لری پیج، نابغه استنفورد و خالق گوگل - بلاگ

داستان لری پیج، نابغه استنفورد و خالق گوگل

لری پیج، نابغه استنفورد و خالق گوگل

ممکن است باور نکنید که لری پیج (Larry Page) یا مهمترین کارآفرین در دنیای مدرن چگونه از انجام کار مورد علاقه اش به موفقیت و پول رسید. او در فضایی بزرگ شد که دور و برش پر از کامپیوتر و علاقه به تکنولوژی بود. این مساله انگیزه ای برای خلاق شدن در او ایجاد کرد. تا جایی که لری پیج در زمانی که در دانشگاه میشیگان تحصیل می کرد، با استفاده از لگو یک پرینتر جوهری اختراع کرد. حال اگر نام لری پیج یا گوگل را به تنهایی معادل درآمد و موفقیت مطلق بدانیم، خواندن داستان متفاوت موفقیت او خالی از لطف نخواهد بود.

بی خوابی های شبانه لری پیج و ایده اولیه گوگل

همه چیز از زمانی شروع شد که ناگهان یک ایده ناپخته ولی جالب ذهن لری پیج ۲۲ ساله را طوری مشغول کرد که خواب را از او گرفت. او به امتحان کردن لینک های مختلف در فضای اینترنت پرداخت و تا صبح شروع به خواندن اطلاعات به یک روش جدید کرد. او تجربه خاصی نداشت برای همین برای کار کردن روی ایده هایش به سراغ یکی از دوستانش به نام سرگی برین رفت.

در ابتدا لری پیج و سرگی برین باهم رابطه جالبی نداشتند. بعدها آنها به خاطر اتفاق نظرشان با هم صمیمی شدند و شبها روی لینک های چندگانه کار می کردند. لینکهای مختلفی که او از دانلودهایش بدست می آورد، پایه الگوریتم او به نام PageRank و بعدها اولین موتور جستجوی او به نام Backrub شد. اما با اینکه برند Backrub یک مفهوم تازه در دنیای تکنولوژی بود، به خاطر ناملموس بودن نامش موفق نشد. به همین دلیل لری پیج در سپتامبر ۱۹۹۷ تصمیم گرفت تا اسم  Google.com را برای آن انتخاب کند.

اگر تغییری در دنیا ایجاد می کنید، حتما کار مهمی انجام می دهید. بنابراین از اینکه صبح بیدار می شوید هیجان زده باشید.

لری پیج

آغاز سفر گوگل از استنفورد

دنیای تکنولوژی برای قبول مفهوم موتور جستجو کاملا آماده بود و Google به سادگی جای خودش را پیدا کرد. اما موفقیت هزینه خاص خودش را داشت و پیج و برین چاره ای جز کار کردن روی این موتور جستجو و گسترش آن نداشتند. این مساله حتی تا جایی پیش رفت که آنها به فکر فروش سایت در فازهای اولیه کار شدند!

اولین ورژن سایت گوگل روی هاست دانشگاه استنفورد رونمایی شد و بیشتر از نصف پهنای باند استنفورد را احاطه کرد. اما پلتفرم جدید گوگل که بعدا با دانش HTML پایه لری پیج خلق شد، ظاهر جذاب تر و راضی کننده تری داشت و بسیار هم سریع بود.

همیشه بیشتر از آن چیزی که از شما انتظار دارند، تحویل بدهید!

لری پیج

همکاری گوگل با کمپانی آلفابت

تا سال ۲۰۰۰ گوگل با داشتن نزدیک به ۱ میلیارد URL در اوج قرار گرفت. اما قدرت کمپانی Google زمانی به بیشترین حد خود رسید که تغییر ساختارش را تحت نظر کمپانی آلفابت آغاز کرد؛ چرا که پیج معتقد بود با بزرگتر شدن کمپانی به تغییراتی در ساختار انسانی نیاز است.

این تغییرات برای گوگلی که پیچ و برین راه اندازی کرده بودند فوق العاده بود و باعث شد تا انقلابی در کارایی سریعترین موتور جستجو به وجود بیاید. ذهن و فکر خلاق پیج و برین دسترسی مردم به اطلاعات مورد نیازشان را ممکن کرده بود و این موضوع پیش زمینه ای برای ظهور پدیده ی بازاریابی آنلاین را به وجود آورد.

اگر هدفتان به اندازه کافی جاه طلبانه باشد، هیچ گاه شکست نمی خورید.

لری پیج

جدایی لری پیج و گوگل

در طی سالها موفقیت Google و در حالی که تقریبا همه چیز درست پیش می رفت، اهدافی که لری پیج برای گوگل در نظر گرفته بود، با آنچه که قرار بود اتفاق بیفتد کاملا متفاوت بود. این موضوع پیج را به شدت آزرده بود. این نارضایتی زمانی شدت گرفت که سهام داران و سرمایه گذران او را مجبور کردند تا اریک اشمیدت را جانشین خود به عنوان مدیر عامل گوگل معرفی کند. با این حال گوگل همچنان به موفقیت خود ادامه داد و لری پیج نیز راه اصلی خود را در کمپانی آلفابت پیدا کرد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *