۵ ویژگی فروشنده موفق که موجب بهبود وضعیت فروش می شود

یک-مدیر-موفق - افزایش فروش

۵ ویژگی فروشنده موفق که موجب بهبود فروش می شود

سرمایه گذاری بر روی نیروی فروش و انتظار برای افزایش فروش ریسک بزرگی است، زیرا احتمال سرازیر شدن سود فراوان و در عین حال ضرر قابل توجه به طور یکسان وجود دارد. بنابراین استخدام بهترین کارشناس فروش، تقریبا به اندازه پیدا کردن سوزن در انبار کاه سخت است! اما قطعا برای انتخاب بهترین گزینه فروش باید فردی را یافت که ذاتا خصوصیات یک فرد موفق را دارد. 

اما ویژگی های اصلی یک فروشنده خوب برای موفقیت در شغل خود چیست؟ بگذارید با هم این ویژگی ها را بررسی کنیم.

هم دلی و توجه

هم دلی فروشنده نباید با حس ترحم نسبت به مشتری اشتباه گرفته شود. توانایی درک عمیق تر خواسته ها و نیازهای مشتری، یک استعداد نادر و مهم در فروش است. برای نشان دادن احترام و جلب اعتماد مشتری، فروشنده باید نشان دهد که از مشکلات مشتری درک واقعی دارد. او باید قادر باشد راه حلی برای سود مشتری پیدا کند، نه صرفا به فکر دستیابی به اهداف افزایش فروش سازمان خود باشد.

یک کارشناس فروش موفق برای درک عمیق مشتری در وهله اول باید گوش شنوای خوبی داشته باشد. یعنی به جای پرداختن بیش از حد به توضیحات برای مشتری، کاری کند تا مشتری در مورد مشکلات و نیازهای خود صحبت کند.

هوش هیجانی بالا

به طور مختصر، هوش هیجانی بالا در سمت یک فروشنده، بدین معنی است که فروشنده تمایل زیادی به آشنایی با افراد جدید نشان دهد و قدرت تشخیص احساسات و نشانه های رفتاری مشتریان را داشته باشد. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند روانشناسانی بسیار قوی هستند، برای همین فروشندگان با این خصوصیت به خوبی می دانند که با هر مشتری چگونه باید صحبت کند.

وقتی فروشنده تمایل به برقراری ارتباط داشته باشد، می تواند از کنجکاوی خود برای دریافت اطلاعات مختلف از مشتری استفاده کنند. پی بردن به حالات مشتری نیز باعث می شود تا فروشنده پس از تعامل با مشتری بتواند با او یک رابطه خوب ایجاد کند. بنابراین مشتری در رابطه ایجاد شده احساس راحتی و شنیده شدن می کند. در واقع این فروشنده است که شرایط  را برای خرید مشتری آماده می کند تا به توصیه های او اعتماد کند.

هدفمندی

شخصی که هدفی را دنبال می کند، می تواند یک فروشنده خوب محسوب شود. زیرا این ویژگی نشان می‌دهد که فرد روی وظیفه اش متمرکز است و می تواند از خود انگیزه بگیرد. فرد هدفمند تمایل دارد که کارها را سازماندهی و اولویت بندی کند تا دقیقا بداند در راه رسیدن به هدف باید چه کارهایی را در چه زمانی انجام دهد.

تعادل ویژگیهایی چون پایبند بودن به اهداف و همدلی با مشتری، می تواند شخصیت اصلی یک فروشنده ممتاز را بسازد. اگر فروشنده بیش از حد به هدف خود فکر کند، نیاز اصلی مشتری به آسانی فراموش می شود. از سوی دیگر اگر فروشنده نسبت به هدف نهایی کم توجه باشد، احتمال اینکه فرصت های کم پیدای فروش به آسانی از دست برود.

مسئولیت پذیری و تعهد

مسئولیت واژه بسیار پرباری برای یک فروشنده است. می توان از جنبه تعهد فروشنده نسبت به مشتری، به آن نگاه کرد و یا به این اندیشید که فروشنده باید مسئولیت شکست ها و پیروزی ها در فروش را بپذیرد. در هر دو شرایط یک نیروی فروش خوب به خوبی می داند باید از قدرت روحی خوبی برخوارد باشد که بتواند عواقب اتفاقات را به آسانی پذیرا باشد و در شرایط لازم برای جبران وضعیت وارد عمل شوند. علاوه بر این، از آنجایی که مشتری قلب تپنده تمامی کسب و کارهاست، فروشنده باید با تمام وجود سعی در براوردن خواسته های او داشته باشد.

تداوم

تداوم در فروش بدین معنی است که بدانید کجا پیگیر فروش باشید و چه زمانی عقب نشینی کنید تا بیش از حد مشتری را تحت فشار نگذارید. ترغیب بدون تداوم نمی تواند منجر به فروش شود، چراکه دستیابی به اهداف فروش همیشه مانند یک نبرد بسیار طولانی و سخت است و به یک شخص پایدار نیاز دارد.

علاوه بر این فروشنده ای که پشتکار بالایی دارد، رد شدن از سمت مشتری را یک عدم موفقیت در نظر نمی گیرد. برای برخی از افراد فقط زمان یا شرایط مناسب خرید فرا نرسیده است. بنابراین نباید توانایی فروشنده برای عدم فروش زیر سوال برود. یک فروشنده ماهر دید خود را مثبت اندیشانه تغییر می‌دهد و به سادگی به سمت فروش بالقوه بعدی حرکت می‌کند. این پایداری همان چیزی است که باعث می‌شود فروشندگان بزرگ سریع‌تر به اهداف خود برسند و به طور مداوم در فروش خود پیشرفت کنند.

سخن پایانی

یک فروشنده خوب چه در قالب یک تیم و چه به عنوان مدیر، همواره موضوع بسیار مهم پیگیری ارتباطات با مشتریان را در دستور کار روزانه خود دارد. پیچیدگی ها و تداخل این امور استفاده از سیستم های نرم افزاری سی ار ام را برای تسهیل انجام فرایندهای فروش و بازاریابی ضروری ساخته است. یک فروشنده خوب و باهوش هرگز از اهمیت و دانش بکارگیری نرم افزار در حوزه کاری خودش، غافل نمی شود.

موضوعی که در تعریف crm چیست، به وضوح در مورد رویکرد و راهبرد ارتباط و تعامل سازنده با مشتریان مورد تاکید قرار گرفته است. جریانی سیستماتیک و اتوماسیون شده برای جذب و نگهداری از مشتریان یک کسب و کار است تا جایی که او را به یک خریدار دائمی و وفادار به برند کسب و کار تبدیل کند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *