۵% از خانم‌ها و ۵۷% از آقایان است.

روانشناسی رنگ مشکی در بازاریابی و فروش

 رنگ مشکی، رنگی است که از پیچیدگی، جدیت، کنترل و استقلال برخوردار است. البته این رنگ مفهوم افسردگی و مرگ را هم منتقل می‌کند. مشکی در اصل عدم وجود نور است، چراکه هیچ طول‌موجی از آن منعکس نمی‌شود. در واقع رنگ مشکی دوست دارد پنهان بماند و کنترل کند. به همین دلیل، رنگ مشکی یک رنگ عالی برای کنترل است و خوانایی بسیار بالایی دارد.

رنگ مشکی نماد قدرت است ولی نباید در استفاده آن زیاده‌روی کرد چرا که حس منفی و غم را منتقل می‌کند؛ بنابراین در نوشته و تصاویر خود از رنگ مشکی بیش‌از حد استفاده نکنید.

رنگ مشکی در فروش می‌تواند معناهای گوناگونی داشته باشد. مثلا افرادی که اضافه‌وزن دارند، فقط به دلیل اینکه لاغرتر به نظر برسند، رنگ مشکی را انتخاب می‌کنند یا مثلا برخی از فروشگاه‌ها از بگ‌ها و بسته‌های خرید به رنگ مشکی استفاده می‌کنند تا حس سنگینی را به شما منتقل کنند و شما احساس کنید که پول خود را هدر نداده‌اید.

نقاط مثبت رنگ مشکی: قدرت، امنیت، پیچیدگی، ظرافت و استحکام را القا می‌کند.

نقاط منفی رنگ مشکی: نشان‌دهنده سردی، عزا، غم و ظلم و ستم است.

  • رنگ مشکی نشان‌دهنده قدرت است.
  • ترکیب یک رنگ روشن یا مشکی می‌تواند انرژی را به پیچیدگی رنگ مشکی اضافه کند.
  • این رنگ موردعلاقه ۶% از خانم‌ها و ۸% از آقایان است.

روانشناسی رنگ سفید در بازاریابی و فروش

رنگ سفید به مفهوم خلوص، تمیزی و ایمنی نزدیک است. این رنگ تعادل یکسانی از همه‌ی رنگ‌ها دارد و می‌تواند معنای متعددی را منتقل کند. سفید، رنگی عالی برای سادگی و تمیزی است. با این حال، باید از استفاده بیش از حد این رنگ جلوگیری کنید زیرا باعث می‌شود حس تنهایی و پوچی به افراد منتقل شود.

رنگ سفید در بازاریابی و فروش برای پیشنهاد سادگی در محصولاتی که تکنولوژی بالا دارند، استفاده می‌شود. رنگ سفید می‌تواند بهترین رنگ برای شرکت‌های خیریه باشد. این رنگ را بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکی استفاده می‌کنند؛ بنابراین برای فروش محصولات مرتبط با پزشکی انتخاب خوبی است و می‌تواند حس ایمنی و سلامت را منتقل کند. کاربرد دیگر رنگ سفید در بازاریابی و فروش برای محصولات لبنی و کم‌چرب است.

نقاط قوت رنگ سفید: تازگی، سادگی، خلوص، تمیزی و شفافیت را نشان می‌دهد.

نقاط ضعف رنگ سفید: می‌تواند پوچی، سردی، منزوی بودن و تنهایی را منتقل کند.

  • رنگ سفید تمیزی را نشان می‌دهد
  • اگر به درستی از رنگ سفید استفاده شود، سادگی را منتقل کند.
  •  رنگ موردعلاقه ۱% از خانم‌ها و ۲% از آقایان است.

در این مقاله، سعی کردیم با انتقال مفاهیم، شما را متقاعد کنیم که رنگ‌ها می‌توانند افراد را به خریدن یا نخریدن یک محصول یا کالا، ترغیب کنند. همیشه مدتی را صرف تحقیق درباره ترجیحات رنگی مخاطبان خود کنید؛ اما نتایج قطعا تضمین‌کننده موفقیت شما نیستند. باید سعی کنید مداوم درباره مشتریان خود، تحقیق کنید و روش های خود را بهبود ببخشید.

 شما چگونه از روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و فروش استفاده می‌کنید؟ رنگ برند خود را چگونه و بر چه اساسی انتخاب کردید؟ چقدر زمان درباره شناخت رنگ‌های ترجیحی مخاطبانتان صرف کرده و می‌کنید؟ 

جمع بندی

در نهایت به خاطر داشته باشید که هر آنچه شما برای بدست آوردن مشتری و جذب مخاطب در طی همه فنون و روش های بازاریابی که صورت می دهید، نیازمند پشتیبانی از سوی دانش علم فروش با عنوان crm دارد. تعریف و معنی مدیریت ارتباط با مشتریان، چیزی جز درک اهمیت حفظ مشتری و جلب رضایت او نیست. روندی علمی و جامع که برای استقرار و پیاده سازی در یک کسب و کار به کمک سیستمی اتوماتیک و یکپارچه انجامی می گیرد که نرم افزار crm نام دارد.

منبع: nimble



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *