Site icon بلاگ

 محصول چیست؟ چه ویژگی‌هایی از یک محصول در فروش آن مهم است؟

برای همه سازمان‌ها یا کسب و کارها مهم است که یک محصول ارزشمند داشته باشند. محصولی که بتوانند آن را به بازار عرضه کنند و به کمک فروش این محصول  بتوانند مشتریان خود را راضی نگه دارند. به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، لازم است که تعریف دقیق محصول را بدانید. هم‌چنین، باید بدانید که یک محصول خوب برای موفقیت در بازار کسب‌وکار، به چه ویژگی‌هایی نیاز دارد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم و به این دو سوال مهم پاسخ دهیم که محصول چیست و چه ویژگی‌هایی از یک محصول در فروش آن مهم است؟

محصول چیست؟

اگر از افراد مختلف بخواهید که محصول را برای شما تعریف کنند، پاسخ‌های متنوعی دریافت خواهید کرد. اما اکثر افراد، محصول را به عنوان یک کالای فیزیکی می‌شناسند که در فروشگاه های اینترنتی یا حضوری فروخته می‌شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که تعریف محصول، چیزی فراتر از کالای فیزیکی است.

در اصول بازاریابی، محصول به هر گونه کالا یا خدماتی گفته می‌شود که برای رفع نیاز مشتری یا حل یکی از مشکلات آن به بازار عرضه می‌شود. بر همین اساس، محصول می‌تواند کالایی قابل لمس و فیزیکی باشد یا می‌تواند کالایی دیجیتال مثل نرم‌افزار موبایل باشد. حتی یک محصول می‌تواند، به خدماتی اطلاق شود که توسط یک کسب‌ و کار به مشتری عرضه می‌شود.

انواع محصولات

امروزه یکی از بزرگترین چالش‌های کسب‌وکارها این است که بتوانند مشتریان خود را راضی نگه دارند. جلب رضایت مشتری فقط زمانی حاصل می‌شود که محصول عرضه شده، بتواند نیاز آن‌ها را برطرف کند. بنابراین، کسب‌ و کارها همیشه تلاش می‌کنند محصولی را به مشتریان خود ارائه دهند که با سلیقه آن ها سازگار باشد. کاری که سخت به نظر می‌رسد. زیرا سلیقه و نیاز مشتری مدام در حال تغییر است.

تمامی محصولاتی موجود در بازار، علیرغم تفاوت‌های زیادی که دارند، به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. محصولات مصرفی: محصولات مصرفی به محصولاتی گفته می‌شود که مشتری پیوسته آن‌ها را خریداری می‌کند. خود این محصولات هم می‌توانند به سه دستۀ کلی تقسیم شوند:
    1. محصولات ارزان قیمت: در زندگی روزمره انسان‌ها مورد نیاز هستند، مثل شامپو که مشتریان به طور مداوم این محصولات را خریداری می‌کنند. ویژگی‌های مهم این محصولات این است که مشتری برای خرید آن‌ها، معمولا نیاز به تصمیم‌گیری‌های طولانی ندارد.
    2. محصولات تخصصی: این نوع از محصولات معمولا گران‌قیمت هستند. این محصولات برای مشتریان خاص طراحی می‌شوند، مثل لباس‌های لوکس یا ماشین‌های لاکچری. مشتریانی که این محصولات را خریداری می‌کنند، می‌توانند مشتریان وفادار به برند ها باشند.
    3. محصولات نسبتا گران‌قیمت: مشتریان برای خرید این محصولات معمولا بیشتر تحقیق می‌کنند، برندهای مختلف را با هم مقایسه می‌کنند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند. برای این گروه از محصولات می‌توان به مبلمان یا لوازم خانگی اشاره کرد.
  2.  محصولات صنعتی: محصولات صنعتی، محصولاتی هستند که به عنوان مادۀ اولیه به بازار عرضه می‌شوند. کسانی که این محصولات را خریداری می‌کنند، خودشان تولیدکننده و عرضه‌کنندۀ محصولات دیگری هستند.  به عنوان مثال، محصولات یدکی خودرو، آب یا موادی که برای صنایع کشاورزی مورد نیاز است، قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر، لاستیک خودرو یا قطعات مصرفی ماشین‌های کپی را می‌توان به عنوان محصولات صنعتی معرفی کرد.
  3. محصولات خدماتی: محصولات خدماتی، از طرف کسب‌ و کار ها برای رفع نیازهای مشتری ارائه می‌شوند. این خدمات ممکن است نتیجه محسوس یا قابل مشاهده‌ای داشته باشند، مثل خدمات نظافتی. محصولات خدماتی ممکن است به گونه‌ای ارائه شوند که نتیجۀ قابل مشاهده نداشته باشند. به عنوان مثال، محصولات آموزشی که به صورت آنلاین یا حضوری توسط موسسات مختلف ارائه می‌شوند، زیرمجموعه محصولات خدماتی هستند.

چه ویژگی هایی از یک محصول در فروش آن مهم است؟

همان‌طور که گفته شد، تمام کسب‌وکارها تلاش می‌کنند بتوانند با ارائه محصولات، جایگاهی مناسب برای خود در بازار ایجاد کنند. هم‌چنین، فروش محصولات می‌تواند منبعی برای سودآوری آن‌ها باشد. اما برای اینکه یک محصول بتواند در بازار، جایگاه خود را پیدا کند، باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا مورد توجه مشتری قرار بگیرد. این ویژگی‌ها باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر جلب رضایت مشتری در اولین خرید، برای خریدهای بعدی هم او را ترغیب و تشویق کند.

یک محصول برای موفق شدن در بازار، باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  1. ویژگی‌های ملموس برای مشتری: اگر شما فروشنده یک محصول فیزیکی باشید، باید به مشتری اجازه بدهید که محصول شما را در دست بگیرد. اما اگر محصولی دیجیتال ارائه می‌دهید که مشتری نمی‌تواند آن را لمس کند، باید حتما دمو، نمونه یا بخش‌هایی از محصولات خود را به او نشان بدهید.
  1. ارزش افزوده: اگر می‌خواهید محصولات شما با استقبال مشتریان مواجه شود، حتما یک ارزش افزوده برای آن در نظر بگیرید. ارزش افزوده چیزی است که از طرف شما به عنوان فروشنده، برای مشتری در نظر گرفته می‌شود. ارزش افزوده، شما را از رقبایتان متمایز می‌کند، به همین خاطر، ارزش افزوده را مزیتی رقابتی است.
  2. استفاده آسان برای مشتری: مشتری شما بعد از خرید محصولات باید به آسانی بتواند از آن استفاده کند. فراموش نکنید که هدف هر کسب‌وکار از ارائه و عرضۀ محصول، رفع نیاز مشتری است. بنابراین، همیشه باید سعی کنید محصولات خود را طوری طراحی کنید که استفاده از آن برای مشتری راحت باشد.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک نرم‌افزار یا برنامۀ کامپیوتری را دانلود کرده باشید، اما بعد از اتمام دانلود، آن را پاک کرده‌اید. دلیل این کار می‌تواند این باشد که این برنامه یا نرم‌افزار، به سهولت برای شما قابل استفاده نبوده است. پس قبل از اینکه بخواهید محصولات خود را به خوبی به فروش برسانید، مطمئن شوید که مشتریان شما می‌توانند به راحتی از این محصولات استفاده کنند.

  1. قیمت مناسب برای مشتری: همیشه قیمت در انتخاب مشتری تاثیرگذار است. مشتری دوست دارد در ازای هزینه‌ای که پرداخت می‌کند، بهترین و مقرون به صرفه‌ترین محصول را به دست بیاورد. همواره به خاطر داشته باشید که مشتری به محصولات یا خدماتی که شما یا رقبایتان ارائه می‌دهید، نیاز دارد. پس اگر مشتری از شما خرید نکند، به سراغ رقبای شما خواهد رفت. بنابراین، اگر می‌خواهید مشتری را به خرید ترغیب کنید، حتما قیمت‌هایی را به او پیشنهاد بدهید که برتری شما را نسبت به رقبایتان نشان دهد.
  1. سازگاری با بازار: همیشه برای طراحی محصولات خود ترندهای بازار را در نظر بگیرید. ممکن است شما محصولات خود را با سلیقه خودتان طراحی کنید. در این صورت، در فروش آن محصولات در بازار شکست می‌خورید.

اگر شما سیستم بازاریابی قوی داشته باشید و در کسب‌و‌کارتان، مشتریان بالقوه و بالفعل را به درستی بشناسید، می‌توانید الگوهای خرید آن‌ها را بررسی کنید. این کار کمک می‌کند شما بتوانید در طراحی محصولات خود، دقیقا همان چیزهایی را ارائه کنید که مشتری به آن نیاز دارد.

  1. حترام به مشتری: برای اینکه به مشتریان خود احترام بگذارید، باید محصولی با کیفیت عالی و بسته‌بندی سالم و ارسال مطمئن فراهم کنید. هم‌چنین مطمئن شوید که تمامی فروشندگان شما محصولات را به طور کامل و دقیق ‌بشناسند و به‌درستی برای مشتری ارائه کرده‌اند. در نهایت از این امر اطمینان حاصل کنید که مشتری دقیقا همان محصولی را از شما خریده است که به آن نیاز دارد.
  2. روح محصول: شاید عجیب به نظر برسد، اما یک محصول خوب، باید روح داشته باشد. معنی این عبارت این است که اگر می‌خواهید محصول شما مورد استقبال مشتری قرار بگیرد، باید محصولی بسازید که:

روانشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف طیف وسیعی از سوگیری‌های شناختی را شناسایی کرده‌اند که هریک از آن‌ها به شیوه‌ای متفاوت بر تصمیم‌گیری ما در هنگام خرید تأثیر می‌گذارد.

رابطه سوگیری شناختی با بازاریابی چیست؟

 سوگیری شناختی یک اشتباه در استدلال، ارزیابی، به خاطر سپردن یا سایر فرایندهای شناختی است که اغلب به دلیل حفظ ترجیحات و باورهای فرد بدون توجه به اطلاعات متضاد، اتفاق می‌افتد. روانشناسان سوگیری‌های شناختی را در ارتباط با حافظه، استدلال و تصمیم‌گیری مورد مطالعه قرار می‌دهند.

10 سوگیری شناختی که بازاریابی شما را مؤثرتر می‌کند

  1. اثر لنگر انداختن: برای استفاده از این سوگیری شناختی، قیمت پیشنهادی خود را به صورت مرحله‌ای اعلام کنید. اگر تخفیف می‌دهید، با قیمت کامل شروع کنید و سپس قیمت با تخفیف را اعلام کنید.
  2. اثر ابهام: اکثر مردم ریسک گزیر هستند و ترجیح می‌دهند مسیر اول را انتخاب کنند. به این اثر ابهام می‌گویند. ابهام باعث می‌شود افراد به سمت راه‌حل‌های آشنا متمایل شوند و از گزینه‌های ناشناخته اجتناب کنند.
  3. سوگیری تائید: بر اساس این سوگیری، مصرف‌کنندگان اغلب انتخاب‌های غیرمنطقی انجام می‌دهند و بعداً استدلال‌های منطقی را مطرح می‌کنند تا بتوانند آن را توجیه کنند.
  4. اثر هاله: ما تمایل داریم احساسات خود را پنهان کنیم، بنابراین اگر مشتری بالقوه شما احساس خوبی به شما داشته باشد، به احتمال زیاد ارتباط مثبتی با کسب‌وکار و محصول شما خواهد داشت. در نتیجه خیلی مهم است که از همان ابتدا لحن مثبتی با مشتریان خود داشته باشید.
  5.  سوگیری شناختی بیزاری از ضرر: ایجاد یک استدلال غلط، مانند از دست دادن چیزی که منجر به ضرر می‌شود، از ترفندهای قدیمی بازاریابی است. در بازاریابی برای استفاده از این سوگیری، از عباراتی مانند «پیشنهاد به مدت محدود»، «این فرصت از بین می‌رود»، «از دست ندهید» و «آخرین فرصت برای خرید» استفاده می‌شود.
  6. اثر IKEA: اگر افراد احساس کنند که در ساختن چیزی نقش داشته‌اند، صرف نظر از نتیجه نهایی، برای آن ارزش زیادی قائل هستند. این اثر IKEA است. اثر IKEA فقط زمانی عمل می‌کند که افراد بتوانند کاری را انجام دهند. اگر در انجام وظیفه شکست بخورند، علاقه خود را از دست می‌دهند.
  7. سوگیری شناختی جلوه تصاویر: مفاهیمی که همراه با تصاویر هستند، خیلی راحت‌تر در ذهن ماندگار می‌شوند. تصاویر مهم‌ترین عناصر تبلیغات چاپی هستند. این نتیجه برای مخاطبان مصرف‌کننده و تجاری یکسان است.
  8. سوگیری شناختی آینه‌وار: با شخصی که شبیه ماست احساس راحتی بیشتری خواهیم کرد میزان شباهت و یا شباهت دیگران به ما – یا آینه‌وار – تأثیر به سزایی در اعتمادسازی مشتریان دارد.
  9. اثر Bandwagon: ما دوست داریم فکر کنیم آنقدر قوی هستیم که نمی‌توانیم اجازه دهیم دیگران بر تصمیم‌های ما تأثیر بگذارند؛ اما چه بپذیریم چه نپذیریم، اگر بدانیم چیزی قبلاً در بین دیگران محبوب شده است به آن بیشتر اعتماد می‌کنیم.
  10. مغالطه برنامه‌ریزی: ما به طور غریزی می‌خواهیم کاری را که شروع می‌کنیم به پایان برسانیم و گاهی هم غیرمنطقی متعهد می‌شویم که کاری را به اتمام برسانیم و آن را به کار گیریم چون برای آن زمان، انرژی یا پول سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

نقشه راه محصول چیست؟

نقشۀ راه محصول، ابزاری برای برقراری ارتباط بصری است و نشان می‌دهد چگونه یک محصول در طول زمان تکامل می‌یابد. همچنین نقشه راه محصول، ابزاری برای هماهنگی است و اطلاعاتی را به ذی‌نفعان و اعضای تیم می‌دهد تا بتوانند اهداف و اولویت‌های خود را متمرکز کنند.

اهداف نقشه راه محصول

چرا Product roadmap اهمیت دارد؟

  1. نقشه راه به ایجاد همسویی و هیجان پیرامون استراتژی محصول کمک می‌کند.
  2. دید از بالا به پایین نقشه راه، یک مزیت برای مدیر محصول است.
  3. نقشه‌ راه، همکاری و عملکرد تیم در زمینه اولویت‌ها را تسهیل می‌کند.
  4. نقشه راه محصول یک کانال ارتباطی قدرتمند است.

انواع نقشه راه

نقشه راه یک ابزار مدیریت پروژه نیست و روی نتایج کسب‌ و‌ کار و کاربر در طی یک دوره زمانی متمرکز است. نقشه راه محصول باید انعطاف‌پذیر باشد. عملکرد را اندازه بگیرید و به روز رسانی‌های وضعیت را به اشتراک بگذارید.

 دانش محصول چیست؟

نمایندگان فروش باید ویژگی‌ها و مزایای محصول را از دید مشتری درک کنند، بنابراین می‌توانند مکالمه‌های جذاب‌تری با مشتری داشته باشند که در نهایت منجر به فروش شود. این یعنی داشتن دانش درباره محصول.

دانش محصول شامل چه چیزهایی است؟

ویژگی‌های دانش محصول

مزایای دانش محصول

چرخه عمر محصول چیست؟

چرخۀ عمر محصول، مراحلی متوالی‌ است که یک محصول در طول حیات خود طی می‌کند که از توسعه شروع می‌شود تا در نهایت به زوال خاتمه یابد. در واقع، چرخۀ عمر محصول بازۀ زمانی‌ای است که محصولی به مشتریان عرضه شده، وارد بازار می‌شود و از دور مصرف خارج می‌شود.

مراحل چرخه‌ عمر محصول

  1. ایجاد/ توسعه: مرحلۀ توسعۀ محصول، در واقع، مرحلۀ تحقیقاتی پیش از لانچ یک محصول است و از نظر فنی، این مرحله جزئی از مراحل اصلی چرخه عمر محصول محسوب نمی‌شود.
  2. معرفی: این مرحله مربوط به زمانی است که محصول برای اولین بار وارد بازار می‌شود و هنوز تقاضای مشخصی برای آن وجود ندارد. در این مرحله، روند فروش بسیار کند پیش می‌رود و باید ضمن ایجاد آگاهی از برند یا محصول خود، بازاری درخور آن هم ایجاد کنید.
  3. رشد: زمانی که محصول شروع موفقیت‌آمیزی داشته باشد، به سرعت وارد مرحلۀ‌ رشد خواهد شد. در این مرحله، محصول مورد استقبال مشتریان قرار گرفته و شما می‌توانید با خیال راحت به دنبال افزایش سهم بازار برند خود باشید.
  4. بلوغ: محصولات هم مثل آدم‌ها پس از مدتی که از عمرشان گذشت، جاافتاده می‌شوند. در این مرحله، فروش خطی مستقیم حرکت می‌کند. این بدین معنا نیست که دیگر محصول‌، روند رو به رشد را طی نمی‌کند؛ بلکه سرعت رشد دیگر مثل مرحلۀ قبل زیاد نیست.
  5. اشباع: در مرحلۀ اشباع محصول، رقبا شروع به تصاحب بخشی از بازار کرده‌اند و محصول رشد یا کاهش فروش را تجربه نمی‌کند.
  6. کاهش/ سقوط: زمانی که محصولی با تقلید برندهای دیگر از خودش همراه شود، وارد رقابتی تنگاتنگ با آن‌ها خواهد شد. در این شرایط، ممکن شما برای باقی ماندن در بازار رقابتی، قیمت‌ محصولات خود را کم و زیاد کنید تا خوب بفروشید. در نتیجه، سهام بازار محصول شما کاهش یافته و رو به سقوط می‌رود.

برای اینکه تشخیص دهید محصول‌تان در کدام مرحله قرار دارد باید به عقب نگاه کنید. در واقع با نگرش رو به عقب، می‌توانید تصویر بهتری از مراحل آتی چرخۀ عمر محصول خود داشته باشید. همچنین می‌توانید این اطلاعات را در برنامه‌ریزی‌های مالی خود بگنجانید و راحت‌تر هزینه‌ها و سودهای آتی را محاسبه کنید.

چطور از چرخه عمر محصول برای مدیریت کسب و کارمان استفاده کنیم؟

  1. برای محصول خود امتیازی تعریف کنید.
  2. استراتژی قیمت‌گذاری داشته باشید.
  3. استراتژی ارزیابی داشته باشید.

بازاریابی چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

بازاریابی، مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌هایی است که برای جلب توجه مخاطب به کار می‌روند. بازاریابی با هر یک از روش‌های مرسوم، می‌تواند در راستای معرفی یک برند باشد، می‌تواند آن‌ها را نسبت به خرید محصول ترغیب کند یا می‌تواند برای یک سازمان مشتریان وفادار خلق کند.

اگر کسب‌وکارتان از محصول و بازار خوبی برخوردار است، حالا وقت آن است که به فکر جذب مشتری باشید. در واقع مشاغل باید این قدرت را داشته باشند که بتوانند مشتریان خود را حساب کنند تا در بازار رقابت پیشرو باشند. کسب‌وکارها با هدف حفظ مشتریان فعلی و کاهش نرخ ریزش آن‌ها، افزایش وفاداری مشتریان، حمایت از برند و مشارکت اجتماعی، روی برنامه‌های بازاریابی مشتری سرمایه‌گذاری‌ می‌کنند.

هدف بازاریابی مشتری؛ شناسایی و بازاریابی محصولات یا خدمات به مشتریان فعلی، حفظ آن‌ها به عنوان مشتری وفادار و توسعه آن‌ها به عنوان حامی برند است.

بازاریابی همیشه باید یک قدم جلوتر از تولید محصول باشد تا بتواند نیاز مخاطب را شناسایی و او را به خرید ترغیب کند.

در پایان باید در نظر داشته باشید که همراه کردن مشتری توسط شما در قالب فرایندهای تعریف شده در یک نرم افزار سی ار ام قابل انجام و پیگیری است که مطابق آنچه در تعریف مدیریت ارتباط با مشتری یا crm چیست مطرح شده است، روند تبدیل یک مخاطب عادی به یک خریدار نهایی و در نهایت بدست آوردن وفداری او به برند کسب و کار، قابل دستیابی است.

نتیجه‌گیری

محصول، یک کالا یا نوعی از خدمات است که برای رفع نیاز مشتری یا حل یک چالش به بازار عرضه می‌شود. این در حالی است که عرضۀ محصول به بازار، پیدا کردن مشتری هدف و فروش محصول به مشتریان بالقوه و بالفعل، برای هر کسب‌وکار خود یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

اگر صاحب کسب‌وکار، مدیر برند یا فروشنده هستید، در این مقاله، اطلاعاتی برای شما ارائه شده است که کمک می‌کند استراتژی‌های دقیقی برای فروش و عرضۀ محصولات خود به بازار تدوین کنید.

منابع استفاده شده در این مقاله

  1. https://www.indeed.com/career-advice/career-development/types-of-products
  2. https://bbamantra.com/product-types-levels-decisions/
  3. https://www.googlesir.com/features-and-importance-of-product/
  4. https://userguiding.com/blog/good-product/