راهکارهای فروش در تعطیلات؛ وقتی همه خواب بودند - بلاگ پیام گستر

فروش در تعطیلات

فروش در تعطیلات؛ وقتی همه خواب بودند

این که چگونه فروش در ایام تعطیل مثل تعطیلات نوروز و.. که به صورت سریالی هستند، متوقف نشود؛ برای افرادی که صاحب کسب و کار هستند به یک دغدغه اصلی بدل شده است. در حالت کلی ذات تعطیلات ما را به یاد خواب و استراحت می اندازد. اما همیشه افراد موفق به فکر راهی برای کسب درآمد در زمان هایی هستند که افراد و به خصوص رقبا در استراحت به سر می برند؛ و این عامل را وجه تمایز خود با انسان های معمولی می دانند. در این زمان است که رقبای شما به استراحت مشغول بوده و شما در حال افزایش فروش و حداکثرسازی سود خود هستید. 

مسلح به کمپین های مختلف شوید

تعطیلات بهترین فرصت برای بسیاری از افراد است که کارهای ناتمام خود را به اتمام برسانند و حتی خریدهای خود را نیز در این زمان انجام دهند. پس اگر شما بتوانید در این زمان کمپین های تبلیغاتی ای طراحی و پیاده سازی کنید، به احتمال زیاد موفق خواهید شد. البته این به آن معنا نیست که تمام کمپین های روزهای تعطیل بازگشت سرمایه (ROI) برای شما خواهند داشت. باید به اندازه ای که می توانید خلاقیت را با کمپین های خود آمیخته کنید، تا جواب دلخواه را بگیرید.

فراموش نکنید حتما آفر ویژه داشته باشید. یک ترکیب اختصاصی از تعطیلات را برای هر فرد خاص پیشنهاد دهید، برای مثال شما کالاهایی دارید که می خواهید بفروشید، می توانید تعیین کنید افراد ۱۰ تا ۲۰ سال از تخفیف ویژه برای کالای ایکس (X) برخوردارند، افراد ۲۰ تا ۳۰ سال تخفیف هایی استثنایی برای کالای ایگرگ (Y) دارند و… این ترکیب در واقع یک ترکیب برد برد برای شما و مشتریانتان است چرا که هم شما کالایتان را به فروش رسانده اید و هم آن ها توانسته اند با گرفتن تخفیف مقداری از پولشان را ذخیره کنند. می توانید هدیه های ویژه ی تعطیلات پیشنهاد دهید. یک پیشنهاد خیلی خوب این است که از محصولاتتان کلاژ (تکه) های خلاقانه تهیه کنید و تِمی از محصولاتتان را به آن ها ارائه دهید.

اضطرار ایجاد کنید

روانشناسان رفتاری دریافته‌اند که قرار گرفتن در وضعیت‌های اضطراری باعث می‌شود که افراد تعلل و به تعویق انداختن را کنار گذاشته و سریعا تصمیم بگیرند. ایجاد حس اضطرار روشی عالی برای جذب مشتریان و وادار کردن آن‌ها به خرید در فصل تعطیلات است. هیچ کسی دوست ندارد که یک پیشنهاد خوب یا یک تخفیف ویژه را از دست بدهد.

وقتی برای یک اقدام خاص، ددلاین (deadline) در نظر می‌گیرید، افراد به‌صورت ناخودآگاه وادار می‌شوند که بدون تعلل آن عمل را انجام دهند. یکی از واضح‌ترین روش‌های ایجاد حس اضطرار این است که یک شمارشگر زمان را در صفحه محصولات خود قرار دهید که زمان پایان یافتن تخفیف ویژه محصول را نشان می‌دهد. با نمایش دادن یک تایمر، شما به مشتریانتان یادآوری می‌کنید که زمان برای خرید این محصول با تخفیف ویژه در حال سپری شدن است که این خود سطح اضطرار و عمل را افزایش می‌دهد.

تولید محتوا برای ایجاد وابستگی

یکی از استراتژی های موفق در فروش، استفاده از جمع سپاری محتوا برای «وابستگی» (ویژگی ای که میانگین مدت زمانی را که هر بازدیدکننده در وب سایت باقی می ماند، تحت تأثیر قرار می دهد) وب سایت برای خریداران بالقوه است. برای نمونه، وب سایت آمازون میلیون ها مصرف کننده را با تشویق آنها به بیان نظرات شان در مورد اقلامی مانند کتاب و سی دی جذب کرد. شما نیز باید استراتژی خاصی برای تعطیلات داشته باشید تا به مشتریان بالقوه ی خود کمک کنید که بتوانند از طریق جست وجو در گوگل، وب سایت شما را پیدا کنند. برای این منظور می توانید از کلمات کلیدی و متاتگ ها استفاده کنید و رتبه ی وب سایت خود را در نتایج جست وجو بالا ببرید.

تبلیغات خود را هدفمندتر کنید

در روزهایی که مردم تعطیل هستند شما بهتر می توانید، مکان های تجمع آن ها را تشخیص داده و پیش بینی نمایید. این فرصت شما را قادر می سازد که تبلیغات خود را در زمان و مکان هایی که بیشترین اثربخشی را دارند، انجام دهید. با یک پرس و جوی ساده شما می توانید محل تجمع مردم را درک کرده و به طور هوشمند بر روی مکان ها و زمان های درست سرمایه گذاری کنید. به طور مثال در تعطیلات، تبلیغ در فروشگاه های بزرگ و مراکز تفریحی از جمله جاهایی است که می تواند به اثربخشی تبلیغات شما کمک شایانی نماید.

فروش و بازاریابی خود را اتوماتیک کنید

در واقع بدون اتوماسیون یا خودکار سازی فرآیند های بازاریابی و یکپارچه سازی مناسب، شما اطلاع درستی از آنچه مشتری در قالب محتوای تبلیغاتی دریافت کرده نخواهید کرد. نتیجه این می شود که شما باید خیلی از پیگیری ها را به روش دستی انجام  داده، یا با اطلاعات نادرست به مصاف مشتری بروید. اما با خوکارسازی این فرآیندها شما می توانید با خیال راحت برای نرم افزار CRM گام های مختلف را تعریف کرده و لید های مختلف را وارد چرخه های گوناگون فراخور نیاز و میزان آگاهی آن ها کنید.

شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید

بر اساس مقاله ای که سال ۲۰۱۷ در مجله کسب و کار هاروارد (Harvard business review-HBR) در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی منتشر شد؛ موثرترین تبلیغ برای فروش یک محصول مربوط به انتشار پست در صفحه کسب و کار و یا انتشار ویدئوهای تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی نیست! بلکه بیشترین تاثیر در فروش زمانی حاصل می شود که یکی از کاربران تصویری از خود در حین استفاده از محصول شما منتشر کند و دوستان و دنبال کنندگان آن کاربر، تصویر را ببینند.

این می تواند مربوط به استفاده از یک محصول باشد و یا اینکه هر پست متنی با اشاره به برند شما باشد. به مشتریان خود پیشنهاد دهید که تصویر یا پستی پیرامون استفاده از محصول شما در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام منتشر کنند و نام برند شما را با هشتگ در پست بیاورند و شما در قبال انجام این کار برایشان کد تخفیف استفاده از محصولات و یا پیشنهادهای رایگان بعضی از محصولات را ارسال کنید.

اگر اپلیکیشن موبایل دارید. چون مشتریان شما وقت بیشتری در تعطیلات دارند، می توانید به ازای به اشتراک گذاری مثلا رد کردن مراحل بازی با دوستان به کاربرانتان امتیاز دهید و یا تخفیف هایی برای محصولاتتان برایشان در نظر بگیرید.

برای تعطیلات هوشمندانه قیمت گذاری کنید

این یک واقعیت است که با تخفیف های زیاد مشتری بدعادت می شود! وقتی مشتری بداند که در این هفته از سال همیشه این برند تخفیف خواهد داشت، دیگر در زمان های دیگر خرید نمی کند و در واقع شما با این کار ارزش محصول خود را در ذهن مشتری به قیمت بعد از تخفیف منتقل کرده اید و مشتری در زمان های فروش عادی، محصول شما را گران تلقی می کند.

پس نباید تخفیف های منظمی روی محصولات داشته باشید. گاهی در روزهای اولیه تعطیلات تخفیف دهید. گاهی روز های آخر و شاید مناسب باشد که یک سال که از نظر سود و فروش دغدغه کمتری داشتید، فروش با تخفیف نداشته باشید. فروش فوق العاده خود را قبل از شروع تعطیلات اعلام نکنید.

به این فکر کنید که دلیلتان برای فروش فوق العاده و تخفیف دار چیست؟ آیا می خواهید محصولتان را به مشتریان جدیدی بفروشید؟ یا هدفتان خرید مجدد مشتری های قبلی است؟

فروش ویژه برای جذب مشتریان جدید روش مناسبی است و این کار نه تنها فروش بدون تخفیف شما را کاهش نمی دهد بلکه با تجربه خوب از کیفیت محصول، فروش شما افزایش پیدا می کند.

اگر از مطالعه این مطلب لذت بردید، پیشنهاد می کنیم مطلب راه های افزایش فروش را نیز مطالعه کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *