تسهیلات ویژه پیام گستر برای شرکت های دانش بنیان - بلاگ

knowledge-based-company-and-payamgostar

تسهیلات ویژه پیام گستر برای شرکت های دانش بنیان

مجموعه پیام گستر به عنوان مجموعه پیشرو در تولید نرم افزارهای سی آر ام، برای محصول خود با عنوان نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در سال ۹۶ گواهی دانش بنیان دریافت نموده و  عنوان صاحب امتیاز اولین و جامع ترین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری تولید داخل را با خود یدک می‌کشد.

پیام گستر که خود را عضوی از خانواده دانش بنیان می‌داند بر آن است تا با ارائه نرم افزار جامع مدیریتی به شرکت های دانش بنیان با شرایط ویژه، سبک مدیریتی آنها را با اصول مدرن مدیریت جهانی تطبیق داده و کسب و کار این موسسات را رونق بخشد.

به همین منظور تمامی شرکت ها و موسسات دانش بنیان اعم از شرکت های دانش بنیان نوپا نوع ۱ و نوع ۲، دانش بنیان تولیدی نوع ۱، دانش بنیان صنعتی، دانش بنیان تجاری سازی، دانش بنیان فرآیندی و خدماتی، دانش بنیان نرم و هویت ساز و دانش بنیان حوزه EPC می‌توانند از تسهیلات ویژه ای برای دریافت نرم افزار مدیریت جامع (CRM) پیام گستر برخوردار شوند.

برای اطلاع از شرایط تخفیفات با واحد فروش پیام گستر با شماره ۴۹۷۱۴-۰۲۱ تماس حاصل بفرمایید

همچنین پیام گستر تعهد می‌کند که:

۱)خدمات پشتیبانی رایگان به مدت یکسال از تاریخ خرید نرم افزار سی آر ام پیام گستر را برای مشتریان فراهم نماید.

۲)نصب و استقرار اولیه نرم افزار را طبق روال همیشگی مجموعه به طور رایگان بر عهده بگیرد.

۳)آموزش های رایگان مرتبط با نرم افزار را در قالب وبینار در اختیار مشتری قرار دهد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی از تسهیلات پیام گستر برای شرکت های دانش بنیان با شماره ۴۹۷۱۴-۰۲۱ تماس حاصل نمایید

نرم افزار سی از ام پیام گستر با ارائه ابزارهایی برای تقویت تعامل با پرسنل درون سازمان، مدیریت فرصت ها تا تبدیل آن ها به مشتری و افزون بر آن وفادار کردن مشتریان به سازمان، به شرکت ها کمک میکند تا با پیاده سازی مدیریتی بر پایه بالاترین بهره وری با کمترین اتلاف منابع، هزینه و انرژی، دستیابی به افق ترسیم شده برای سازمان تسهیل شود.

 اما شرکت های دانش بنیان چه شرکت هایی هستند؟

شرکت-های-دانش-بنیان-چه-شرکت-هایی-هستند؟

مدتی است که شرکت های دانش بنیان (Knowledge Base)، به دلیل تغییرات گسترده اقتصاد جهانی در تمام کشورها ظهور پیدا کرده اند. اقتصاد جهان در افق کلان طی دهه های اخیر متناوبا به سمت اولویت بیشتر ارائه خدمات نسبت به ارائه کالا رفته است و همین امر حضور شرکت های نوآور و خلاق با مدیریت به‌روز را در بازار های جهانی منجر شده است.

در سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی قانونی با موضوع حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات تصویب کرد تا کارگروهی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به همین منظور تشکیل شود. بنابر این قانون، موسساتی که دارای شرایط ذکر شده در تعریف شرکت دانش بنیان باشند، از حمایت‌های ویژه ای برخوردار خواهند شد.

شرکت دانش بنیان به شرکت های خصوصی یا تعاونی هایی اطلاق می‌شود که توسعه اقتصادی خود را بر ستون دانش و پژوهش و در راستای نوآوری و اختراع و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (چه در حوزه کالا و چه در حوزه خدمات) به منظور افزایش علم و ثروت، پایه ریزی میکنند. درواقع شرکت دانش بنیان مجموعه ای است که روی محصول جدیدی پژوهش کرده، آن نوآوری را به تولید آزمایشی رسانده و در نهایت با تولید انبوه و تجاری سازی آن باعث خلق ثروت و دانش شده است.

کارگروه ” ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا ” که وظیفه‌ی احراز صلاحیت شرکتها، تعیین نوع دانش بنیان آنها و تخصیص تسهیلات لازم به آنها را دارد، متشکل است از معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به عنوان رئیس این کارگروه، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، نماینده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، یک نفر متخصص صاحب نظر به پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران، نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت، نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سه نفر متخصص صاحب نظر در زمینه شرکت های دانش بنیان به پیشنهاد کارگروه.

انواع شرکت های دانش بنیان

زمانی که صلاحیت شرکت ها برای کسب عنوان دانش بنیان احراز شد، این شرکت ها در دسته بندی های گوناگونی قرار می‌گیرند. شرکتهای دانش بنیان در ایران دارای دو گونه دسته بندی هستند. دسته اول شرکت هایی که دانشگاه ها سهمی کمتر از ۵۰ درصد در آن دارند و دانش بنیان خصوصی نام دارند. این شرکت ها تابع قانون تجارت ایران خواهند بود. دسته دیگر شرکت هایی هستند که دانشگاه ها سهمی بیش از ۵۰ درصد در مالکیت آن دارند و شرکت دانش بنیان دولتی نامیده می‌شوند.

 انواع-شرکت-های-دانش-بنیان

اما دسته بندی اصلی شرکت های دانش بنیان که مبتنی بر آن از تسهیلات متفاوت استفاده می‌کنند، به صورت زیر ارائه می‌شود:

✅ دانش بنیان نوپا نوع ۱:

 شرکت های دانش بنیانی که فاقد اظهارنامه مالیاتی باشند یا درآمدی نداشته باشند ( اصطلاحا با اظهارنامه مالیاتی صفر)، شرکت دانش بنیان نوپا نوع یک نامیده می‌شود. این شرکت ها باید حتما محصولی را به مرحله تولید و یا حداقل به مرحله نمونه آزمایشگاهی رسانده باشند. این محصول باید علاوه بر پژوهش محور بودن و سطح فناوری بسیار بالا، قابلیت تولید ارزش افزوده زیادی داشته باشد.

✅ دانش بنیان نوپا نوع ۲:

 تعریف این شرکت ها به تعریف شرکت های دانش بنیان نوع ۱ شباهت دارد. با این تفاوت که شرکت های دانش بنیان نوپا نوع یک ، بر خلاف دانش بنیان نوع دو، از معافیت مالیاتی برخوردارند و محصول دانش بنیان نوپا نوع ۲ از پیچیدگی فناورانه کمتری برخوردارست.

✅ دانش بنیان تولیدی نوع ۱:

این شرکت ها علاوه بر اینکه از نظر فنی ارزیابی می‌شوند، از لحاظ مالی نیز باید شرایطی را احراز کنند. به این ترتیب شرکت هایی که محصول آنها مبتنی بر پژوهش، تحقیق و توسعه باشد، دارای پیچیدگی فناورانه بالایی باشد، به مرحله تولید رسیده باشد، ارزش افزوده بالایی توسط محصول ایجاد شده باشد و همچنین بیش از ۵۰ درصد از فروش آخرین اظهارنامه مالیاتی مختص فروش این محصول بوده باشد، شرکت دانش بنیان تولیدی نوع یک محسوب می‌شوند.

✅ دانش بنیان تولیدی نوع ۲ (دانش بنیان صنعتی):

با توجه به آیین نامه جدید، شرکت هایی که دارای شرایط مختلف زیر باشند، می‌توانند تاییدیه دانش بنیان صنعتی دریافت کنند.

  • شرکت هایی که محصول فناورانه آنها مبتنی بر تحقیق و توسعه بوده، به مرحله تولید رسیده و دارای سطح فناوری نسبتا بالایی باشد و مشمول فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح دو شود.
  • شرکت های مهندسی، پیمانکاری و EPC که حداقل ۱۰ درصد از پروژه شامل محصول یا خدمتی دانش بنیان باشد.
  • شرکت هایی که محصول آنها مبتنی بر پژوهش بوده، به مرحله تولید و یا حداقل نمونه آزمایشگاهی رسیده و دارای سطح فناوری بسیار بالایی باشد و همچنین ارزش افزوده بالایی را ایجاد کند تا مشمول فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح یک شود.

✅ دانش بنیان تجاری سازی:

 تجاری-سازی شرکت دانش بنیان

از آنجا که فروش انبوه و تجاری سازی از مهمترین معضلات و دغدغه های شرکت های امروز است، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به شرکت هایی که این مشکل را برای شرکت های دانش بنیان و حتی غیر دانش بنیان حل کند، تاییدیه‌ی دانش بنیان تجاری سازی ارائه میکند.

✅ دانش بنیان فرآیندی و خدماتی:

شرکت هایی که با استفاده از فرآیندها و تجهیزات لازم که با شرایط آیین نامه شرکت های دانش بنیان مطابق باشد، بتوانند محصولی حتی غیر دانش بنیان ارائه کنند، از تاییدیه دانش بنیان تولیدی نوع ۲ (دانش بنیان صنعتی) برخوردار میشوند ولی به آنها اصطلاحا شرکت دانش بنیان فرآیندی و خدماتی اطلاق می‌شود.

✅ دانش بنیان نرم و هویت ساز:

به تازگی این گروه از دانش بنیانی به مجموعه لیست دانش بنیان اضافه شده است تا شرکت های فعال در حوزه فناوری های نرم نیز بتوانند با ارائه محصولی با تکنولوژی بالا و دارای پتانسیل تولید ارزش افزوده زیاد، دارای تاییدیه دانش بنیان نرم و هویت ساز شوند. سایر معیارهای فنی، مالی و تحقیقاتی نیز در احراز این گرید، لحاظ می‌شود.

✅ دانش بنیان حوزه EPC :

شرکت های طراحی و مهندسی، ساخت و پیمانکاری، EPC که حداقل ۱۰درصد از پروژه آنها شامل معیارهای دانش بنیانی کالا یا خدمت باشد، گواهی تاییدیه دانش بنیان تولیدی نوع دو (دانش بنیان صنعتی) دریافت خواهند کرد و از مزایای دانش بنیان بهره مند خواهند شد.

طبق آخرین آمار از شرکت های دانش بنیان، حدود ۶۰ درصد از آنها نوپا، ۳۲ درصد تولید کننده کالا و ۷ درصد از نوع شرکت های صنعتی فعال دانش بنیان هستند. 

حمایت ها و مزایای شرکت های دانش بنیان

حمایت و مزایای شرکت های دانش بنیان

بطور کلی مزایای اخذ گواهی دانش بنیان به ۵ حوزه مختلف تقسیم بندی می‌شود.

🔹تجاری سازی

یکی از بزرگترین نیاز های شرکتها و بخصوص مجموعه های دانش بنیان که کمتر شناخته شده اند و محصول تخصصی تری دارند، بازاریابی و دیده شدن است. معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در قالب حمایت های تجاری سازی زیر به این شرکتها در این حوزه کمک میکند:

  •         حضور در پاویون ملی ایران در نمایشگاه های خارجی
  •         تامین اقلام تبلیغاتی
  •         حضور در نمایشگاه های بین المللی
  •         مشاوره های صادراتی و آموزشهای لازم بازرگانی
  •         تحقیقات بازار و ارائه گزارش
  •         ثبت پتنت بین المللی، داخلی و نام تجاری
  •         اعزام و پذیرش هیات های تجاری مرتبط
  •         اخذ مجوزها و گواهینامه های بین‌ المللی لازم

🔹تسهیلات

کمک ها و تسهیلات مالی، بخش بزرگ دیگری از حمایت های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان می‌باشد تا با این حمایت های مالی به حرکت چرخ این شرکتها کمک بیشتری شود و گامی در جهت رفع نیاز مالی آنها برداشته شود. این تسهیلات شامل موارد زیر است.

  •         وام های کم بهره
  •         صدور ضمانت نامه های بانکی
  •         تامین محل کار
  •         دستمزد نخبگان و نوآوران
  •         فروش اقساطی محصولات دانش بنیان
  •         مشارکت سرمایه گذاری

🔹معافیت ها

برای حمایت بیشتر از شرکت های دانش بنیان، ایجاد انگیزه و رفع موانع، معافیت هایی برای این شرکت ها در نظر گرفته شده است که به آنها اشاره میشود.

معافیت شرکت دانش بنیان

  •         معافیت های مالیاتی (مختص شرکت های دانش بنیان نوپا نوع ۱ و تولیدی نوع ۱ )
  •         معافیت گمرکی (محموله های مرتبط با محصول دانش بنیان با حق گمرکی صفر وارد می‌شوند)
  •         معافیت سربازی (امریه سربازی در شرکت های دانش بنیان)
  •         معافیت پرداخت حق بیمه قراردادهای مربوطه

🔹امتیازات ویژه

از آنجایی که کارگروه مربوط به حمایت از شرکت های دانش بنیان زیر نظر مستقیم معاونت ریاست جمهوری اداره می‌باشد، از روابط دولتی و حاکمیتی برخوردار است که با کمک آن امتیازاتی به شرکت های دانش بنیان ارائه میکند تا فرآیند های آنان تسهیل شود.

  •         ارتقای امتیاز در مناقصات
  •         ارتقای امتیاز اعضای هیئت علمی
  •         عقد قرارداد دولتی بدون شرکت در مناقصه
  •         استقرار در پارک های علم و فناوری
  •         مجوز استفاده از ملک مسکونی برای کاربری اداری
  •         پوشش بیمه ریسک تحقیق و توسعه
  •         اولویت واگذاری سهام مراکز پژوهشی
  •         معافیت از دریافت مفاصا حساب بیمه در پایان قراردادها

🔹سایر حمایت های مالیسخت افزاری

سایر حمایت های مالی از شرکت های دانش بنیان برای سهولت ادامه کار آنها به صورت زیر است.

  •         حمایت های صادراتی
  •         تخفیف خرید نرم افزارهای لازم و خرید دوره های آموزشی
  •         حمایت در بخش آزمایشگاهی
  •         تخفیف آگهی های تبلیغاتی در تلویزیون
  •         سایر بسته های کمکی مثل حمایت از تولید داخل، نمایشگاه های داخلی و خارجی، مجوز استقرار و …

وظایف کارگروه حمایت از شرکت های دانش بنیان، مصوبات، آیین نامه ها و قوانین، تعاونی های دانش بنیان و سایر موارد مرتبط با شرکت های دانش بنیان در سایت این مرکز به آدرس www.daneshbonyan.isti.ir قابل دسترسی است.

امید است تا با همکاری و انتقال دانش بین پیام گستر و شرکت های دانش بنیان، مدیریت کسب و کارهای داخلی بیش از پیش به سوی تطبیق با سبک مدیریت جهانی پیش رود و این شرکت ها سهم بیشتری در بازارهای داخلی و به ویژه خارجی را به خود اختصاص دهند. 

سوالات متداول در زمینه شرکت های دانش بنیان 💡

⭐شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت هایی که با تایید کارگروه دانش بنیان (زیر مجموعه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری) صلاحیت اخذ گواهی دانش بنیان را مطابق با شرایط آیین نامه آن احراز کنند، گواهی تاییدیه دانش بنیان را بسته به نوع فعالیت خود کسب می‌کنند.

⭐چرا شرکت دانش بنیان داشته باشیم؟

این شرکت ها دارای حمایت های ویژه ای از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری هستند که به رشد کسب و کار آنها بسیار کمک می‌کند.

⭐مزایا و حمایت های شرکت دانش بنیان چیست؟

بطورکلی حمایت از شرکت های دانش بنیان به چند دسته‌ی امتیازات ویژه، معافیتی، مالی، تجاری سازی و نرم افزاری تقسیم می‌شود که هرکدام به طور مجزا در متن توضیح داده شده است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی از تسهیلات پیام گستر برای شرکت های دانش بنیان با شماره ۴۹۷۱۴-۰۲۱ تماس حاصل نمایید



2 نظر در مورد “تسهیلات ویژه پیام گستر برای شرکت های دانش بنیان

  1. سلام،
    مطالب کاملی از شرکت های دانش بنیان بود. ممنون.
    فقط امکانش هست تفاوت استارتاپ و دانش بنیان رو بفرمایید؟

    1. سلام
      استارت آپ ها بطور کلی به کسب و کارهای نوپا گفته میشود که عموما حول محور مسائل تکنولوژیک فعالیت می‌کنند ولی به تازگی شرکت های جدیدی که فعالیت تکنولوژیک نداشته باشند هم زیر مجموعه استارتاپ ها محسوب میشوند. ولی شرکت دانش بنیان فارغ از این که استارتاپی، نوپا یا تکنولوژیک باشد، به شرکتی گفته میشود که با معیارهای ذکر شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هماهنگ بوده و از این سازمان گواهی دانش بنیان دریافت کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *