کییچیرو تویودا؛ پدر تویوتا، قدرتمندترین خودروسازی دنیا - بلاگ

کییچیرو تویودا؛پدر تویوتا، قدرتمندترین خودروسازی دنیا

کییچیرو تویودا؛ پدر تویوتا، قدرتمندترین خودروسازی دنیا

داستان موفقیت کییچیرو تویودا، پدید آورنده خودروهای تویوتا و یکی از با کیفیت ترین صنایع ماشین سازی های دنیا، درسی شگفت انگیز از موفقیت و عبور از پستی و بلندی ها، در راه رسیدن به یک کسب و کار جهانی را می آموزد. در واقع تلاش های تویودا، داستانی از تمرکز، انعطاف پذیری و میل شدید به پیروزی در عین تمام ناملایمات را بیان می کند.

همه چیز از سفر به آمریکا شروع شد

در سال ۱۹۳۳، کییچیرو تویودا پسر یکی از به نام ترین مخترعین ژاپن و صاحب برند دستگاه های اتوماتیک نساجی تویودا، به آمریکا سفر کرد تا برای آغاز تبدیل ایده اش به واقعیت از کارخانجات ماشین سازی متعددی بازدید کند. تویودا در بازگشتش به ژاپن تصمیم گرفت تا در کارخانه پدرش به تولید ماشین بپردازد. او  اولین نسخه از ماشین های تویوتا را در سال ۱۹۳۵ تولید کرد.
در آن زمان ماشین های پر فروش از برندهای جنرال موتورز و فورد در ژاپن مونتاژ می شدند و شاهد افزایش فروش خود در این کشور بودند. اما این موضوع بهانه ای برای عقب نشینی تویودا نبود.

از آنجایی که منابع طبیعی در ژاپن محدود بودند، تویودا به سمت تولید موتورها و ماشین هایی که از لحاظ مصرف سوخت به صرفه تر بودند، سوق داده شد. بنابراین در سال ۱۹۳۹ دپارتمان تحقیق در خصوص ماشین هایی که با باتری کار می کنند، در شرکت تویودا یا تویوتا تاسیس شد. در سال ۱۹۴۰ و به دنبال کار مرکز تحقیق تویوتا، “مرکز تحقیق علمی تویوتا” که شامل آزمایشگاه های توسعه عملی بود به همراه “سازه های تویوتا”تاسیس شدند. یک سال بعد، “سازه های ماشینی تویوتا” برای تولید ماشین آلات و قطعات خودرو شروع به کار کرد.

بازسازی تویوتا پس از جنگ و سیاست های موفق تویودا

وقتی جنگ جهانی دوم به پایان رسید، کمپانی تویودا که دیگر با نام تویوتا خوانده می شد، در کنار سایر تولیدکنندگان صنعتی در هم شکست و زیان های بسیاری دید. در آن زمان تویوتا ۳۰۰۰ کارمند داشت که به دلیل شرایط بسیار بد اقتصادی، هیچ یک از آنها سودی از کار در تویوتا نمی بردند. اما فرهنگ غنی ژاپن مبنی بر فداکاری و پشتکار برگ برنده ی فنا ناپذیر تویوتا شمرده شد. به همین خاطر کمپانی مجددا روی پای خود ایستاد و از پس مسئولیت سخت بازسازی به خوبی برآمد.

ترس از احاطه شدن بازار خودرو ژاپن توسط کمپانی های اروپایی و آمریکایی و افزایش فروش آنها وجود داشت. در آن مدت تولیدکنندگان آمریکایی بر تولید ماشین هایی با حجم متوسط و بزرگ تمرکز کرده بودند. به همین جهت تویودا با همکاری سایر مدیران تصمیم گرفت تا سیاست رقابت غیر متقابلانه با سایر برند ها را در پیش بگیرد. بر این اساس تویوتا هدف خود را تولید خودروهای کوچک بنا گذاشت.

قبل از اینکه بگویی نمی توانی کاری را انجام دهی، آن را امتحان کن!

کییچیرو تویودا

کییچیرو تویودا به عنوان فردی که با وجود سختی های غیر قابل پیش بینی توانسته بود آگاهانه تصمیم گیری کند، حیات خودروسازهای بریتانیایی را نیز در تغییر رویه آنها به این صورت می دانست. بنابراین تویوتا در سال ۱۹۴۷ با تلاش مهندسان نخبه اش، ساخت اولین خودروی سایز کوچک خود را اعلام کرد. تا به حال نظیر شاسی این خودرو در ژاپن تولید نشده بود. علاوه بر این حداکثر سرعتی که خودروی کوچک تویوتا می توانست بپیماید ۵۴ مایل در ساعت بود. در نهایت پس از دو سال سختی، کمپانی در مسیر پیمودن راه موفقیت قرار گرفت.

فداکاری تویودا و پشت سر گذاشتن جنرال موتورز و فورد

به دلیل وجود مشکلات اقتصادی پس از جنگ، تصمیماتی برای به توازن رساندن وضعیت تویوتا اندیشیده شده بود. بر این اساس  ۲۰۰۰ نفر از ۸۰۰۰ نفر کارکنان تویوتا مجبور به استعفا بودند. ریزش کارکنان تویوتا با استعفای داوطلبانه شروع شد و اولین فردی که استعفا داد، خود کییچیرو تویودا و تمام مدیران او بودند.

پس از آن تویوتا با کسب فناوری های جدید خودروسازی آمریکا به حیات خود ادامه داد و بخشی را برای پیشنهادات تمام کارکنان تویوتا برای بهینه سازی خودروهای خود و افزایش فروش در نظر گرفت.

در سال ۱۹۹۰ تویوتا اصلی را برای استفاده از به روزترین تکنولوژی های دنیا برای ساخت تمامی خودروهای خود با بهترین کیفیت و خلاقیت پایه ریزی کرد. در سال ۲۰۰۵ با ادغام کمپانی داهیتسو در تویوتا، ۸٫۵ میلیون خودرو تولید و روانه باز شد و این افزایش فروش، کمپانی جنرال موتورز و در سال بعد فورد را نیز پشت سر گذاشت و به قدرتمندترین کمپانی خودروسازی در سراسر دنیا تبدیل شد.

در نهایت تویوتا تمام این موفقیت های خود را مدیون فردی است که همیشه با تفکر درست و با فداکاری و کار سخت تولید را هیچ وقت متوقف نکرد و تلاش و کیفیت را اساس کار خود قرار داد. او فردی جز کییچیرو تویودا نبود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *